Inlägg från: Lady Maria |Visa alla inlägg
  • Lady Maria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lady Maria skrev 2012-12-17 22:38:37 följande:
    Jag ska göra ischoklad enligt Expressens Allt om LCHF, 200 g mörk choklad, 100 g kokosolja, 2 ägg och ev smaksättning. Jag återkommer när jag har provsmakat.

Ischokladen blev god men tyvärr blev den grynig. Man skulle smälta kokosolja i kastrull och lägga ner chokladen som får smälta. Vispa äggen separat och därefter hälla ner den varma kokosoljechokladen i äggen under omrörning. Ska prova med elvispen nästa gång. Använde mig av Lindt Dessert 70 %.

Har precis klickat hem mer kokosolja från Bodystore med rabattkoden BSXMAS12 som ger 100 kr rabatt om man handlar för 600 kr tom 2012-12-23.
  • Lady Maria

På mitt jobb får vi tårta när det är något speciellt, chokladaskar till jul och idag vann min grupp en tävling där priset är en godisskål. Som tur är är jag inte ens sugen. Är bara så trött på belöningar i form av socker som inte är bra för någon.

• Lady Maria

Trazzlan, tycker du att din dotter är överviktig eller är det BMI som säger det? Sonen har legat två kurvor över på vikten hela tiden men nu sista halvåret har han dragit iväg på längden och blivit smal. Han fyller 6 år i april.

• Lady Maria

Hanniz, jag använder Kung Markattas eller Cocosas kokosolja men tycker att den senare är godast men trots att jag köper den på nätet är Kung Markattas prisvärd. Beställer fler burkar när jag öppnar den sista. Om du brukar använda den utan smak har Bodystore bra pris.

• Lady Maria
    Ninis skrev 2013-02-06 10:55:09 följande:
    Jag använder Body Science Diet Fuel vaniljsmak i matlagning.
    Har du fler goda tips än proteingröten?
  • Lady Maria

Zvartaliljan, jag smörjer in händerna med mycket crème och sover i bommulsvantar från Apoteket för att hålla torrsprickor borta. Jag har alltid haft problem med torr hud på vintern.

• Lady Maria

Jag tycker bäst om kokosolja med smak och varvar med Cocosa och Kung Markatta. Jag blir mer nöjd. På vardagar består min frukost av en kopp kaffe med 1 msk kokosolja.

• Lady Maria

Jag blir mer nöjd på kokosoljan med smak skulle jag skriva. Är det någon fler som känner så?

• Lady Maria
    P i a skrev 2013-03-10 14:41:31 följande:
    Förresten, åt lunch häromdagen och åt crème fraîche till, 34% fetthalt, 2,6g kh/100g. Borde ju vara perfekt "yoghurt"? mätta bättre och samtidigt ge färre kh. Tycker själv bättre om cf än yoghurt, mindre syrligt. Det var mitt tips för dagen!
    Håller med! Och inte lika lätta att överäta som TY. I somras åt jag färska jordgubbar med CF - jättegott!
  • Lady Maria
    standby skrev 2013-03-13 15:20:40 följande:
    Vart hittar ni mandelmöjlk? Jag har kollat både på mitt lokala ICA och Coop men ej hittat.

Jag hittade på vårt Coop Forum i kylrummet i närheten av äggen där det inte är lika kalls som där mjölken står. Be din affär ta hem om de inte har det idag.
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2013-03-13 20:22:02 följande:
    Lady Maria,
    Vad använder du mandelmjölk till?

Jag köpte mandelmjölk då jag ville dra ner på grädde och ändå kunna göra smothie. Tyckte dock att den var för blaskig så idag gör jag smothie på grädde och/eller kokosmjölk.
  • Lady Maria

Rödnos, Jag tycker om kokosfett med smak och tycker att René Voltaires är godare än Cocousa. Vart har du hittat den?

• Lady Maria
    MTLL skrev 2013-08-05 11:39:16 följande:
    Förstår inte varför man ska lägga sig i! Tycker man inte om idéen med Lchf så bli väck från tråden och låt oss diskutera, stötta varandra och ha det trevligt ihop :) Punkt.

Nu till nåt annat: kan man gå till vårdcentralen och be om att de kollar mitt kolesterol?

Jag mätte mitt kolesterol genom företagshälsovården. Vet inte fördelningen mellan det goda och onda kolesterolet men jag sänkte det totala från 6,5 till 4,7 vilket sköterskan tyckte var jättebra och jag var inte hennes första patient som hade sänkt det genom LCHF.

Nu har jag bytt jobb och vet inte när jag kommer att få mäta igen. Funderar på att boka Apotekets Hjärt-kärlkoll för 450 kr till vintern.
  • Lady Maria
    Love is everything skrev 2013-08-14 23:13:00 följande:
    Ingen som har nåt tips/råd på mina frågor i inlägget från den 7:e augusti?

Sen undrar jag vilket kokosfett man ska använda/inte använda. Vill ha till mitt te som jag dricker ca. 1-2 ggr/dag.

Tacksam för svar!

Jag har inget bra svar på dina tidigare frågor men om du har börjat träna är det kanske mer muskler som gör att du står stilla. Prova och mät med måttband och se om du ser någon skillnad så.

Jag äter tillräckligt med fett när jag inte känner mig sugen mellan måltiderna. Så om du känner dig sugen/hungrig - prova att lägga till lite mer fett.

Du kan köpa alla kokosoljor/fett utom det silverfärgade paketet som finns i mejeridisken. Jag köper antingen Kung Markatta på Coop Forum eller så beställer jag Cocosa eller Holistic från Bodystore. Bodystore har rabatt på Cocosa just nu. Den finns både med och utan kokossmak. Jag tycker mest om den de med kokossmak. Jag tar 1 msk i mitt kaffe 2 ggr per dag. Börja försiktigt med 1 tsk för det kan sätta fart på magen.     
  • Lady Maria
    Ninis skrev 2013-10-06 13:40:09 följande:
    Intressant att ni pratar om sockerberoende. Jag var på en inteessant föreläsning med Bitten Jonsson i torsdag. Hon som skrivit boken "Sockerbomben i din hjärna". Det var spännande att höra hur socker påverkar signalsubstanserna i hjärnan och påverkar belöningssystemet. Sockerberoende är en dödlig hjärnsjukdom, precis som alkoholism, spelberoende osv. Hon har 12-stegsprogram för sockerberoende. Det finns tre grupper som hon talar om hur insulinkänslig man är. Normala, skadligt bruk och sockerberoende. Jag tillhör gruppen skadligt bruk, jag kan styra mitt sug med hjälp av kost. En som är sockerberoende kan aldrig äta socker igen. Samma som en nykter alkoholist aldrig kan dricka vin.
    Hur fick du reda på att du tillhör gruppen skadligt bruk?
  • Lady Maria

Jag funderar på att låta Bitten göra en ADDIS-test på mig men kostnaden gör att jag tvekar.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**