-
Absolut! Alltid!!!Annanym skrev 2011-04-24 22:00:51 följande:Hemma efter en skön, men LCHF-mässigt usel, helg hos mina föräldrar. Har liksom vältrat mig i bröd, kakor, sötsaker, chokladtårta och potatisgratäng. Och som grädde på moset nu ikväll en påse ostbågar. Bara för att. Imorgon MÅSTE jag vända det, annars är jag rädd att spåra ur massivt igen. Håller ni tummarna för mig?
-
Linda, hur har det gått för dig idag? Nåt abstinens än?
-
Jamen inte bara SÖTT tycker jag, utan dålig kvalitet, kemikalier och skit. man blir mer känslig för falska smaker! Och DET är ju jätteskönt, även om man ibland vill äta nåt sött. Det kan man ju mer tåla att det är sött så att säga, men när man smakar metall och plast och jag vet inte vad .... Där går gränsen...Kaya skrev 2011-04-24 22:11:03 följande:Ja det är lite trist att vinka ajöss till gamla favoriter, samtidigt som man ju nästan SVIMMAR när man tänker på hur mycket sånt man tryckte i sig förut och inte fattade hur sött det var????
Men idag hade jag nog kommit igång så bra med kolhydratfusket efter några dagars påskfirande så idag åt jag massor av en annan gammal favorit, Ritter Sport "mörk" (dvs 50% kakao) med hasselnötter och det gick hur bra som helst... suck... plus massa salta jordnötter nu på kvällen för jag hade liksom inget annat med mig till torpet att knapra på, fröknäcket är slut, valnötterna smakade för strävt och naturellt osv.
Imorgon får det vara nog! Då ska jag återgå till det vanliga.
K
Du, ritter sport dark hazelnut, antar jag? En av mina absolut favvo. Det var den jag stod och glodde på i butiken innan helgen, men lyckades undvika. MUMS! -
Det kan ju också bara vara allmänna känningar i kroppen av de enorma mängder pollen som det är just nu. Även om man inte är allergisk så kan man känna sig rejält ur form nu!Kaya skrev 2011-04-24 22:50:43 följande:Just precis den. Och den lyckades INTE jag undvika...
Eller rättare sagt, det var min man som köpte två såna till fjällresan och jag ville ju inte missa den så jag tänkte det är säkrast jag tuggar i mig nu medan det fortfarande är påsk, för sen när det blir vardag måste jag ju vara "duktig" igen!
Jag är lite bekymrad ändå. Kanske borde återgå till min gamla vanliga GI-inspirerade fitnesskost?
Har nån konstig förkylning på gång med nackspärr och halsont, hade huvudvärk som attan igår också, och detta förstärker den känsla av seghet och "tyngd" i kroppen som jag känt sedan jag började med LCHF. NÄSTAN så det trycker över bröstet och hugger åt hjärtat. Eller så är jag bara hypokondrisk (inte helt osannolikt) och kan inte släppa allt jag har hört i hela mitt liv om mättat fett och hjärt/kärlsjukdomar... Jag VET ju egentligen att det är kolhydrater som gör oss sjuka, men känslan i kroppen är ändå tung och trött.
Till råga på allt elände är jag inte lika lugn/bra i magen längre som jag var när jag först började med LCHF. Kanske för att jag äter för stora portioner? För mycket frön? För mycket ost?
K
Kan trösta dig med att jag just gick och öppnade Lindor påse nr 2..... -
Kaya,
Vilken nivå på Gi tänker du dig? Ganska fritt med kolhydrater alltså, men rätt kolhydrater osv? Annars är det ju inte så stor skillnad så då kan du ju göra ett test på ett par veckor och se hur kroppen känns. Däremot att gå till fas 3 är ju ett större beslut... -
Kaya,
Det låter som nån blandning mellan fas 2 och fas 3 då. Fas 3 är ju i princip livsmedelsverkets rekommendationer, men man tar fullkorn istället för vitt och tänker på GI osv... Fas 2 äter man ca 50 gram per dag (vissa äter lite mer) och man låer bli pasta osv, men kan äta enstaka brödskivor, potatis (kokt och kyld för att sänka GI) osv och äta mer fritt av grönsaker och medelfettig mejeri.
Det låter på dig när du beskriver din tidgare kost att det är DET du brinner för. Lite som jag, som är GIare i grunden. Jag KAN äta strikt, gillar lågkolhydratkost, och vill äta så. Men Så strikt som LCHF var för mig kändes mer som ett prov och en lösning på mina kilon och på mina magproblem. Jag mår bättre och trivs bättre i min nuvarande kost (om vi bortser från chokladmissbruket alltså) och det låter lite på dig som att du också känner dig utanför din zon så att säga. Du har ju inga kilon att prata om gissar jag, så då är det nog viktigast att äta som man trivs och mår bra av. Jag tycker såklart att du ska satsa på lågkolhydratkost, eftersom jag tror det är det hälsosamma valet! Men sedan betyder inte det att du måste snåla med allt och ligga på 20 gram per dag!!
