Inlägg från: Lady Maria |Visa alla inlägg
  • Lady Maria

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-07-12 23:04:38 följande:
    Buhu, jag har verkligen problem att "stanna kvar på tåget". Jag har sjuuukt dålig självkontroll! Jag skulle behöva en matpolis och en personlig kock dygnet runt för att klara av alla fällor som jag i dagsläget slänger mig huvudstupa rakt in i. Suck.
    Jag hade många återfall de sex första månaderna men då jag varje gång blev jättetrött dagen efter, fick tillbaka sötsuget och gick upp 2 kg så har jag nu ätit rätt i tre månader och jag har inget sug längre, så skönt!

Tycker du om ölkorv och TY? Det äter jag när jag känner mig sugen, och lättsaltade mandlar som innehåller 6 g kolhydrater per 100 g.

Använder du Sukrin? Äter du mörk choklad? Kan det vara något sådant som triggar dig?
  • Lady Maria

Jag är också jätteglad att den här tråden finns! Läser varje dag och tror att det hjälper mig att äta rätt. Stort Tack till alla som skriver!

• Lady Maria
    Gladskit skrev 2012-07-12 10:59:56 följande:
    Det är från ett recept i en av de där LCHF-bilagorna (Expressen el. Aftonbladet) från tidigare i år.
    De kallar dem frallor men mina ser alltid ut som scones

Recept:

3 ägg
    1dl grädde
    3 dl mandelmjöl
    1/2 dl krossat linfrö
    1,5 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    1 krm brödkrydda
    2 msk fiberhusk

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen fluffigt. Häll i grädden och rör om. Blanda de torra ingredienserna separat och rör sedan ner. Låt stå en stund tills smeten tjocknar. Grädda i ca 20 min. I receptet blir det 9st släta bullar men mina blev som sagt alldeles klibbiga precis som när man bakar scones. Och det brukar bli 5-6st.
    Tack för receptet! De blev jättegoda. Jag hade inte krossat linfrö hemma så jag tog sesamfrön istället och kryddade med kardemumma. Mums!
  • Lady Maria

Jag sörjer inte men undrar då och då varför jag har blivit så här kolhydratkänslig/sockerberoende. Misstänker att jag aldrig kommer att få något svar men jag funderar på om det beror på att jag har ätit på tok för mycket sötsaker pga trötthet?

• Lady Maria
    stjierna skrev 2012-07-21 09:13:38 följande:
    Jag är också väldigt kolhydratkänslig, dock inte JÄTTEsockerberoende. Visst, jag tycker kakor är gott, och godis och chips kan slinka ner också men det är långt ifrån varje dag (kväll) och det är inget jag MÅSTE ha.. Jag misstänker att mina graviditeter är boven för mig. 
    Det var efter min andra graviditet som jag blev kolhydratkänslig eller möjligen sockerberoende.

Kan vi ha blivit kolhydratkänsliga pga graviditeten eller beror det på sömnbristen som uppstår med bebis som vill äta på natten?

Hur var ditt socker under dina graviditeter? Mitt socker var högre under andra graviditeten men inte så högt att det behövde behandlas.
  • Lady Maria
    piece of me skrev 2012-07-26 19:56:21 följande:
    Hörrni, hur stoppar man det här "vaneätandet" som man haft förut? Jag får lite halvt panik på kvällen när jag inser att jag inte kommer att äta något mer, och som svar på det så tar jag någonting och äter även om jag inte är hungrig. Det kommer ju absolut inte funka i längden om jag vill gå ned i vikt med LCHF... Suck! 
    Inte helt lätt! För mig fungerar det bara med att inte ha något gott hemma. (Jag kan inte ens ha TY eller Finn Crisp hemma.) Till helgen köper jag ibland salta mandlar eller ölkorv men jag kan inte ha något stort lager hemma för då skulle jag äta av det varje kväll.

När semestern är slut ska jag återuppta min regel att inte äta efter klockan 19 på vardagarna. Efter 19 dricker jag bara vatten eller Chai-te med lite grädde i.
  • Lady Maria

Ellaria, en av mina snabba favoriter är tonfiskröra på tonfisk, kokta ägg, majo och röd lök.

• Lady Maria
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-19 18:13:29 följande:
    Smetana, det äter jag ibland till frukost. Mycket mättande, jag blandar med hallon.

Jag äter för mycket när jag har Turkisk eller Rysk Yoghurt hemma. Jag äter Crème Fraiche istället. Lite mindre fett än Smetana och mycket bättre pris. Jag blandar ibland 1 msk grädde och äter med vaniljpulver och några hallon.
  • Lady Maria
    Martina 76 skrev 2012-08-22 13:53:44 följande:
    Jag håller på att äta ur kylen nu för att vara redo 1 september. Sprit får man tydligen dricka så det går ju tom att ha lite party!!!

Kött, fisk, fågel och ägg i en hel månad - huga! Hoppas det ger resultat!!!  

Hur gör du med majonäs och bea? Blir det Ufo om man äter majonäs till äggen och bea till köttet?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**