• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-02 17:05:03 följande:

HALLÅ HALLÅ!

Jag efterlyser lite tips och information från er erfarna LCHF-människor! Jag har läst en massa på nätet men har ändå några frågor som jag inte hittar svaren på.

Erkänner att jag har varit skeptisk till alla anti-kolhydrat-metoder sen jag körde proteindiet (typ Atkins) för många år sen och visserligen gick ner i vikt och blev av med min acne MEN samtidigt fick ont i lederna.

Nu har jag börjat tänka om, har så många diffusa problem med huden, magen, hormonsvängningar (?) osv så det kanske är dags att göra något radikalt med dieten, och då har jag läst på och sett att många som kör LCHF upplever att de blir kvitt sådana typiska "tantproblem" som ingen läkare bryr sig om men som är jobbiga för den som har dem.

Min vanliga kost är ganska traditionell NYTTIG mat, renlevnadskost, träningsmat, mycket grönsaker och helst ekologiskt, med medvetenhet om GI och olika typer av kolhydrater, och en strävan efter att kombinera livsmedel så det inte blir för mycket snabba carbs "på egen hand" (dvs om jag äter frukt äter jag gärna lite ost och/eller nötter till så det blir bättre balans).

Men mina "laster" är typisk kolhydratstinn "comfort food" som mackor, så min (lilla) övervikt och allmänna känsla av att kroppen är lite i obalans beror säkert delvis på ett visst överskott på carbs.

Tänkte därför TESTA att köra lite LCHF, åtminstone något åt det hållet, under en period.

Min första fråga är därför om det är någon idé över huvud taget att köra "lite åt LCHF-hållet" utan att göra det till 100%? Om man inte håller sig till EXTREMT små mängder kolhydrater, och därmed inte hamnar i ketos, betyder det att man inte har någon nytta av att öka på fettet och minska på kolhydraterna?

Kan det i själva verket bli så, om man fortfarande äter mer kolhydrater än en strikt LCHF-diet, att man får motsatt effekt då det låga men ändå till viss del bibehållna kolhydratintaget hjälper kroppen att LAGRA in det extra fettet istället för att uppmuntra kroppen att BRÄNNA fett?

Det jag framför allt tänker på är sådana livsmedel som jag äter MYCKET av nu och som jag helst inte vill vara utan, typ nötter (inkl jordnötter och jordnötssmör) och frön. Vissa verkar tycka att det är OK i en LCHF-diet, medan andra säger att det är mindre bra (lika "giftigt" som baljväxter, linser och bönor såg jag på ett ställe) och i alla fall att man i så fall bara får äta LITE.

Likaså Oatly havremjölk och havregrädde, som säkert har för lite fett och för mycket carbs jämfört med komjölksprodukter, men som jag gillar och som känns bra för kroppen.

Sen undrar jag varför t ex ost med 17% fett (istället för det dubbla) skulle vara så "farligt"? Det är väl knappast mer kolhydrater i den osten än i fullfet ost?

Och slutligen undrar jag hur t ex BACON kan räknas som ett så fantastiskt "rent" och naturligt livsmedel, perfekt för en LCHF-kost? Rent kött kan jag förstå, men bacon är väl både rökt och kraftigt saltat? Känns egendomligt då att det skulle vara så förfärligt mycket NYTTIGARE än t ex lightprodukter med sötningsmedel.

Hoppas jag får svar! Nu ska jag gå och baka oopsies (för första gången, wish me luck!).

