• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-25 22:51:01 följande:
    Men tack snälla snälla underbara du! Jag blir alldeles rörd. Tycker mest jag är inne här och gnäller och bitchar för att jag inte går ner i vikt och inte "får" äta hur mycket blomkål och tomater jag vill!

Du har helt rätt i att jag inte riktigt känner mig hemma i LCHF, bara i vissa saker. Jag känner mig helt hemma i  tänket att kolhydraterna är "boven" och att man behöver rejält med fett och protein, det har jag från alla år med fitnessmat (inkl medvetenhet om GI). Och jag gillar verkligen mycket av maten och saknar otroligt nog inte så mycket som jag brukade äta förut (även om jag naturligtvis skulle önska att jag kunde äta mitt goda surdegsbröd varje dag och ändå må bra och vara hård i kroppen...).

Men att fett fläskkött i alla lägen är "bättre" än t ex avocado och mandlar eftersom det är kolhydratfritt känns svårt för mig att acceptera. (En annan del av mig är nämligen lite mer hälsokost-ekologisk-halvvegetarisk och har hört att man blir försurad av för mycket kött, förutom att man sabbar planeten...) Likaså att mager ost skulle vara så dåligt, varför då liksom, ost med 17% fett har väl inte mer kolhydrater än fullfet ost? Och så den här tanken att man skulle kunna sabba viktnedgång eller till och med gå upp i vikt av ovanjordsgrönsaker. jag som har tuggat enorma mängder zucchini, kål, tomat, paprika osv som "bukfylla" i åratal och tyckt det har varit ett så himla bra sätt att hålla min enorma aptit i schack...! Och om det nu är så att det är LCHF som gör att man blir så himla känslig för carbs så man går upp i vikt av blomkål, då är det nog ändå inget för mig.

Jag har varit igång snart 2 månader med LCHF och det var så länge som jag tänkte att jag skulle testa och sedan utvärdera. Innan sommaren måste jag ha resultat så det kanske blir så att jag under maj månad återgår till min gamla vanliga kost som jag känner mig hemma i, även om det var en besvikelse att detta inte funkade som jag tänkt - med vanliga kosten har jag ju ändå ett sötsug och en hunger och en ständig kamp att sluta äta mackor efter ett visst antal osv... Jag hade tänkt att jag kanske kunde få slippa det.

Plus att jag inte vill ha min acne tillbaka!!! Hmmm... detta var inte lätt!

Tack för snälla ord om min träning... det är sant att jag har tränat länge och mycket, men jag är ändå bara en glad motionär som lyfter "tjejvikter" på gymmet och joggar i tant-tempo. Är varken stark eller snabb, bara envis och uthållig. Trivs bäst med livet när jag tränar och alla helst mycket/ofta,

Jogga 2 km 2 ggr i veckan och kombinera båda passen med ett kort och enkelt styrkepass är helt suveränt. Har du hantlar hemma? Annars räcker kroppsvikten bra. Breda o smala armhävningar, dips på kanten av en stol el dyl, crunches, benböj och utfall. Done!

K
    Men satsa på ett mellanting då helt enkelt! GI fas 2 kanske. Då kan du ta en enstaka macka (eller flera godkända brödbitar, tex frökex med hela frön), äta fritt av grönsaker, hålla lagom nivå på fettet, och sen ha lite koll på totala intaget. Tränar du så är ju totala intaget inte lika avgörande heller! Men bestämmer du dig för en specifik fas, som tex fas 2 GI, så har du ju ändå en regel att hålla dig till, som kanske kan hjälpa dig att det inte blir 5 mackor bara för att det är gott osv. Det där med att "äta som jag vill" kan ju vara lite farligt i längden

Tack för tipsen med träningen. Jag har ju ett hemmagym, problemet med det har varit att jag har känt mig instabili benövningarna som ju görs med lina runt ankeln. Men eftersom fogarna har fått klartecken på att dom ligger rätt, så kanske jag inte behöver oroa mig så mkt om det. Det skulle ju absolut underlätta om jag kunde träna hemma, eftersom vi samåker och hämtar ungarna vid kl 16 varenda dag. Sen bor vi på landet så man kör inte in till stan igen för att träna. Skulle ju försöka få in gymmet nära jobbet på dagtid, men om jag KAN träna hemma så funkar det ju såklart bättre, eftersom det är lite svårt att få in 100% jobb på 7 timmar om man dessutom ska försöka träna osv med :-P

Jag återkommer säkert med fler frågor sen! Just nu hoppas jag på att det där utlovade regnet ska ta bort allt äckligt pollen i luften så att man kan börja andas igen! Allergin är fortfarande jobbig idag, men bihåleinflammationen är nästan borta! Vilken skillnad på bara ett dygn (med massa mediciner och hårt jobb vad gäller snytandet visserligen)!! Hoppas att jag är mitt vanliga jag igen om ett par dygn!
  • jeng

Kaya,
    Jag beskriver snabbt så får du se om du känner igen dig.

