• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vågen hade förresten ångrat sig sen igår, då den var rekordhögt! Idag var vi nere på mer normala 68.4 igen! Skönt det. 

Hur har invägningen gått för er andra? 

• jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-25 10:01:12 följande:
    Ja har gått upp lite över helgen... men nu jäklar! nu ska det ätas äggsmör hihi
    Jag mumsar frökex jag! Kör på mantrat "tugga inte för mycket tugga inte för mycket!" hahaha....
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-25 11:43:13 följande:
    Underbara tråd - vad skulle jag göra utan er? Jag är lite nervös att hälften av er försvinner till juceas GI-tråd - det FÅR ni inte...

Ni kanske inte tror att ert peppande är särskilt viktigt, men det ÄR det - ingen annan gör det! Ingen! Så TACK! Och särskilt tack till Termos - du vet vad en verbal käftsmäll betyder

dags för frulle - frökex m salami och ost.

Puss på er! 
    Nämen JAG tänker ju inte försvinna, så det hoppas jag inte att alla andra gör heller
  • jeng

*mumsar lindor*
    Ehummm.... Ja IMORRN är det tillbaka till vardagen igen! Jobb (hoppas jag) och lite mer rutiner! DET behöver jag! 

• jeng

Linda,
    Jag har sagt det förr - jag finns alltid här om du vill kräkas ur dig all skit du går och bär på! Fy fan för att vara i den situationen du just nu känner att du sitter i! Med tanke på hur lätt jag tagit till chokladen nu, trots att jag inte alls känner mig i närheten av din sits, så har jag full förståelse för att du gör samma sak. En sak som känns viktig för mig är dock att jag har ätit ok i övrigt. Det gör att jag känner att jag har lite mer kontroll, plus att jag tål skiten bättre, och lågkolhydratkost är faktiskt extremt bra för just depression, stress, panikattacker och sånt där. Grunden är bra här alltså, chokladen råkar bara vara lite extra... Det känner jag mig trygg i. Jag vet inte hur det fungerar för dig?

Yena,
    Åldersskillnad. Jag skulle aldrig tippa på att du är så ung som du är, när man pratar med dig så här. Och killar har ju en förmåga att verka yngre än de faktiskt är! Så när det är åt det hållet så tycker inte jag att det spelar nån roll med den åldersskillnaden du beskriver. Det viktigaste är ju att man känner sig som jämlikar i livet. En sak som kan ställa till det är ju om nån är van att vara i arbetslivet och den andra inte slutat plugget tex, det blir så olika liv menar jag! Och risken är stor att man växdr åt olika håll om man inte hittat sig själv ännu. Men va fan, kör hårt! Håller med de andra att det finns åldersskillnader som jag absolut reagerar på, men INTE den där skillnaden, med era respektive åldrar.

Helene,
    Jag som hyperdoserar kortisonspray nu... Jag det också sabba alltså? Jag tar ju maxdos dagligen och har gjort i typ 2-3 år....... JIPPI! Alltid är det nåt! SVULLEN känner jag mig för övrigt också. Kan få en sån känsla av kortisonet faktiskt... 

• jeng
    lillabebben skrev 2011-04-25 20:16:13 följande:
    Oj oj, nu har jag syndat rejält. Hade grannar på besök och bakade en smarrig chokladtårta med hallon och chokladmousse. Såååå gott men märker direkt att jag inte mår bra av allt socker. Nu är sambon på väg att köpa pizza, lika bra att fortsätta synda och ta nya tag imorgon. Nu spelar det ju ingen roll för min vikt men jag mår helt klart dåligt av för mycket kolhydrater. Är det ok att äta sötsaker vid undantagsfall - gör ni det? Alltså kanske äta fikabröd nån gång i månaden.

Är det någon mer här som äter lchf endast för att må bra och kanske bli av med sockerberoende? Jag skulle nog behöva gå upp ett eller två kilo egentligen men tror jag har gått ner den senaste veckan sen jag började med lchf. Betyder det att jag får i mig för lite? Äter så jag blir mätt men jag kanske måste äta mer ändå?
    Om du vill gå upp i vikt så bör du ligga högre på kolhydraterna än normalt. var just din nivå är är svårt att säga, men jag skulle tipsa på att ligga på kanske 30-50 gram kolhydrater till en början och se om du fortsätter gå ner i vikt då eller om det stabiliserar sig. Du kan köra lite mer fritt på 5/100-regeln alltså, och vara friare på vilka grönsaker du väljer. Du kan fortfarande ligga på samma riktlinjer vad gäller protein och fett (ca 90 gram prot till 120 gram fett om din målvikt är ca 60 kg) men öka på kolhydraterna. 

Denebola äter också för att gå upp i vikt, och hon slänger till och med in en morot här och där har jag för mig!  
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-25 22:14:48 följande:

Var bara tvungen att testa matdagboken, tack alla för tipset.

Dagens intag i procent :
    Fett: 75,77
    Kolhydrat: 2,89
    Protein: 21,2

Trodde inte jag fick i mig så mycket fett faktiskt... Men visst borde det h'r vara en bra LCHF dag?

Segelvind: 2-3 kokta Ägg med majonäs bruikar jag äta på jobbet. Kaffe med en skvätt grädde i till det. Gräddgil/ Turkisk Yoghurt eller fet fil med linfrön & kokosflingor äter jag ibland också..

Helt perfekt!

Hur många kalorier?
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-25 22:23:39 följande:

Jucea:

1391 kalorier

NU måste jag ju fortsätta. tror att jag normalt sett får i mig betydligt mer kolisar. men nu får jag hålla lite koll..

Ok, jag skulle säga att det är lite lågt på kalorier... Men... ähh! Sålänge du går mätt och glad så

Eller, hur länge har du hållt på? 
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-25 22:36:21 följande:

Jag har hållit på i 12-13 veckor tror jag, men utan att räkna vad jag stoppar imig. men jag har haft en veckas dikeskörning så jag tänkte rivstarta igång igen. Har ätit lite halvtaskigt idag så i normala fall äter jag nog mera. Tilll lunch blev det bara 4 skivor bacon & två skivor cheddar ost (rester från hamburger grillning kvällen innan, men gav resten av hamburgarna till barnen..) Så det blev ju lite lite...

Jamen det var det jag fick för mig. Inbillade mig i en sekund att du var ganska ny, oh då är det lågt. Men efter ett tag är det ju helt ok, och den nivån som folk brukar hamna på när mättnaden slår in!

Undrar när min hjärna ska börja fungera igen.... Minne och sånt där......
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**