Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-04 22:17:29 följande:
    Men herregud människa! Du är verkligen inte sann! 

Om det är ditt sätt att definiera lchf så kan du parkera dig på din pidestal och slurpa i dig dina 18g smoothies, vilket är en sinnessjuk siffra i mina ögon. 

Jag väljer att försöka hålla ett mellanläge i situationer som kanske krävs, jag anser att detta är ett fantastiskt sätt att leva. Men inte en chans i helvetet att jag sabbar tårtan för ungarna. 

• missypissy

God morgon!

Idag hade jag hoppats på sovmorgon, men min vanligtvis morgontrötta dotter (man får typ dra henne ur sängen för att hinna till dagis) bestämde sig för att vakna med tuppen. Tack och lov godkände hon att mamma halvsov på soffan medan hon såg på en film. Men nu blir det frukost- kokta ägg blandade med smör. Och idag tänkte jag köra storbak och frysa in. Pones blir det, dotterns nya favorit, och sen bir det nog två-tre brödsorter till. Sen får jag inte plats med mer i min lilla frys.

Hoppas att tråden återgår till att vara full av peppning och goda råd!

Egensinnig: Det knäckebrödet låter toppen, det ska jag prova! Har dock inget mandelmjöl så om jag inte orkar gå och handla kanske jag freestylar lite jag med.

• missypissy
    Asereht skrev 2011-03-05 10:26:39 följande:
    Det absolut bästa tipset till en nybörjare tycker jag är att läsa på. De gjorde jag innan jag började, massor. Läs själv och bilda dig en grunduppfattning och ställ sedan frågor under tiden. Börja inte med att lchf.a efter någon annas premisser, lchf är en väldigt personlig livsstil och ingen annan vet hur just din kropp kommer att bete sig och vad du kommer kunna äta och inte. Du måste förstå grundtänket och sedan pröva dig fram för att se hur din kropp beter sig.

Jag läste massor och samlade info via länkarna i trådstarten innan jag började, gör det du med och som sagt. DU är den enda som kommer att komma till rätta till hur din kropp fungerar och mår. Vad andras åsikter om vad som är rätt och fel gäller så skit i det och läs på istället.

Men fråga gärna, ta till dig tips och råd men tänk på att du känner din kropp bäst och bara för att en säger att man bara får göra si och så betyder det inte att det är facit elelr att man gör fel om man inte gör som den gör.
    Precis så gjorde jag också, och jag håller med dig- det är det bästa tipset för en nybörjare!
  • missypissy

Idag har jag bakat pones och oopsies och fyllt frysen. Sen fick jag besök och då fick bakandet pausa. Men nu ska jag fortsätta, sesambröd och knäckbröd blir det nu! Skönt att ha massa i frysen tycker jag, så man bara kan värma upp något snabbt om man blir sugen!

Nu till något helt annat. Varning för äckelmagade!!!

Har ert bajs förändrats något sedan ni började med LCHF? Jag har haft problem med min mage i mååååånga år, och har haft dagliga diarréer. Så gott som varje morgon har jag haft extrema magsmärtor och fått springa på toaletten med riktigt jävlig diarré. Men nu- ingenting! Jag är ju bara på dag fem men insåg nu precis att jag inte varit dålig i magen en enda gång sedan jag började! Mitt bajs är helt normalt, för första gången på flera år. Är helt chockad! Och glad förstås!

• missypissy
    helene306 skrev 2011-03-05 19:04:46 följande:
    Japp. Min mage sköter sig som den ska numera. Innan lchf var jag konstant förstoppad. Var 4-5:e dag gick jag på toa och dagen/dagarna innan hade jag så ont och var svullen. När det väl var dags att gå på toa satt jag typ 30 min och krystade ut 2 harpluttar. Nu hinner jag knappt öppna en skvallerblaska förän jag är klar Trevlig info va? Jag tycker det är viktigt att prata om magen, många tycker sånt här är pinsamt, bajs, avföring, tarmtömningar och allt annat som sker i den regionen ska man prata tyst om, det är pinsamt. Sen jag läst een artikel om att fler och fler konstateras ha tarmcancer just för att man inte vågar prata eller söka för sitt bajseri. Så, bättre att prata än lida i det tysta tycker jag.
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 17:53:36 följande:
    jag var förstoppad INNAN LCHF ,men nu är ag så fin på nr 2 så....Glad
    Roligt att höra att fler har blivit hjälpta! Jag är ju precis i början av mitt nya liv så jag har ju ingen aning om detta håller i sig. Men det känns i alla fall underbart att magen fungerar så bra just nu!