LCHF: Ca fördelning 75E% fett 20-25E% protein 0-5E% kolhydrater. Bara helfeta produkter, minimalt med grönsaker. Fusk i princip inte tillåtet alls.

GI fas 1: Ca fördelning 65E% fett, 30 E% protein och 5 E% kolhydrater (ca 20-25 gram). Eventuell kaloribegränsning på ca 1600-1800 (beroende på vikt, aktivitet osv). Medelfeta eller helfeta produkter. Fusk i princip inte tillåtet

GI fas 2: Ca fördelning på 60E% fett, 30E% protein och 10 E% kolhydrater (ca 50 gram). Mer viktig kaloribegränsning på ca 1600, lite mer svängrum för fusk, förespråkar medelfeta produkter som alternativ. Kolhydraterna ger fritt fram för grönsaker, och tillåter enstaka frukt (vissa sorter) och bröd.

Som sagt, det spelar ju egentligen ingen roll vad det heter, men det är ju bra att hålla en ungefärlig rätt fördelning, veta vilka spelregler man har så att säga. Jag tror som sagt att GI fas 2 skulle passa dig, och även om du tycker att det låter mycket med 60E% fett så är det rätt stor skillnad mot LCHF. Jag äter tex fetaost som en bra fettkälla nu. på LCHF är den för svag. Jag använder medelfett CF och det hjälper mig bra. Sedan äter jag mycket magrare kött/fisk nu just för kaloriernas skull. Och man måste inte sitta och räkna sina kalorier dagut och dag in heller, utan äter man mycket grönsaker, lagom kött/fisk och sen lagom med tillbehör så hamnar man där man ska! Däremot om man fuskar så kanske det blir viktigare att räkna efter, eller när man inför nya livsmedel, så att man ser påverkan av det! Jag tror absolut att det är på GI fas 2 du hör hemma! Jag tror INTE att du ska ner så lågt i fett eller så högt på kolhydrater som du själv skrev på ca 33/33/33. Alltså jag tror dels inte att det är det mest hälsosamma, men jag tror heller inte att du får det du vill ha då. utifrån vad du beskriver menar jag att jag inte tycker att det stämmer. :-P Gud så krångligt att förklara.

Hoppas att det kan ljusna lite! 

• jeng
    Snultan skrev 2011-04-26 12:04:24 följande:
    Körde bra på LCHF och har nog gått ner i vikt. Men det är fan helt omöjligt att ADLRIG kunna äta vissa grejer igen. Det funkar inte. Jag ger en massa cred till er som pallar. Men jag tycker man måste få unna sig lite ibland.

Nu kör jag LCHF på det sätt att jag fokuserar på mer fett,mindre kolhydrater men försöker hitta bättre alternativ än pasta o ris t ex.. matvete bulgur dock har jag hört att bulgur tydligen är lika dåligt som pasta?

men ah, måste helt enkelt ha något att äta.. blir tråkigt i längden och det är svårt när man är ute o ska äta.. jag vill inte att kosten ska vara något jobbigt, det ska vara naturligt.. men kan iallafall äta mer nyttigare o hitta bättre alternativ.. äter inte ljust bröd t ex eller pasta.. och såklart inte godis kakor o sånt MEN på kalas o sånt tycker ja de är ok

det viktiga är ju också att träna
    Jag vill inte vara negativ, men det du beskriver är ingen lchf alls.... Om du äter mycket fett så är du just nu inne på en HCHF, vilket är det sämsta tänkbara hälsomässigt, så jag hoppas att du begränsar fettet ganska så rejält, och om du gör det så är det en GI fas 3 som du kör på, dvs inte lågkolhydratkost öht.

