Inlägg från: missypissy |Visa alla inlägg
  • missypissy

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-04 23:48:31 följande:
    Gaaaah jag blir så förbannad på alla fanatiska LCHFare!! >.<
    "LCHF handlar om att äta ekologiskt och man får inte använda sockersubsitut, annars äter man itne LCHF"
    Det heter ju för fan LowCarb-HighFat och inte LowCarb-HighFat-OnlyEco-NoSweeteners.
    förbaskade bullshit. Nästan allt innehåller ju E-nummer. Såser, korv. bacon, majonäs, ostar, skinka, listan kan göras oändlig.
    Blir så förbannad när jag får höra "ja vill du stoppa i dig en massa helfabrikat så gör det, men då kanske du borde välja en annan diet för det är itne vad LCHF går ut på" bara för att jag dricker cola 1-2 gånger i månaden och köper färdig bea-sås.
    Jag menar, vem fan vill basera sin mat på grönsaker, grädde, smör och kött? Inte orkar jag stå och göra egen majo och bea. Det blir alldeles för dyrt för mig, om man även dessutom MÅSTE välja ekologisk!
    Bullshit...blir så trött på det...inte undra på att folk tycker vi är en sekt när vissa idioter kommer med sånt skitsnack!

Förlåt, ville bara bli av med lite ånga. Skäms
    Det är precis en sådan fanatisk inställning som gör att folk blir avskräckta från LCHF. Folk tror (precis som jag gjorde förr) att LCHF handlar om extrema kostvanor, men det gör det ju inte!

Visst, för många kanske det är extremt att ta bort t.ex. potatis eller pasta men i övrigt är det ju vanlig mat man äter. Det är ju inte någon "Anna Skipper/ bara äta alger och konstiga drinkar"- diet! Och sen väljer man ju själv hur strikt man vill äta!

Sen tycker jag det alltid är viktigt och intressant med diskussioner kring vad vår mat egentligen innehåller! Men jag själv köper glatt färdig beasås och nästan aldrig ekologiskt kött eftersom utbudet är skitdåligt.
  • missypissy
    Jessika82 skrev 2011-04-04 18:33:32 följande:
    Jag behöver en veckomatsedel frukost lunch middag kan någon ge förslag
    Denna veckan ser middagarna ut så här:

Måndag: Ostöverbakad lax med halloumi och sparris
    Tisdag: Marinerad kyckling med vitlökssås
    Onsdag: Bratwurst med smörstekt vitkål
    Torsdag: Fläskschnitzel med blomkålsmos
    Fredag: Löwbiffswok med kokosmjölk, broccoli, lök och svamp
    Lördag: Ugnsbakad torsk med persiljegräddsås
    Söndag: Ej bestämt (äter antagligen borta)

(Ganska tråkig vecka, brukar bli så när dottern är hos sin pappa. )

Sen äter jag ägg till frukost nästan varje dag, stekta i extra smör som jag använder som "sås". Det står man sig på länge. De få dagar jag inte är äggsugen kan jag äta sesamknäcke med smör och ost, blandade ostbitar, keso, creme fraiche med lite kanel....

Till lunch blir det oftast middagsrester, oopsie-smörgåsar eller bara lite ost. Äter inte så många gånger per dag, blir inte hungrig eller sugen på samma sätt!
  • missypissy
    Chockocola skrev 2011-04-05 11:20:19 följande:
    Måste fråna en fråga om nötter, är cashewnötter okej o smaska på när det tryter? Gillar istort sett inga andra nötter.... Finns det bättre o sämre nötter inom LCHF?
    Enligt den här sidan ligger cashewnötter på nästan 26 % carbs och det är ju väldigt högt. Hasselnötter eller valnötter är mycket bättre, men gillar du inte dessa blir det ju svårt...
  • missypissy
    Chockocola skrev 2011-04-05 11:31:51 följande:
    A men skit oxå, ytterligare nåt som sket sigÄpple Tål inte hasselnötter och får väl fösöka lära mej att gilla valnötter. Tack för tipsetSolig
    Älskar också cashewnötter, men jag brukar ha ostkuber, ölkorvsbitar, vitkålsbitar m.m. färdigt i kylen, så att jag kan ta mig lite snacks när suget anfaller. Inte samma sak som nötter men ändå.

Och just det, jag brukar rosta och salta solrosfrön också, det är också gott som snacks! Solrosfrön ligger på 12,6 men man äter ju inga mängder så jag tycker det funkar!
  • missypissy
    yena89 skrev 2011-04-05 11:27:42 följande:
    Haha, Anna Skipper...henne kommer man ihåg. Följde hennes diet med alger och skit nångång. Inte bara slösade jag alla mina pengar på podukter jag blev otroligt dålig i magen av det (kolhydrater) haha.

Nä men precis, jag tycker det blir tråkigt att basera sin mat på grönsaker, smör och kött. Jag har varken tid elller råd att göra egen majo och bea för eftersom jag äter så mkt blir det inte så mkt billigare om jag gör egen.
    Tycker bara dom visar så himla tråkig attetyd mot alla som är "snnorlunda" än dom strikta.
    Haha hennes program ska tydligen börja igen, det var därför jag kom att tänka på henne! Undrar om hon kör på samma linje denna gång?