K

Testa att dra in på kolhydrater och se hur din kropp svarar. Att man väljer helfeta produkter är för att de mättar mer. En 17%-ig ost kanske har lika mycket kolhydrater som en 28%-ig men den med 28% mättar så mycket mer. Så, HELFETA produkter ska användas. Jag gillar inte nötter så jag äter inga men visst kan det funka som snacks. Nötter innehåller nyttigt fett men är dessto mer kolhydratrika. Du får spana innehållsförteckningar efter den nötpåsen som har lägst kolhydratinnehåll. Du måste hitta ditt sätt att äta. Vissa kan inte äta nötter alls utan att det syns på vågen, andra fixar det.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Jag följde receptet. Till hälften. Det blir inte totalfel på något sätt. Ok om jag använt en stor form men anpassar man mängden till lagom form så går det alldeles utmärkt! Eftersom det bara är JAG som äter kladdkaka så är det fruktansvärt dumt att göra en stor kaka som jag bra tar en bit av. Varför måste jag följa recept till punkt och pricka (by the way, jag hade i Canderel ) Grejen är att man kan exprimentera och anpassa med lchf. Du vet ju inte vad kakan smakade när jag halverade receptet. Och varför ska jag strunta i lchf för att jag inte följer recept. Ge dig nu. Anpassa istället mängd efter form så går det alldeles ypperligt! Jag har fö alltid gjort halva recept i allt jag har testat och det har aldrig någonsin blivit totalfel. Då har jag ätit lchf sen 2009.

Kladdkakan var för övrigt väldigt god men helt ärligt ska jag erkänna att jag gillar inte dessa ersättare i lchf-form av kladdkka. Vill jag ha kladdkaka kan jag isf unna mig en vanlig, kolhydrat- och sockerspäckad
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-02 17:51:16 följande:
    NI pratade om helfettsprodukter, och det är ju vad man ska äta inom lchf. Jag vill dock bara påpeka för Kaya att ligger man närmre GI (vilket det rent insitnktivt kändes som att du skulle göra) så är det andra bullar som gäller. Då ska man som sagt sänka fetthalten i det man äter, och man bör också ha viss koll på kalorierna. Även om man inte räknar, så innebär det att man inte kan ta lika mycket smör när man steker, och man kan välja en lättfraiche istället för den helfeta (obs, absolut inte dom smalaste konstiga lightvarianterna!!!)

Att kombinera högfett med för mycket kolhydrater är nog det sämsta man kan göra. Så det gäller att bestämma sig för vilken väg man vill gå innan man börjar, så man inte spretar och riskerar att både må sämre och gå upp på vågen! 
    Det är här många nybörjare gör fel. Jag var en av dem när jag först testade januari 2009. Jag trodde att det helt enkelt var att hytta i med smör och hälla på med grädde och minska kolhydraterna något. Vad hände? Jag gick inte ner ett gram och hade konstant ont i magen i 1 månads tid då jag testade. Lchf funkar ju inte! Så. Jag la av. Sen läste jag på, beställde böcker hit och dit och började igen sommaren 2009. Sicken skillnad! Jag gick ner, hade inte ont i magen och mådde hur bra som helst (när omställningsbesvären gett sig dvs )

Vill man fortsätta vara stor, eller tom bli större: då är helfeta produkter ihop med kolhydrater ett utmärkt alternativ (läs för guds skull med en ironi )

Vi är alla olika och det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Därför måste man hitta sin gräns och sitt sätt. Jag mår bäst om jag håller mig runt 20 g kolhydrater om dagen. Oftast äter jag mer men ibland mindre.
  • helene306
    viggooden skrev 2011-03-02 17:57:59 följande:
    Är det någon som har hittat någon bra korv eller vilken är bäst jag brukar köpa en lammkorv med 90% kött men den hade 6% kolhydrater är det dumt att äta det? sen hittade jag i frysen scans bratwurst med 4% kolhydrater är det ok eller? scan hade en påläggs ekologisk medwurst med 1% kolhydrater den borde väl vara ok ( den var i alla fall god ) 
    Kålrot är det någon som äter det? eller är det dumt? hittade en lista där kålrot hade drygt 4% kolhydrater, tycker om rotfrukter i ugn.   
    Jag är inet så förtjust i korv men 6% tycker jag är helt ok om man inte hittar ett bättre alternativ! Jag köper Icas finaste falukorv, 3,5 g kolhydrat. Småländska isterband, 9 g kolhydrat. Det är den enda korv jag köper. 4% är helt ok!
    Pålägg köper jag inet heller, just för att vi inte äter det så mycket. Kolla innehållsförteckning. Vissa pålägg innehåller socker och annat skräp (det beror ju på hur strikt man kör). För min del tycker jag kålroten är ok. Visserligen strävar man efter att äta ovanjordgrönsaker men ibland är det gott med annat. Jag äter t.ex morötter då och då (älskar kokt morot i grytor/soppor!) så det tänker jag inte plocka bort.
  • helene306
    katja74 skrev 2011-03-02 19:16:09 följande:
    Hallå här inne, jag måste passa på att få skryta lite. Vägde mig idag och har gått ner dryga fem kilo! Trots att jag varit lite slapp och fuskat. Fasen vad jag känner mig nöjd! Det var allt.Glad
    Klart du ska vara nöjd! Grattis!
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 19:03:16 följande:
    Är det bara jag som tycker Prinsessanz är - ska vi säga, lite ute och cyklar?