Du får nog självklart vara kvar här, men du är också välkommen över till GI-tråden om du vill och bestämmer dig för att du vill satsa på den vägen!
Jag hoppas att du kan peppa igång mig också vad gäller löpning och styrketräning Jag lär ju ligga ÅRATAL bakom dig i förmåga, men jag hoppas ändå att jag ska friskna till och piggna till så pass att jag kan få komma igång snart! 2 km jogging 2 ggr i veckan (som såklart ökas eller går snabbare eller på något vis utvecklas) + 1 eller 2 styrkepass skulle vara stort för mig! Men du har säkert jättebra tips på upplägg osv att komma med! Det svåraste för mig är ju just kontinuiteten pga alla mina fysiska bekymmer som kan slå till när som helst. Då deppar man ihop sig också och sen inser man ju att detbara gjort att man fått avstå ännu längre tid än man faktiskt hade behövt......
Du är en stor källa till glädje och motivation! Hoppas att du vet om det! -
Du har ju en hel del annat just nu. Och jag sitter ju i samma smet själv! Jag inser klart och tydligt att det går inte att göra nåt åt maten just då. Jag gr det jag kan, för att minimera kaoset, men sen sitter jag där och äter 5 ggrmer choklad än jag en vanlig dag ens kan få i mig om jag försöker. Det är hopplöst. Stress och depressioner och annat dåligt mående triggar sötsug och hunger på ett sätt som man bara måste lära sig att acceptera. Man får inte se det som ett nederlag, att man borde ha valt annorlunda, för det tror jag ofta är ganska omöjligt! Se på mig - inte ett fusk på EVIGHETER!! Sitter här och pratar om att allt känns så enkelt för mig. Och så PANG så kommer en depressionssläng och ett par veckor med sjukdom ovanpå det, och så sitter jag där i skiten och häver i mig saker som jag normalt inte känner minsta behov av....Linda1976 skrev 2011-04-24 23:43:28 följande:Är det någon som vill komma hem och ge mig en stor fet käftsmäll? Jag har varit på bio. Och ätit popcorn. Och sen fortsatte jag med B&J och Plopp saltlakrits när jag kom hem. Hur KAN jag göra såhär mot mig - jag vill inte!! Jag vet att det är ett kemiskt beroende, men jag ska väl inte behöva bli inlåst för att vinna över sockerjävulen?
*gråååååt*
Gräv inte ner dig, ta det i den takten du känner att du mår bra av. (Ja, psykiskt alltså, för jag vet att man inte mår bättre fysiskt av att äta skit).... Och så får du skriva av dig och lufta och älta alla tankar och till sist så bara står du där på andra sidan av kullen och förstår inte vad fan det var du höll på med!
Kämpa på! Du kommer att lyckas till sist! -
Jag har gått UPP 2 kg sen bikiniutmaningen startade.... Så jag vet precis vad du menar....Linda1976 skrev 2011-04-24 23:49:52 följande:Du e söt!
Tack!!!
Och idag är det 2 månader till midsommar - det stressar ju inte alls, haha
Just nu väljer jag att skratta åt det. Jag känner inombords att bara jag böjar må bättre igen så då jävlar. Jag vet hur jag tar tag i det här,och då kan jag göra det. Nu kan jag inte, så då finns ingen anledning att sitta och stressa över det! -
hahahaha!Mandel skrev 2011-04-25 08:04:41 följande:Linda1976!?!
Nu får du f-n ta och skärpa till dig! Sluta hålla på och "fuska" hela tiden. Du får allt ta och ge dig ut och gräva upp din ståndaktighet igen. Genast!
Sätt fart människa.
Så här kan vi inte ha det. En "förebild" ska föregå med gott exempel och sköta sig. Nu får du lägga av med alla snedsteg och hetsätande av kolhydrater!!! -
Ägg, bacon cf och majjo-röra, torsk med äggsås, smörgåstårta (ponesbotten tror jag en del har haft till det)Mandel skrev 2011-04-25 08:12:51 följande:Igår kokade jag ägg för jag skulle ha med en äggrätt m kokta ägg till gårdagens knytis.
Problemet var bara att äggen var alldeles för färska så de gick inte att skala utan att halva äggvitan satt kvar i skalet...
Fick i panik åka till byhålans ica-butik och köpa "gamla" ägg och koka och då släppte skalet utan problem.
Så nu har jag alltså 26st kokta ägg som jag inte vet vad jag ska göra med riktigt. Hälften är oskalade fortfarande.
Tips mottages väldigt tacksamt på vad jag ska göra med dess ägg! Tack, tack!