**Den stora feta LCHF-tråden**
HALLÅ HALLÅ!
Jag efterlyser lite tips och information från er erfarna LCHF-människor! Jag har läst en massa på nätet men har ändå några frågor som jag inte hittar svaren på.
Erkänner att jag har varit skeptisk till alla anti-kolhydrat-metoder sen jag körde proteindiet (typ Atkins) för många år sen och visserligen gick ner i vikt och blev av med min acne MEN samtidigt fick ont i lederna.
Nu har jag börjat tänka om, har så många diffusa problem med huden, magen, hormonsvängningar (?) osv så det kanske är dags att göra något radikalt med dieten, och då har jag läst på och sett att många som kör LCHF upplever att de blir kvitt sådana typiska "tantproblem" som ingen läkare bryr sig om men som är jobbiga för den som har dem.
Min vanliga kost är ganska traditionell NYTTIG mat, renlevnadskost, träningsmat, mycket grönsaker och helst ekologiskt, med medvetenhet om GI och olika typer av kolhydrater, och en strävan efter att kombinera livsmedel så det inte blir för mycket snabba carbs "på egen hand" (dvs om jag äter frukt äter jag gärna lite ost och/eller nötter till så det blir bättre balans).
Men mina "laster" är typisk kolhydratstinn "comfort food" som mackor, så min (lilla) övervikt och allmänna känsla av att kroppen är lite i obalans beror säkert delvis på ett visst överskott på carbs.
Tänkte därför TESTA att köra lite LCHF, åtminstone något åt det hållet, under en period.
Min första fråga är därför om det är någon idé över huvud taget att köra "lite åt LCHF-hållet" utan att göra det till 100%? Om man inte håller sig till EXTREMT små mängder kolhydrater, och därmed inte hamnar i ketos, betyder det att man inte har någon nytta av att öka på fettet och minska på kolhydraterna?
Kan det i själva verket bli så, om man fortfarande äter mer kolhydrater än en strikt LCHF-diet, att man får motsatt effekt då det låga men ändå till viss del bibehållna kolhydratintaget hjälper kroppen att LAGRA in det extra fettet istället för att uppmuntra kroppen att BRÄNNA fett?
Det jag framför allt tänker på är sådana livsmedel som jag äter MYCKET av nu och som jag helst inte vill vara utan, typ nötter (inkl jordnötter och jordnötssmör) och frön. Vissa verkar tycka att det är OK i en LCHF-diet, medan andra säger att det är mindre bra (lika "giftigt" som baljväxter, linser och bönor såg jag på ett ställe) och i alla fall att man i så fall bara får äta LITE.
Likaså Oatly havremjölk och havregrädde, som säkert har för lite fett och för mycket carbs jämfört med komjölksprodukter, men som jag gillar och som känns bra för kroppen.
Sen undrar jag varför t ex ost med 17% fett (istället för det dubbla) skulle vara så "farligt"? Det är väl knappast mer kolhydrater i den osten än i fullfet ost?
Och slutligen undrar jag hur t ex BACON kan räknas som ett så fantastiskt "rent" och naturligt livsmedel, perfekt för en LCHF-kost? Rent kött kan jag förstå, men bacon är väl både rökt och kraftigt saltat? Känns egendomligt då att det skulle vara så förfärligt mycket NYTTIGARE än t ex lightprodukter med sötningsmedel.
Hoppas jag får svar! Nu ska jag gå och baka oopsies (för första gången, wish me luck!).
K