Hon tycks ta hela den här kladdkakegrejen på lite väl blodigt allvar, det är väl ingen recepttävling här som jag inte vet om eller??

Prinsessanz -TAGGA NER VETJA! Cool
    Alla gör vi ju olika, jag halverar nya recept för att testa. För mig handlar det inet om pengar, jag tycker bara det är ett slöseri med mat om det jag testar inte faller mig i smaken och jag får kasta. Jag är sån att jag inte kan spara för då äter jag hela tiden och mitt sug förblir kvar. Jag tycker dock att det är bra att man kan diskutera och resonera ihop. Ibland uppfattar man olika och det blir kajko av hela baletten. Huvudsaken är att man kan reda ut så det blir rätt
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 19:27:23 följande:
    Här missar man hur mycket som helst om man inte varit inne på några timmar .

Vad är det för kladdkaka ni diskuterar om?
    Recept?
    3 ägg
    50 g smör
    50 g choklad, minst 70%
    2 tsk vaniljpulver
    (Jag hade i 3 tsk Canderel till halv sats)

Smält smör och choklad. Separera äggula och vita. Vispa ihop äggula och vaniljpulver (Canderel). Vispa äggvitorna hårt i en annan skål. Blanda allt ordentligt. Det blir som chokladmousse. Häll i form . Grädda i 15 min i 150 grader.
  • helene306
    tessum skrev 2011-03-02 19:28:55 följande:
    Min 8-åring håller på att baka en massa godsaker så just nu känner jag bara för att strunta i LCHF och frossa i socker.

Borde inte sockersuget ha släppt efter 4 veckor?

Får väll undvika att gå in i köket ikväll Obestämd
    Mitt sockersug kommer och går i vågor. Jag startade på nytt i somras och ja, mitt sug lurar ibland. Skitirriterande. Dum som jag är faller jag för det ibland också ...
  • helene306
    Lady Dahmer skrev 2011-03-02 19:36:41 följande:
    åherregud! Jag har provat pones! Fast jag hade ingen kesella så det blev CF istället.... vad blir det för skillnad?

så två tankar:

1. fy fan vad goda de blir om man kletar en smör-kanel-sötningsmedelsblandning på. (måsta ju prova) Jag ska prova andra varianter. Kanske göra pyttesmå, fylla med smörblandningen och klicka grädde på?

2. jag ska prova att göra en äppel eller hallonpaj. Syndigt fast lite mer lowcarb. MUMS!
    Jag hade ingen Kesella sist heller så jag tog cf. Jag tyckte inte de blev lika "söta" på cf som Kesella. Testa dina tankar och återkom med kommentar
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-03-03 08:22:43 följande:
    hej idag ska jag äta på thailändsk restaurang , men sen ska jag skärpa mig
    Det är inte fel Skippa, alternativt dra ner på ris och nudlar så funkar thailändsk jättebra. När jag käkar sånt tar jag grytor och wookgrönsaker och tar inget ris (nudlar har jag aldrig testat). Visst såserna kan innehålla socker och soja och annat men sånt blundar jag för där och då. Det är inet så att jag käkar thailändskt varje vecka
    shadowstorm skrev 2011-03-03 08:34:01 följande:
    - 1 kg :) Går framåt iaf. :) Men jag är sjukt trött och mår illa, plus jag känner av mina pms som jag aldrig annars brukar göra? :(

