Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-03 14:04:07 följande:
    Du ser redan hård och fit ut - wow männska.

Det lustiga är ju - och detta säger nog något om den idealbild vi har där FÖR SMAL är = SNYGG - att jag tycker du är JÄTTEFIN både "före" och "efter"... men lyckligtvis är jag tillräckligt mogen nu för att ändå föredra "efter" och inse att det är sundare...

.... har vid flera tillfällen fått säga till mig själv på skarpen när jag har upptäckt att jag föredrar bilder på folk som ska visa hur sjuka eller deprimerade de har varit (och rasat i vikt) framför bilder på dem som friska, pigga, och normalviktiga!!!

...helt enkelt därför att synliga kindben och nyckelben, magrutor och deffade armar betyder SNYGG i vår skeva världsbild.

Det är bl a därför jag är lite kluven till min egen vikt. Är ju inte överviktig så det är farligt för min hälsa (speciellt eftersom jag är "päron"  och inte "äpple") men definitivt några kilo för mjuk i förhållande till det jag vill se i spegeln och de resultat jag vill ha av träningen.

Hur tänker ni? Sätter ni som väger er en målvikt efter BMI och hälsoaspekter eller efter den där hårda lite för smala men snygga kroppen?

K
    Det där är en väldigt intressant diskussion! Jag är själv normalviktig enligt BMI men vill gå ner några kilon ändå. Känner att min kropp är slapp och tråkig och vill gärna känna mig smalare. Var väldigt smal innan jag fick min dotter (för 5,5 år sedan) och den kroppen är fortfarande min idealbild av mig själv, trots att jag faktiskt var underviktig och nästan såg sjuk ut ibland.

Det är nånting som jag försöker arbeta bort, för att istället se en sund, stark och tränad kropp som idealet. Men det går upp och ner... Som du skriver så finns det ju också en väldigt skev världsbild av vad skönhet är, och det går inte att komma ifrån att jag blir påverkad av den. Inte när det gäller andra, men när det gäller mig själv och min kropp tänker jag att jag måste bli sådär smal igen. Svårt att bryta gamla tankebanor!
  • missypissy

Alltså, jag fattar inte själv att jag vågar detta, men nu gör jag det iaf. Dåliga bilder eftersom jag bara har en kass webkamera, men man ser ju ganska bra ändå.

Längd: 163 cm
    Startvikt 28/2: ca 66 kg
    Målvikt: 55-58 kg
    Vikt 2/4: 62,9 kg

Min våg här hemma är en gammal sak som inte visar exakta siffror. Därav den något osäkra startvikten. Igår vägde jag mig på en riktig våg och den stod på 62,9 (här hemma stod den på 63 men jag väljer den lägre siffran ).
  • missypissy
    Denebola skrev 2011-04-03 16:04:46 följande:
    Du är riktigt snygg!!
    lovetove skrev 2011-04-03 16:11:49 följande:
    Vad modig du är! Och du har fin kropp! Några kilo till och du kommer bli skitsnygg!
    yena89 skrev 2011-04-03 17:09:23 följande:
    FIN!!
    Precis som en kvinna ska se ut :)
    Åh, tack! Vad gulliga ni är! Lite jobbigt att lägga upp bilden, men nu känns det bättre!
  • missypissy
    Denebola skrev 2011-04-03 18:06:18 följande:
    Jag tycker helt ärligt att du inte behöver gå ner mer i vikt. Därmed inte sagt att du inte ska göra det om det är ditt mål Men som sagt är du riktigt fin som du är nu!
    Tack så mycket än en gång!

Jag är ju inte överviktig på något sätt, men skulle gärna vilja tappa lite på mage och lite på lår. Men samtidigt vet jag att det är lite "jag vill se ut som jag gjorde förr"- känslor som spökar, och jag har väl egentligen insett att det inte kommer att bli så, men tankarna finns i bakhuvudet ibland ändå. Svårt att bryta gamla tankebanor!

Så några kilon vill jag helst tappa, men mitt huvudmål när jag började med LCHF var att bli av med mitt sockerberoende, och det är fortfarande det som är det viktigaste för mig. Jag har varit en hemsk sockerknarkare- vaknat på morgonen och blivit gråtfärdig för att jag inte haft någon Cola eller nåt lösgodis hemma. Där vill jag aldrig hamna igen!

Jag känner mig så otroligt stark och pigg nu efter fem veckor med denna kosthållning, och jag känner att jag har kraft att ta itu med andra saker i mitt liv, som jag innan har varit för trött eller hängig för att göra. Så kilona är ändå mest en bonus!
  • missypissy
    Differ skrev 2011-04-03 20:03:49 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp känner jag - jag började med LCHF igår (tillsammans med min syster) och fram tills igår har meningen med livet för mig stavats kex (eller ja, snarare kex och bröd) och jag känner att jag behöver lite pepp från er som har gjort det här ett tag...

Vad är fördelarna utöver viktminskning?? Snälla berätta gärna om er ny strålande ny, ert nya extremt pigga jag och allt annat positivt som detta har fört med sig - jag behöver höra det!

Och kom också gärna med tips om vad ni tagit till för att minska suget efter just kex och sånt,

och säg helt inte Finn crisp eller dylikt för jag kommer inte kunna ha ngt som över huvud taget liknar bröd hemma för då äter jag upp hela paketet - jag vet inte om det framgått men jag ääälskar verkligen kex och bröd så det kommer bli väldigt svårt för mig det här...