Det kan ju vara väldigt viktigt att veta att du inte kan äta kolhydrater så som du beskriver, och samtidigt äta mycket mer fett än det som SLV faktiskt rekommenderar. (Om du inte äter väldigt liten mängd mat, men då funkar ju allt i längden, om än ej hälsomässigt)... Du måste ju hitta något som funkar för dig, alla gillar inte lågkolhydratkost. Men det gäller att inte blanda ihop de två sätten att äta eftersom det inte är alls bra! Kroppen klarar inte både fett och kolhydrater i längden.
  • jeng
    Gringa skrev 2011-04-26 12:55:22 följande:
    Är du i ketos när du kör Nutrilett menar du? Jag trodde varje "påse" innehåller typ 15 g kolhydrater? Jag tänkte köra en sådan där trist pulver-svälkost som sista utväg om jag nu inte skulle ha nått mitt mål innan jag börjar mitt nya drömjobb i början av augusti. Men jag undrar hur det blir att gå från att ligga på runt 10 g kh/ dag till de över 70 g som det skulle bli med exempelvis Nutrilett, kanske skulle jag t.o.m gå upp i vikt av det? Obestämd
    Aja, än så länge fungerar ju lchf toppen, fastän det stått lite väl still på vågen de senaste dagarna. Jag intalar mig själv att det har med mensen att göra, för fuskat har jag ju inte...
    På grund av att man får så extremt lite kalorier totalt så hamnar man i ketos trots att man får ganska många gram kolhydrater, så har jag förstått det iaf. Men det funkar ju tex inte om man äter 2 påsar och sen vanlig mat på kvällen, även om den är kolhydratsnål, eftersom den troligtvis ökar på kalorierna för mycket. Så det får man passa sig för

Jag har ju valt att köpa Atkins nu. Det är ca 2 gram netto på 10-15 gram sockeralkoholer. Så på en shake kanske man tar upp totalt ca 5-8 gram kolhydrater som max, med fördelen att sockeralkoholerna tas upp mycket långsammare och inte påverkar blodsockret som vanligt socker. Det funkar som sagt bra för mig, men vissa är ju känsligare mot sockeralkoholer också.
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-04-26 13:48:22 följande:
    Det är sånt här jag menar med att det är motstridig information. Du skriver som ovan.

Enligt kostdoktorns hemsida så ligger följande under "ät gärna": Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.

Det är ju inte konstigt att det är svårt som nybörjare.
    Jo, men det har vi också skrivit väldigt många gånger i den här (och andra) trådar. Att både kostdoktorn, Anna Hallén, Ulrika Davidsson och Dr Dahlqvist faller på sina fina "ät inte, ät lite, ät mycket" listor. Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. (Oftast är 20 gram en väldigt bra riktlinje för de flesta) Och det där med vilken fördelning man bör hålla, det ser man också om man läser på mer i detalj. Folk i allmänhet förstår sig inte på hur man räknar på mat, och därför så kan man inte locka folk till en diet genom att marknadsföra hur man räknar och bla bla bla... Man går på allmänna råd. Det räcker inte om du vill gå ner i vikt (Oftast iaf) Tyvärr så är det så.

Den här tråden kan ju vra svår för nybörjare också av den anledningen att det är många "gamla rävar" här, många som har hittat sin egen stil av lchf, som inte är den vägen man bör välja som nybörjare. Dessutom så skrivs så mycket här att det kan vara svårt att hänga med i vad som är tips för nybörjare, vad som sägs i vissa frågor osv. Därför är det viktigt att man läser bra litteratur om LCHF, och allra bäst är faktiskt böcker! Då vet man att man har fått en kurs från början till slut, till skillnad från om man surfar runt på tex kostdoktorns hemsida där man ALDRIG (tror jag) kommer kunna läsa allt som är skrivet... Sedan använder man tråden mestadels för oklarheter, peppning, recept och för att det är jäkla kul att hänga här!
  • jeng

Alltså, det är skillnad på "ät gärna av" och "ät fritt av". Det är lite som att säga att man gärna ska ta c-vitamintillskott, men man kan ju knappast ta hur många som helst. man måste tänka på mängden, så är det med allt.

• jeng
    Bonanza skrev 2011-04-26 14:01:58 följande:
    Jo, jag förstår ju att äter man mycket av mer kolhydratrika livsmedel så hamnar man lik förbaskat för högt, samtidigt tycker jag ju att om man ändå håller sig under 20 gram borde det inte vara fel?

Men jag har helt enkelt svårt att köpa den fanatism som många inbitna lchf:are uppvisar. Jag är helt 100% säker på att det inte är vettigt att leva på enbart kött och smör till exempel. Men du har rätt, böcker är självklart alltid bättre än hemsidor.
    Nej, självklart får du lov att äta bara grönsaker för dina 20 gram om du vill det. Det jag menar är just som du säger att om man bra går på 5/100 regeln till exempel, så kan jag tippa på att 9 av 10 personer hamnar betydligt högre än de borde, och oftast högre än vad de också själva tror!

