Inlägg från: Lady Maria |Visa alla inlägg
  • Lady Maria
    stjierna skrev 2012-05-31 18:09:37 följande:
    Är det inte jättemycket socker (och således KH) i tacokryddspåsar?
    Tittar på Sankta Marias Burrito Spice Mix som vi brukar använda, druvsocker kommer som ingrediens nummer 3 , 65 g kolhydrater / 100 g, varför ska det vara druvsocker överrallt?

Tack för recepten på hemmagjord Taccokrydda!
  • Lady Maria

Hur sätter ni er målvikt? Är det realistiskt att ha inskrivsningsvikten vid första barnet som målvikt? (Vi har två barn, 5 och 1 år.) För mig skulle det innebära BMI 22,7?

• Lady Maria
    spökplumpen skrev 2012-06-04 11:10:41 följande:
    Jag är 165 cm och min målvikt är 57 kg. Helt enkelt för att det är det minsta jag har vägt och jag trivdes med mig själv i den vikten. Inte för att jag inte trivs med med själv med 20 kilos övervikt, men det är en sån skön och lätt känsla i kroppen när man väger mindre.
    Jag är 164 cm och har vägt 58 som minst i vuxen ålder men jag tror inte att jag kommer dit igen. Med 3 envisa kg så siktar jag på 62.
  • Lady Maria
    kanske en till skrev 2012-06-06 17:07:07 följande:
    Tycker att ni är så fantastiskt duktiga i den här tråden. Själv har jag ätit lchf i snart 3 år till och från, vet vad som är ok att äta osv. Tyvärr lyckas jag dock inte ändra mitt ätbeteende. Faller lätt dit och äter fel och gör mycket. Äter i smyg.. Råkar jag få i mig lite kolhydrater en dag så fortsätter jag frossa (och då menar jag frossa) resten av dagen och sedan blir det lätt ett dåligt mönster son fortsätter i flera dagar.
    Jag försöker tiden jaga det söta, baka lchf-vänliga kakor och godisar och sedan trycker jag i mig alldeles för mycket. Att jag mår illa hindrar mig inte.
    Usch blir så trött på mig själv, och ledsen... Någon som känner igen sig och/eller har några råd till mig?
    Jag är precis som dig. Allt eller inget och det gäller tyvärr även LCHF-vänliga saker. Provade Bounty för ett tag sedan men åt upp allt på två dagar. Jag har bakat fröktex vid två tillfällen och båda gångerna åt jag upp hela plåten samma dag. Ölkorven äter jag också tills den är slut. Mörk choklad triggar jättemycket.

Jag kan bara äta riktig mat med så lite kolisar som möjligt. Äter mycket ägg, tonfisk och majonäs. Idag blev det grillad lax med broccoli och bea till middag. Dagens fika med familjen en kopp kaffe med lite grädde. Försöker dricka mycket vatten vilket jag tycker hjälper till att hålla suget borta.

När barnen har lagt sig går det bäst om jag håller mig sysselsatt, borstar tänderna eller om jag bara dricker en kopp chai te med grädde i.

Skulle vilja anlita Bitten för att se om jag är sockerberoende men det kostar 3 750 kr så det får vänta lite.
  • Lady Maria
    lovas skrev 2012-06-12 22:19:42 följande:
    En fråga:

Det här med målvikt. Jag är 164 cm, vad är egentligen en lämplig målvikt?
    När jag var i yngre tonåren läste jag någonstans att man ska väga tio kilo mindre än vad man är lång (minus metern alltså) och det där har liksom etsat sig fast i skallen på mig.
    Känner jag mig själv rätt så kommer jag antagligen aldrig att bli nöjd ;) (det är dock något jag också jobbar på).

Så vad skulle kunna vara en realistisk, sund, målvikt?
    Jag är också 164 och har funderat mycket på målvikt, önskar att det finns ett facit. Siktar just nu på 62 och har 3 kg kvar. Startade på 72 1/11 så det går sakta men säkert åt rätt håll.
  • Lady Maria
    HokusPokus skrev 2012-06-13 10:12:48 följande:
    Nån här som brukar äta Smetana?
    Jag köpte en burk i går och åt halva till mellanmål med några blåbär till. Riktigt gott ju och galet mättande. Jag håller precis på och äter andra halvan till frukost nu.
    Lite dyra kanske men att äta nån gång ibland som lyxfrukost eller mellis funkar de ju som.  
    Låter gott. Hur mycket kostar den och hur många kolhydrater?
  • Lady Maria
    Happymom skrev 2012-06-30 09:11:38 följande:
    Känns som att jag tjatar lite med flera inlägg efter varann, men vill ju bara få ur mig lite...

Under midsommarhelgen så "pausade" jag min LCHF-diet. Ska aldrig göra om det?!! När jag var tillbaka på jobbet så var jag urtrött, hade huvudvärk, orkeslös och kroppen var som bly och så var jag urhungrig och var tvungen att äta mer än vanligt. Min kropp skrek efter kolhydrater i flera dagar. Det var verkligen som att börja om på ruta 1! Dessutom gick jag upp flera kilon. Troligtvis var det vätska, men surt!

Nåt litet med kolhydrater någon gång ibland har inte påverkat mig särskilt mycket, men den där helgen var inte bra
    Jag kan inte heller pausa, inte det minsta lilla utan att få baksmälla och + 2 kg på vågen. Sista gångerna jag försökte var i påskas då jag vid ett tillfälle åt smågodis och veckan efter åt en tårtbit på mammas 60-års dag men det är inte värt det.

Under midsommarhelgen gick jag ner i vikt trots att jag drack 2 glas vin fyra dagar i rad På midsommarafton var grädden sockrad så jag provade med lite CF till mina tre jordgubbar och det var jättegott! Mitt snacks under midsommarhelgen var Nutisal Almond Mix som jag tycker är jättegod, innehåller bara 6 kolhydrater per 100 g.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**