Tack på förhand och vad duktiga ni verkar vara hela högen!!
    Nu är jag fortfarande nybörjare (har hållt på fem veckor på tisdag tror jag det är) och många här besitter mycket större kunskap än mig. Men jag ger några råd ändå.

Jag var beredd på stora omställningsbesvär och planerade därför inte in några viktiga saker de första två veckorna på LCHF. Under dessa veckor drack jag väldigt mycket vatten, sov och vilade mycket och saltade maten extra (läste att det kan hjälpa mot det illamående man kan känna). Jag gjorde dessutom upp en noggrann matsedel för dessa första två veckorna, för att jag inte skulle glömma att äta och sen drabbas av enormt sockersug på kvällen. Och mina besvär var obetydliga! Sen vet jag förstås inte om det berodde på dessa små tips eller om det bara är så min kropp funkar...

Jag var tidigare en godis/cola/kex/vitt bröd- människa, så jag förstår hur det känns för dig nu. Och jag tycker att du tänker helt rätt att du inte ska äta finncrisp eller liknande, speciellt nu i början. Det är SÅ lätt att trigga igång suget och de första veckorna är det ju ännu lättare.

Jag tänker att ett substitut för kexen kan vara vitkål, ostbitar, ölkorv, oliver. Brödet är förstås svårare, det finns några bra LCHF-bröd men i början är det kanske bra om du avstår helt eftersom detta annars kan vara en trigger. Oopsies är annars ett bra alternativ enligt mig, de är inte så brödiga utan mer omelett-lika så det kanske är säkrare?

Och så till fördelarna. Jag är som sagt ny, men än så länge känner jag mig piggare, gladare och starkare. Jag sover bättre och vaknar utvilad. Min IBS-mage har blivit helt bra, jag har inte haft diarré en enda gång sen jag började (sorry för bajspratet). Och med tanke på att jag tidigare hade det dagligen (i kombination med hemska kramper) är bara det anledning för mig att fortsätta med LCHF!

Lycka till!
  • missypissy
    Differ skrev 2011-04-03 21:14:08 följande:
    Tusen tack!! Jag är helt seriöst nästan löjligt tacksam för alla tips, ölkorv och ost skall införskaffas pronto och jag förstår precis vad du menar med att göra en matsedel - mitt stora problem har alltid varit att jag glömmer bort att äta och sen är det ju både enkelt och gott att trycka i sig ett paket digestive för att stilla hungern.. inte bra och som du hör är jag illa däran...

Men verkligen, tack! Jag behövde läsa det där just nu kände jag för jag satt här och kände att herregud 14 rostade mackor med ost och marmelad, kan det verkligen skada Skäms jag får snaska på en bit ost helt enkelt!!Glad
    Haha jag känner igen mig jättemycket, både trycka i sig digestive på kvällen och det där mack-tänket! Man är ju lite knäpp! Skrattande Men jag tror på dig, kan jag så kan du!
  • missypissy

Godmorgon tråden!

Ny vecka, nya tag! Hejar på alla som har haft en tuff helg (och alla andra också förstås )!

Själv fick jag börja veckan med att torka kattkräk i hela lägenheten, vår Sigge har visst fått i sig något olämpligt... Usch, blir så orolig men hoppas det går över så vi slipper åka iväg... Han verkar pigg och glad iaf!

Och nu ska jag ringa om ett jobb jag sökt, de hade ringt när jag var iväg och lämnade dottern. Det är ett extrajobb som skulle passa mig perfekt vid sidan av studierna. Så håll tummarna!

• missypissy

Vet inte om det har varit uppe tidigare, men är det någon av er som har tänkt åka på LCHF-kryssningen som väl är nu i veckan om jag inte minns fel? Jag har varken råd eller tid just nu, annars hade det varit jätteroligt att göra något sådant!

Såg faktiskt en lapp på Konsum här i byn igår, en tjej som skulle börja med någon slags LCHF-träffar. Så henne ska jag ringa idag och höra hur upplägget ser ut. Kan ju vara kul att dela tankar, erfarenheter och recept med fler människor (fast ni i tråden är ju bäst )!

• missypissy
    Denebola skrev 2011-04-04 11:29:57 följande:
    Ska inte åka på kryssningen, men det vore häftigt med en LCHF-cirkel (jmf bokcirkel ) lokalt!
    Ja, det är något sådant jag hoppas de här träffarna ska vara! Hade varit superkul!
    jeng skrev 2011-04-04 11:35:54 följande:
    Jag har faktiskt funderat på att sätta upp lappar om LCHF-kurser. Typ kombinerad näringslära, med matlagningskurs tex. Se om någon vore intresserad! Och kanske inte så mycket stå och predika, utan ge kort information, ge hänvisning till nånting att läsa till nästa gång, och sen mer ha en diskussion där allas synpunkter och kunskap spelar roll.

Tyvärr för mig så bor jag på landet där jag tvivlar på att en enda människa skulle göra annat än svära eller skratta om man sa nåt om lågkolhydratkost. Så jag gissar att jag får sätta lappar i närliggande större förorter istället. 
    Jag bor också på landet kan man säga. Eller, ca 7000 bor det väl i kommunen sammanlagt, men det är en väldigt lantligt kommun (speciellt för mig som flyttade hit från Malmö!). Men det verkar iaf finnas åtminstone EN person förutom mig och D som har hittat LCHF. Men förstår dig, de flesta här äter potatis till morgon, middag och kväll!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**