Jag äter ju mycket grönsaker, åt mycket grönsaker även när jag låg på 10 gram per dag. Jag har bara valt rätt grönsaker. Mycket sallad, sparris och annat som har låg kolhydrathalt och väger ganska lite. Går jag upp mot 30 gram, då kan jag börja unna mig saker som står med på den där "ät gärna"-listan, typ tomat, paprika osv. och absolut inte i de mängder jag skulle äta det om jag inte hade tänket på kolhydraterna med mig.

Problemet är alltså inte att jag inte tycker att man får lov att äta allt det där på deras listor. Men att göra det och samtidigt hamna på 20 gram, kräver en rätt rejäl ansträngning och kontrollräkning!  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-26 14:09:39 följande:
    Jo, men det har vi också skrivit väldigt många gånger i den här (och andra) trådar. Att både kostdoktorn, Anna Hallén, Ulrika Davidsson och Dr Dahlqvist faller på sina fina "ät inte, ät lite, ät mycket" listor. Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. (Oftast är 20 gram en väldigt bra riktlinje för de flesta) Och det där med vilken fördelning man bör hålla, det ser man också om man läser på mer i detalj. Folk i allmänhet förstår sig inte på hur man räknar på mat, och därför så kan man inte locka folk till en diet genom att marknadsföra hur man räknar och bla bla bla... Man går på allmänna råd. Det räcker inte om du vill gå ner i vikt (Oftast iaf) Tyvärr så är det så.

Den här tråden kan ju vra svår för nybörjare också av den anledningen att det är många "gamla rävar" här, många som har hittat sin egen stil av lchf, som inte är den vägen man bör välja som nybörjare. Dessutom så skrivs så mycket här att det kan vara svårt att hänga med i vad som är tips för nybörjare, vad som sägs i vissa frågor osv. Därför är det viktigt att man läser bra litteratur om LCHF, och allra bäst är faktiskt böcker! Då vet man att man har fått en kurs från början till slut, till skillnad från om man surfar runt på tex kostdoktorns hemsida där man ALDRIG (tror jag) kommer kunna läsa allt som är skrivet... Sedan använder man tråden mestadels för oklarheter, peppning, recept och för att det är jäkla kul att hänga här!
    Som tillägg skulle jag vilja säga att rekommendationslistorna kan funka för någon som vill äta LCHF för att må bra i största allmänhet, medan LCHF för viktnedgång oftast måste se lite annorlunda ut. LCHF beskrivs ofta som en viktminskningsmetod vilket det egentligen inte är (fast man kan gå ner i vikt med LCHF - det gäller bara att se skillnad på begreppen). Det finns helt enkelt olika sorters LCHF och därför är det viktigt att läsa på hur man ska göra för att äta den LCHF som passar just en själv bäst.

Mina boktips är
    Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt
    Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt
    Ät fet mat av -"-
    Ja precis, det var så jag menade med min mening "Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. " men jag skrev nog lite kort där bra bra att fler reagerar

Fyller på med fler boktips:
    GI Noll Skaldeman
    Den Nya Atkins-metoden (3 författare) 

Atkinsboken kan jag speciellt rekommendera till de som vill äta strikt ett tag, men kanske inte föralltid! Där finns ju mycket bra tips om hur man inför kolhydrater, i vilken ordning och i vilken takt, och hur man hittar sin egen gräns osv. Kanonbra bok, och helt ny om man jämför med gamla hederliga superstrikta Atkins. 
  • jeng
    rockmind skrev 2011-04-26 17:28:35 följande:

Hej i tråden!

Hänger gärna med här. Idag är min första dag med LCHF. Har 10 kg att gå ner till min målvikt. Gick ner 20 kg i höstas med hjälp av pulverdiet men jag orkar inte köra igång med det igen så nu hoppas jag att LCHF "funkar" på mig. Är ju självklart livrädd att gå upp i vikt igen.... Är helt klart fettskrämd! 

Nån annan här om gått ner i vikt med pulver först och sen gått över till LCHF med lyckat resultat?

Sen undrar jag vilken sajt som är bäst att registrera sig på för att hålla koll på kolhydraterna? Helst en gratis sådan

Hej sålänge!

välkommen.
    jag gillar matdagboken.se

Har du läst på ordentligt, och hur tänker du köra?

• jeng

Är nog lite lagom trött, för jag gick och hämtade ett glas i skåpet, sköljde ur det (gör jag alltid) och sen tog jag med mig glaset och satte mig vid bordet.... Jaha... Dricka då?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**