Inlägg från: Lady Maria |Visa alla inlägg
  • Lady Maria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Shemira skrev 2012-10-06 00:48:49 följande:
    Om man har haft ca 4 hjärtinfarkter skulle ni då reckommendera lchf till en person? 
    Min far behöver verkligen gå ned i vikt.. han väger typ 150 kilo till sina 187 cm..
    Han skulle fått göra en gbp men det gick inte iom dem ansåg att den var för riskabel i och med alla dem hjärtinfarkter han har, mao dem tror inte att hjärtat klarar av det..

Men han vill ju gå ned i vikt. hans bov i dramat är just potatis och smörgåsar, jag tycker att lchf hade varit ett bra val för honom men jag är oroliga ang fetterna vet inte riktigt om det är bra eller dåligt då jag inte forskat mkt i det ämnet själv runt lchf eftersom jag inte haft något behov utav just den sortens kunskap. =/  

Hans hjärta skulle ju må så mycket bättre om han kunde gå ner 50 kg. Om han vill äta LCHF tycker jag att ni ska ta kontakt med hans läkare för att ta prover nu innan LCHF och sedan en gång i månaden under några månader.
  • Lady Maria
    Paulas mamma skrev 2012-10-14 19:45:13 följande:
    Pannacotta måste väl vara en bra dessert. Grädde gelatin och socker. Jag har väldigt lite socker i mina pannacotta i vanliga fall. Vad tar man istället för socker? Kan man inte bara ta en hermesetas sukett?

Jag hoppar över sockret. Gör på bara grädde, vaniljstång och gelantin. Garnerar med hallon. De som inte äter LCHF brukar få flädersaftmarinerade hallon.
  • Lady Maria
    Gladskit skrev 2012-10-17 21:27:22 följande:

Jag kör med Charlotte Perrellis "Fit n' smart" med chokladsmak, det verkar vara samma. 1,2g kolhydrat per portion och supergott. Ett av det bästa jag testat som löser sig bra och blir krämigt även när man blandar det med vatten. Finns bl.a. på bodystore.
    Hur länge tycker du att den mättar?
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2012-10-18 09:48:02 följande:
    googlade och såg att det är aspartam i micro whey active

Det är aspartam i Perellis Fit & Smart Protein också så jag törs nog inte beställa hem det då jag triggas av allt som smakar sött...
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2012-10-19 07:29:46 följande:

Men då kan jag rekommendera Holistics. Den är fri från sötningsmedel. Det enda "rena" proteinpulvret jag har hittat än så länge.

Använder du Holistics? Hur blandar du? Är den god?
  • Lady Maria
    aupendi skrev 2012-10-20 02:49:58 följande:
    Jag undrar: om det är svårt att köra väldigt sträng lchf-diet - märker man ändå skillnad om man utesluter allt bröd, all pasta, och ris och potatis?
    Kan man då äta lite av sånt som har kolhydrater? Ex lite mjölk, ketchup, lingonsylt? Lite godis på helgen?

Jag tycker att det borde bli stor skillnad att inte äta annat än sallad till köttet, men går man ner i vikt på det viset? Eller kommer jag stoppa i mig massa fett, OCH kolhydrater, och istället gå upp?
    För mig funkar det bara att köra strikt. Äter jag sött triggar jag direkt igång mit sötsug och går upp 2 kg och får brottas med sötsuget under flera dagar.

Jag kan äta små mängder av saker som innehåller lite mer kolhydrater, tex lök, lite senap.

Om du äter kött och sallad tror jag att du snabbt blir hungrig igen. Jag håller mig mätt och nöjd och småäter mindre när jag äter fett. När jag äter kött äter jag grönsaker till och några matskedar bearnaise sås.

Jag är ingen expert men tror inte att man ska kombinera fett och kolhydrater.

Om du vill prova att äta kött och sallad utan en fet sås till blir det mer som GI.
  • Lady Maria
    Knallen12 skrev 2012-10-24 10:50:07 följande:
    Hej!

Finns det någon bra proteindrink man kan dricka som måltidsersättning när tiden inte räcker till t ex frukost?

Jag har varit sugen på att köpa Charlotte Perrellis Fit & Smart Protein som finns hos Bodystore men tyvärr innehåller den sötningsmedel.

Min snabbfrukost som jag håller mig mätt på länge är en stor kopp kaffe med en stor msk kokosolja. Jag har provat MBC men jag tycker att det är godare med enbart kokosolja.

Ibland gör jag en smothie på 0,5 dl mjölk, 0,5 dl grädde, 2 äggulor, 3 msk kokosolja, vaniljpulver och hallon som mixas.
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2012-10-24 12:25:55 följande:

En sån smoothie ska jag testa i helgen. Men då ersätter jag mjölken med bubbelvatten för att reducera kolhydratsmängden.

Tar du typ en nypa vaniljpulver och ca 1 dl hallon? Eller mindre hallon?  
    Ja en nypa vaniljpulver och 0,5 dl hallon brukar jag använda.
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2012-10-24 12:16:38 följande:

Holistics proteinpulver är utan sötningsmedel och tillsatser, så det är det bästa och "renaste". Tror det finns recept på www.holistic.se/
    Är det gott? Jag har för mig att jag provade det innan jag började med LCHF och inte tyckte om det.
  • Lady Maria
    Eleonor86 skrev 2012-10-24 14:45:20 följande:
    Jag ska på 50-årsfirande på fredag och det ska bjudas på smörgåstårta. Jag vill inte strunta i min mathållning pga det utan tänker ta med mig något eget istället!

Har ni något tips på något smaskigt som jag kan ta med mig?

Jag var på ett dop där man bjöd på smörgåstårta. Jag tog planerat sist av alla och tog bara det jag kunde äta som hade ramlat av tårtan och så hade jag med mig ostkuber som jag och dottern delade på.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**