Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hahahaha det är ju helt galet, även om jag fattar hela grejen med att bajsandet kan visa hur magen mår.

Men jag tycker mig ha sett ett program där någon fick ta med en veckas (?) bajs och sen vägde de det och visade (med låtsasbajskorvar) hur mycket bajs det blev på ett år, och hur mycket det borde vara på ett år. Men var fan förvarar man en veckas bajs? Frysen? Kan det ha varit nåt med nakna kocken kanske? Eller har jag drömt det här? Fan vad sjuk i huvudet jag är om jag drömmer sådana drömmar....

• missypissy

Alltså, detta får mig att minnas när jag skulle göra en urinsamling för att mäta en viss hormonnivå i mitt kiss. Jag skulle samla kiss under en helg om jag inte minns fel. Fick en stor dunk hem från läkaren, och denna skulle jag ha stående på toaletten. Så klart ringer en kompis mig och frågar om han kunde komma över på kaffe.
    Jag: Hmmm mjo, men du kan nog inte gå på toaletten....
    Han: Eh, varför?
    Jag: Nej, men alltså, jag har en dunk kiss stående där...
    Han exploderade i ett skratt som inte tog slut förrän jag till slut blev arg och skällde på honom för det var faktiskt syyyyynd om mig som behövde kissa i en dunk.

• missypissy

Jag har nåt strul med FL ikväll. Texten formateras konstigt (ingen radbrytning eller dubbel mellanrum mellan raderna) och jag kan inte citera... Då blir jag bara suuuuur så nu går jag och lägger mig. Natti natt alla galningar!!!!

• missypissy

God morgon!

Här har det blivit spontanbestämt att jag och D (exsambon) ska bjuda D:s syster, systerson, mamma och mammans sambo på middag ikväll. Ska bli hur kul som helst, så nu letar jag recept för fullt! Mammans sambo har tydligen börjat med LCHF nu i veckan, efter inspiration från oss, jätteroligt! Så vi är tre LCHF:are och de andra äter "vanligt". Så nu ska jag försöka komma på något riktigt fantastiskt gott, så att jag kanske kan lyckas locka över de andra till den här kosthållningen. Jag tror verkligen de hade mått bra av det!

Googlar och brainstormar för fullt, men om någon har några bra förslag på typ festmat, så säg gärna till!

• missypissy
    jeng skrev 2011-04-08 09:43:22 följande:
    Jag har ca 10 kg kvar till målet. Och har ju gått ner 20 på ganska kort tid från maj till oktober/november förra året. Jag är en bit under mina plusvikter nu (plussade på samma vikt med båda ungarna tack och lov hann jag gå ner alla 35 kg från första ungen mellan graviditeterna!! ) och kämpar just nu med depressionskilon som satte sig precis innan mitt första plus. Det är viktigt för mig att bli av med dom inte bara kroppsligt, utan också för att det är en ständig påminnelse om depressionen och stressen jag kände då och hur dåligt jag mådde. Så dom SKA bort, även om jag tyvärr måste lämna en del principer för att få bort dom. Tyvärr, jag ser ingen annan utväg. Jag känner ständigt hur depressionen finns kvar inom mig. Löjligt att det ska sitta i en siffra på vågen, men för mig är det så! Så jag kan bli lite desperat ibland när inget händer på vågen. Det är inte så att jag hatar min kropp just nu, men jag hatar innebörden av kilona. och när kilona inte vill släppa taget så blir det för mig samma sak som att depressionen vägrar släppa taget....

Ja, nu har jag sabbat stämningen här i tråden för idag då.... 
    Du har inte alls sabbat stämningen, och jag vill bara säga att jag förstår dig helt och hållet. Jag hade själv förlossningsdepression med efterföljande psykiska problem och har varit sjuk i många år, dock inte längre. Jag gick upp mycket i vikt av min graviditet, och ännu mer av depressionen och av de många mediciner som jag tvingades ta. För mig symboliserar mina extrakilon också min sjukdomstid, och jag vill verkligen inte ha kvar dem trots att det inte handlar om någon egentlig övervikt.

Sen vill jag säga att depressionen kanske finns kvar inom dig (i huvudet eller i vikten), men den är inte du. Och att du har gått igenom det har bara gjort dig starkare- för du överlevde ju! Du är den du är idag för att du gick igenom detta svåra, och för mig verkar du vara en stark, rolig och inspirerande kvinna! Du är verkligen en tillgång till den här tråden med dina peppande ord och din kunskap.