Idag får jag hem ny slaktat nöttkött från trakten :) Kan det bli bättre? :)
    Låter som du har omställningsbesvär. Jag var fruktansvärt seg i kroppen när jag hade omställningsbesvär.dMin pms tycker jag är bättre men när jag frågade maken igår fick jag bara en blick. Vet inte hur jag ska tolka den
  • helene306

Kaya: Jag gillade inte Oopsies. Tyckte de smakade äggvita. De lchf-bröd jag gillat mest är Lembas och pones. Jag gör det inte ofta eftersom jag inte saknar bröd men någon gång ibland får jag ett ryck till makens glädje Recept har jag här i min blogg under etikett bröd.

ölger: Jag har ju en bit kvar till min målvikt men jag har tänkt fortsätta som jag gör men unna mig lite mer kolhydrater i form av rotfrukter och någon frukt om jag vill. Frukt saknar jag iofs inte men OM det skulle bli någon så är det ingen fara på taket. Det finns inte en chans att jag kommer börja äta pasta, ris, potatis eller bröd igen men skulle det åka ner i liten mängd tänker jag inte sörja. Förhoppningsvis gör det inte det eftersom jag blir svullen och får ont i magen. Jag kan inte påstå att jag kör strikt nu. Hur mycket kolhydrater jag äter på en dag vet jag inte men det slutar nog på allt mellan 20-50 g. Ibland åker godis ner, ibland alldeles för mycket mejeri och skräpmat kan käkas. För mig är det inte hela världen bara det inte blir en vana som det var innan lchf!

• helene306
    Majlo skrev 2011-03-03 10:20:58 följande:
    Halloj
    E sååå impad av er som gått ner så mycket och på väldigt kort tid ändå!!

Jag har nu hållt på i drygt en vecka med ser inget på vågen :((
    Kroppen kanske måste ställa om sig?
    Kanske jag använder för mycket mjölk (dricker mycket kaffe!)

Idag har jag iallafall ätit
    2 kokta ägg mosade med ca 1 msk majjo, 1 msk cf, lite hackad skinka
    Kaffe med grädde

Anvnd grädde i kaffet istället om du måste ha något i. Dricker du mycket kaffe och säg att du har ½ dl mjölk i varje gång: bara där har du 2,5 g kolhydrat. Mejeri drar lätt iväg. Fixar du grädde i kaffet så är det ett bättre alternativ än mjölk. Har du bantat innan kan det ta tid för kroppen att ställa om till fettdrift. För mig tog det 3 månader innan vågen hoppade ner 1 kg. Ge inte upp, ge det tid! Mät dig istället för att ha koll på vågen. En del går inte ner ett gram men formar istället om kroppen och tappar cm.
    FiaFunderar skrev 2011-03-03 10:47:53 följande:
    Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?
    Äter du mycket mejeri? Jag kan själv bli svullen om magen om jag varit för frikostig med grädde och creme fraiche. Det är ju förbaskat gott med grädde i kaffet Skärper jag mig och tar bort grädden i kaffet och istället tar cocosa då lägger sig magen en liten bit. Den blir ju inte platt som jag önskar men aningens mindre utåtbuktande Som jag skriver ovan: ge det tid och mät dig istället! Stirra inte blint på vågen. Vissa kan gå upp i samband med att de börjar äta lchf, det är inte ovanligt om man ätit svältmat innan. Det kommer men i värsta fall kan det dröja många månader innan vågen visar ner.

Termos: Jag har cocosa i kaffet. Ca 1 msk. Kokosfett är bra för kroppen och för mig funkar magen mycket bättre med cocosa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**