Ja, det är verkligen tråkigt med sådan attityd! Det är därför jag älskar den här tråden, här ligger diskussionerna på en bra nivå nästan hela tiden!
  • missypissy
    jeng skrev 2011-04-05 12:23:16 följande:
    Jag tror på allvar att Biggest-loser-huset är en betydligt nyttigare variant än Anna Skippers livsstil. Jag tror att de i Biggest Loser lär sig mer om mat, och hur man äter normalt, än de gör som får hjälp av Anna Skipper. Sedan kommer väl knappast någon som kommer ut från BL att kunna träna på samma sätt som de gjorde där inne, men tänk vilken rivstart av att få igång kroppen! Och tänk vilken känsla när 2 timmar på gymmet per dag känns som ingenting jämfört med vad man är van vid!
    Det tror jag absolut också! Har visserligen inte sett mer än enstaka avsnitt, men det känns som att en stor del av deras program handlar om att ändra den sjukliga inställningen till mat. Och sedan är det väl väldigt noga läkarövervakat, vilket känns som ett måste med så hård träning och så drastisk kostförändring.

Skipper känns mer som att hon gav dem en receptbok och lite konstiga alger och sen skulle de fixa det hela själv. Fast jag såg ärligt talat inte många avsnitt av det heller så jag kanske har helt fel...
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-04-05 12:36:26 följande:
    Paranötter ligger väldigt bra till med 3-4 gram carbs per 100 gram. Har ätit massa såna igår och idag...
    Åååååh, paranötter blev jag sugen på nu! Det får bli lördagsgodis! Eller tisdagsgodis kanske...

Har för övrigt precis gjort min första äggmjölkslatte och det är en ny favorit! SÅÅÅÅ gott!
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-04-05 12:43:22 följande:
    "Tråkig vecka"????? Hur ser en rolig matvecka ut för dig?
    Denebola skrev 2011-04-05 12:57:07 följande:
    Det vill jag också veta
    Nej tråkig var väl lite överdrivet! Men det är mat som inte tar så mycket tid och energi att laga. Laxen och kycklingen är infrysta rester från nån helg tillbaka, korven steker man till på nån minut och schnitzeln likaså. Det gör det ju inte till tråkig mat, men jag tycker mycket om att laga mat och experimentera lite. Min matglädje har varit borta i många år, men nu med LCHF har jag fått tillbaka den, och nu står jag gärna timmar vid grytorna (de dagar jag hinner det).

Så under mina dotter-veckor lagar jag gärna långkok, gör extra goda såser och liknande. Inte så mycket för dotterns skull (hon äter fortfarande helst korv och snabbmakaroner ) men vi har oftast min exsambo här på middag och då är det roligt med extra god mat. Inte alls lika kul att laga mat till sig själv!

Ungefär så här har jag tänkt matsedeln för nästa vecka (grönsakstillbehör och andra tillbehör har jag inte bestämt riktigt än):

Måndag: Fisksoppa med aioli
    Tisdag: Helstekt vitlöksspäckad kyckling med vitvins- och vitlökssky
    Onsdag: Getost- och basilikafyllda pannbiffar med basilikakräm
    Torsdag: Grillspett med marinerad entrecote (eller annat bra nötkött, det beror lite på vad jag hittar till bra pris), kall örtsås
    Fredag: Wraps med kryddig räkröra
    Lördag: Ostgratinerad fläskfilé med timjansås
    Söndag: Ej bestämt, vi brukar vara iväg söndagar och äta borta

Kanske inte ser så annorlunda ut mot denna veckas matsedel, men det är mer tid vid spisen och mer kärlek och omsorg vid tillagning!
  • missypissy
    jeng skrev 2011-04-05 13:40:27 följande:
    Alltså vad jag avundas er som har tid och ork och framförhållning nog att göra såna där veckomatsedlar!! Skriver ni ner allt som behövs och sen åker och storhandlar utefter listan sen?

jag gör hetl tvärtom, vi har en storhandlingslista som ser typ likadan ut, och den tar vi en gång i veckan ungefär. Sen fyller vi på om det är nåt akut, från lilla butiken på vägen hem. Och så lagar jag det som faller mig in av det som finns... Totalt fantasilöst. 5 kvällar i veckan äter vi väl typ kött, sallad/sparris och beasås eller vitlökssmör

Jag gillar att laga mat, men nu när man äter strikt så drar ju allt iväg så förbaskat. Det tar lite av njutningen.  
    Äsch, jag pluggar på distans och är uttråkad, det är bara därför jag orkar göra matlistor och inköpslistor. Vi storhandlar oftast en gång i veckan eller varannan vecka och då handlar vi sånt som är billigt just då och fryser in. Sen blir det att handla på byns ICA eller Konsum några gånger i veckan och då brukar jag också alltid kolla extrapriser. ICA här i byn har ofta jättebilliga kort-datum-varor som jag köper och fryser in, ofta kött, korv och ost.

Innan jag började med LCHF levde jag på kex och mackor de veckor dottern var hos sin pappa, så jag har genomgått en stor förändring. Inte konstigt man känner sig starkare och piggare!
  • missypissy
    mikroE skrev 2011-04-05 14:00:43 följande:

Jag avskyr Anna Skipper på så många plan, hon är för det första hemsk mot folk i programmet och för mig som själv blivit kallad tjockis, ful och äcklig hela min skoltid känns det som tortyr att se någon bli förolämpad för sin kropp. För det andra gör hon mat till något äckligt och något man ska plåga i sig och inte till den njutning den kan och bör vara. Jag har inte alltid kört lchf men aldrig att jag skulle äta något som inte är gott. Mat är den enklaste och för mig viktigaste njutningskällan. Varför lida när man kan må bra?

Håller med. Hur kan man tro att det hjälper en människa att trycka ner dem så mycket man bara kan? Anna Anka körde väl samma i sitt program har jag för mig, tycker det är vidrigt...

Och ja, mat ska vara en njutning! Det är därför LCHF är den enda "dieten" är den enda jag någonsin har lyckats med, för här kan jag äta riktigt god mat och ändå få hälsofördelar.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**