Inlägg från: Lady Maria |Visa alla inlägg
  • Lady Maria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Martina 76 skrev 2011-12-29 13:57:33 följande:
    Just nu har jag rationalierat min frukost till att bestå av en rejäl klick kokosolja - funkar det med!
    Hej!

Jag har följt tråden länge men inte skrivit något men nu måste jag fråga, hur mycket kokosolja äter du till frukost? Vilken kokosolja? Jag tycker att Renée Voltaire kokosolja är god men lite dyr. Tacksam för tips på billigare kokosolja som smakar ungefär lika.
  • Lady Maria
    Karttikeya skrev 2012-03-08 12:30:37 följande:

Angående lunch, jag tröttnar nog aldrig på tonfisk, creme fraiche dressing, valfri grönsak, fetaost och ägg till lunch. Enkelt och gott! Relativt billigt också Omnomnom!  

Har du något recept som du använder? Rör du ihop allt?
  • Lady Maria

Jag tycker inte om att godis exponeras lite var stans! Jag kan stå emot men sonen som snart fyller 5 tycker att godis är mycket intressant.

Sedan han fyllde 4 år har han fått ätit godis på barnkalas men jag känner att det har spårat ur sista tiden.

Han vill gärna äta pizza men det är ju inte för pizzans skull. Sist vi var på Polarn och köpte ytterkläder hade de en godisskål och då jag hade med mig båda barnen lyckades sonen ta två godisar när jag inte såg på. I fredags när vi var och köpte tapeter hade Färgaffären också en godisskål Idag var vi på Mulle Meck och där fanns också godis. Jag sa nej, men innan vi åkte hem tog sonen en godisstrut utan att betala, gick iväg och öppnade...

Hur gör ni andra? Om man ska köra lördagsgodis, hur gör ni då om ni stöter på godis på andra dagar? Får barnen ta och spara till lördagen?

Skulle hellst vilja att godis inte skulle få exponeras utan behandlas som cigaretter gör.

• Lady Maria
    Faile skrev 2012-04-28 05:19:21 följande:
    Det nyttiga i kokosen kommer bla från laurinsyran som finns just i fettet, så även om kokosköttet säkert är jättenyttigt det med så är nog fettet bättre.

Gillar egentligen inte Paulun, men han har skrivit rätt bra här,
    www.paulun.se/page5504412.aspx
    Tack för tipset!

Blir lite fundersam när Paulun skriver "Vanligt kokosfett som du köper i block i mejerikylen har också god kvalitet och är mycket prisvärt." Menar han att det silvriga paketet - som jag har fått lära mig inte är bra?
  • Lady Maria
    PikkuMyy skrev 2012-05-21 21:37:25 följande:
    Fakir dag 5,känns enformigt o himla trist,men men ...KÄMPA KÄMPA!! Inhandlade en burk kokosfett idag,hört att så många skriver att de har det i sitt kaffe...Men kan man använda det till nåt annat?Och visst är det så att det har nå hälsofrämjande egenskaper..?Vilka de i så fall var har jag glömt...*virrpanna*Glad
    Ska på dop nästa helg o är livrädd att trilla dit med en massa ajabaja...Så jag har kollat upp recept på lchf-vänlig snickers. Nån som har tips på nåt annat gott som inte behöver stå i kyl? O vi kommer resa en bra bit så vi kommer nog ha matsäck med oss,men va tusan tar man med sig då...?
    Jag har kokosfett i kaffet då det mättar så bra. Som frukost dricker jag oftast bara en kopp kaffe med 1 tsk kokosfett. Nu när jag är van det så saknar jag det när jag dricker kaffe utan kokosfett. Snart kommer jag nog att ha en burk i handväskan   Och så är det nyttigt, såg att du har fått en länk av Faile.

Jag provade att göra LCHF snickers förra helgen men det triggade igång mitt sötsug

Till morsdag tänkte jag prova att göra kokostoppar så jag får något gott när de andra äter tårta. Tänkte prova receptet som är i Expressens sista LCHF-bilaga med 2 ägg, 50 g smält smör, 200 g kokosflingor, 1 dl sukrin. Blanda allt och forma smeten till 20 toppar och grädda i 175 grader i 10-12 minuter.
  • Lady Maria
    stjierna skrev 2012-05-22 08:07:33 följande:
    Lady Maria: jag tror inte att du behöver en hel dl sukrin - det blir nog toksött då! Börja med halva, så är inte risken så stor att dom triggar ditt sötsug heller ;)
    Tack för tipset! Ska prova med 1/2 dl sukrin. Om de blir goda lägger jag in de i recepttråden.
  • Lady Maria
    Jesse skrev 2012-05-28 10:32:44 följande:
    Kan ni snälla hjälpa mig med en sak :P jag vill veta vad ni har för bmi nu och vart vill ni ligga sen ..
    ni som säger att vikten står still helt o hållet vad har ni för bmi ? lite nyfiken bara...
    När jag började med LCHF 1/11 låg jag på 26,8 och nu på 24,4. Vill gå ner till 23,1 men min kropp verkar trivas på 24,4.
  • Lady Maria
    stjierna skrev 2012-05-20 21:41:26 följande:
    Och så ska jag boka in ett möte för en allmänn hälsokontroll och kolla om man kan kolla om/hur känslig jag är för insulinpåslag. Senast jag gjorde en glykosbelastning låg mina värden dock "mycket bra", men jag vet inte om detta visar mig det jag vill?
    Har du fått veta om det går att kolla hur känslig man är mot insulinpåslag?
  • Lady Maria
    Lady Maria skrev 2012-05-22 08:05:22 följande:
    Jag provade att göra LCHF snickers förra helgen men det triggade igång mitt sötsug

Till morsdag tänkte jag prova att göra kokostoppar så jag får något gott när de andra äter tårta. Tänkte prova receptet som är i Expressens sista LCHF-bilaga med 2 ägg, 50 g smält smör, 200 g kokosflingor, 1 dl sukrin. Blanda allt och forma smeten till 20 toppar och grädda i 175 grader i 10-12 minuter.
    Jag gjorde kokostopparna igår med 1/2 dl sukrin. Misstänker att jag ändå fick ett insulinpåslag av den söta smaken och att det är därför jag är trött och orkeslös idag. Kan det vara så? (Har för säkerhetens skull slängt de vi inte åt upp igår.)

Jag är nog extremt känslig. Varje gång jag inte har kunnat stå emot kolhydrater har jag gått upp 2 kg och fått baksmälla dagen efter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**