Och du måste göra på det sätt som känns bäst för dig! Det är din kropp och ditt liv och ingen kan säga till dig att du gör rätt eller fel! Jag tror på dig, vilken väg du än väljer att ta!
  • missypissy
    helene306 skrev 2011-04-08 09:37:54 följande:
    Något enkelt och väldigt gott som jag vill slå ett slag för  är krämig kyckling i ugn. Jag har den på min blogg Till nyår gjorde vi denna men bytte kyckling mot fläskfilé. Himla smarrigt!
    Vi åt den som den var eftersom det är bacon och champinjoner i men en sallad till är inte tokigt alls
    Tack, det låter jättegott! Det blir antingen det eller en annan variant på kyckling, vi får se...
  • missypissy
    missypissy skrev 2011-04-08 10:12:20 följande:
    Tack, det låter jättegott! Det blir antingen det eller en annan variant på kyckling, vi får se...
    Men... bara halva mitt inlägg kom med, vet inte vad jag gjorde.

Så här har jag tänkt:

Förrätt: Zucchiniplättar med en topping av räkor, avokado, paprika, chili och vitlök

Varmrätt: Helénes kyckling (din länk funkade inte riktigt ) eller sesampanerad kyckling typ den här, med stekt broccoli, blomkålsmos och kanske nån tomat- och getostsallad

Efterrätt: Vaniljpannacotta med hallonsås och nötflarn

Det tror jag blir en höjdare, enkelt att förbereda också (så jag har tid att storstäda min röriga lägenhet också! )
    jeng skrev 2011-04-08 10:25:32 följande:
    Åhhh, TACK!
    Vad glad jag blir!!!

Och vad tråkigt att du har varit med om samma skit, men så skönt att du också har tagit dig därifrån nu!!

Jag går och hoppas och hoppas på att det ska vara ett skutt neråt på vågen nu när mensen tar slut! Så att jag kan få känna att den här metoden faktiskt fungerar för mig!! Det hade varit helt underbart!
    Ja, det är ju för jävligt med psykisk ohälsa, men jag är starkare nu efter allt jag har gått igenom, och jag hoppas kunna använda min erfarenhet för att hjälpa andra! Har några projekt igång men vi får se vad det blir av det!

Jag håller tummarna för dig, och hoppas att det går neråt igen när "mensvattnet" försvinner ur kroppen!
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-04-08 11:13:03 följande:
    Men himmel, din meny låter helt underbar!!! (många av mina absoluta favoriter är med, typ avocado + räkor, blomkålsmos, tomat/getost... aahhh mums) Snälla lägg in recept på nötflarn i recepttråden!

K
    Vad glad jag blir! Hoppas att gästerna tycker detsamma! Lägger in alla recept senare ikväll, nu ska jag gå och handla och sen blir det städning hela dagen tror jag... Inte så kul, men här ser verkligen riktigt för jääääkligt ut.
  • missypissy
    helene306 skrev 2011-04-08 11:30:42 följande:
    Nu är det konstaterat, jag har sabbat min dator. Fick återställa den och nu är det tömd på precis allt: bilder, bilder, bilder, dokument och allt annat som tagits emot eller laddats ner. Fan. Jävla. Skit.

Men men, dottern fyller 1 idag så det är bara att blicka framåt.
    Nej, vad tråkigt! Fick göra det samma för någon vecka sen, men tack och lov var de flesta bilder sparade... Men har hänt en gång tidigare och då försvann en massa bebisbilder, sånt är tråkigt!

Grattis till din dotter!
    OHs mamma skrev 2011-04-08 12:53:12 följande:
    Nu är jag sjuk igen, kan inte ens minnas hur många gånger jag varit sjuk redan under det här året. LCHF = nedsatt immunförsvar??? Nästan så jag är redo att ge upp...

Är magsjuk nu och tanken på att äta ägg eller kött eller fett gör mig illamående. Så idag fuskar jag...
    Usch vad tråkigt! Jag hade så de första månaderna av det här året, hade bara några enstaka friska dagar under januari och februari. Gick inte på LCHF då dock, så inget sådant samband där. Men förstår att du tappar orken, hoppas du kryar på dig snart!
  • missypissy

Puh! Nu har gästerna åkt hem igen och vi degar på soffan, tröttare än tröttast! Maten blev en succé och jag är jättenöjd och glad. Matsedeln blev till sist:

Förrätt: Zucchiniplättar med en topping av räkor, avokado, paprika, chili, citron och vitlök.

Varmrätt: Kycklingfilé panerad i sesamfrön, med blomkålsmos, stekt broccoli, getost- lök och tomatsallad och beasås eller kall vitlökssås.

Efterrätt: Vaniljpannacotta fylld med hallon och blåbär, hallonsås och mandelflarn

Vi blev mycket mätta och nöjda allihop och jag är så glad att jag inte valde att göra något extra till de som äter "normalkost" (typ potatis eller ris som jag tänkte först), för nu visade jag ju att man kan äta en helt underbar middag utan sådant! Fast okej, jag var ganska liberal ikväll med mycket grönsaker, men det tycker jag man får vara vid lite festliga måltider!

Recept kommer upp imorgon, just nu är jag för trött (och lite lagom full om jag ska vara ärlig). Hoppas alla har en haft en bra fredagskväll!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**