Helene: Jag håller med dig till hundra procent! Jag får min mage kollad några gånger per år på grund av en tumör jag hade för nåt år sedan, så för mig är det ganska självklart att prata bajs, kramper, gaser o.s.v. Och tack vare alla undersökningar vet jag ju att det inte är något egentligt fel med min mage- de säger att det är IBS- men det gör ju inte diarréerna roligare direkt...
  • missypissy
    Knasis skrev 2011-03-05 13:27:45 följande:
    Jag lade vantarna på det sista paketet pofiber på ICA. Har varit nere och handlat lite av varje. Imorgon börjar mitt LCHF-liv!

Tänkte börja dagen med ägg, avocado och en räkröra. Ska steka vitlöksbiffar till lunchen, till det en tzatziki, sallad. Får se vad jag gör till middag när jag kommer hem. Ska baka nåt av bröden också.

Vad tror ni om det? Tips på något att lägga till eller så?
    Haha, undrar om vi bor på samma ställe? För jag var nämligen på ICA idag strax efter 1 idag, och då var pofibern slut! Tur för dig isf att jag hade tillräckligt med pofiber hemma så jag kunde stilla mitt bakbehov ändå!
  • missypissy
    Maddisen80 skrev 2011-03-05 20:58:17 följande:
    Grattis till er alla som har gått ner i vikt ,de är bra kämpat :) undra vad man ska äta imorgon kanske kassler och grönsaker och bearnaissås
    Åt kassler med bea ikväll, blev jättegott och passade perfekt just ikväll eftersom jag är sjukt trött och inte orkar stå vid spisen mer än en liten stund. Snabbt och enkelt! Hade smörstekt vitkål till och hela middagen gick på cirka 6 gram kolhydrater för mig. Supergott blev det!
  • missypissy
    helene306 skrev 2011-03-05 20:53:09 följande:
    Lyckliga mamman: Grattis till nya siffror! Räkmackan såg RIKTIGT smarrig ut!

missypissy: Just magen har alltid varit ett orosmoment för mig. När vi har rest har magen alltid tjorvat ihop sig för mig. Då åt jag inte lchf och fick hålla till godo med vitt bröd osv på frukostbufféerna. Sen var magen därefter. Det har hänt att jag knappt varit på toa (mer än att få ut 2 harpluttar) på 7-14 dagars semester. Jättetrevlig när man har ont. Maken har alltdi sagt: "Det är väl bara att gå och skita?" Ja, tänk om det vore så enkelt Nu, med lchf känner jag också att tarmen är helt tömd. Den känslan kände jag aldrig innan, då kändes det som mer som behövde komma ut men som inte kom. Ursäkta bajssnacket.  
    Låter verkligen inte roligt! Min syster har likadant (eller periodvis iaf, resten av tiden har hon diarré istället) och hon lider verkligen av det. Jag har ju på andra hållet, ständiga diarréer och kramper och det är också ett helvete. Så jag håller tummarna att det kommer att bli bättre av min nya kost.
  • missypissy
    jeng skrev 2011-03-06 20:27:50 följande:
    Nej, jag gör på det här receptet:
    www.lchf-recept.se/knackebrod/
    ingen fiberhusk, så det blir ju plattare.
    idag torkade jag på 100 grader varmluft i 20 minuter tror jag, och det blev lite lite faktiskt. jättegott ändå, men itne krispigt lixom! jobbar fortfarande på den biten
    Provade också det receptet igår och det var tamejtusan nåt av det godaste jag ätit! Skulle kunna mumsa sådana knäckebröd (eller kex skulle jag nog hellre vilja kalla dem) med ost dygnet runt i resten av mitt liv. Så goda var de!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**