**Den stora feta LCHF-tråden**

Du har helt rätt i att jag inte riktigt känner mig hemma i LCHF, bara i vissa saker. Jag känner mig helt hemma i tänket att kolhydraterna är "boven" och att man behöver rejält med fett och protein, det har jag från alla år med fitnessmat (inkl medvetenhet om GI). Och jag gillar verkligen mycket av maten och saknar otroligt nog inte så mycket som jag brukade äta förut (även om jag naturligtvis skulle önska att jag kunde äta mitt goda surdegsbröd varje dag och ändå må bra och vara hård i kroppen...).
Men att fett fläskkött i alla lägen är "bättre" än t ex avocado och mandlar eftersom det är kolhydratfritt känns svårt för mig att acceptera. (En annan del av mig är nämligen lite mer hälsokost-ekologisk-halvvegetarisk och har hört att man blir försurad av för mycket kött, förutom att man sabbar planeten...) Likaså att mager ost skulle vara så dåligt, varför då liksom, ost med 17% fett har väl inte mer kolhydrater än fullfet ost? Och så den här tanken att man skulle kunna sabba viktnedgång eller till och med gå upp i vikt av ovanjordsgrönsaker. jag som har tuggat enorma mängder zucchini, kål, tomat, paprika osv som "bukfylla" i åratal och tyckt det har varit ett så himla bra sätt att hålla min enorma aptit i schack...! Och om det nu är så att det är LCHF som gör att man blir så himla känslig för carbs så man går upp i vikt av blomkål, då är det nog ändå inget för mig.
Jag har varit igång snart 2 månader med LCHF och det var så länge som jag tänkte att jag skulle testa och sedan utvärdera. Innan sommaren måste jag ha resultat så det kanske blir så att jag under maj månad återgår till min gamla vanliga kost som jag känner mig hemma i, även om det var en besvikelse att detta inte funkade som jag tänkt - med vanliga kosten har jag ju ändå ett sötsug och en hunger och en ständig kamp att sluta äta mackor efter ett visst antal osv... Jag hade tänkt att jag kanske kunde få slippa det.
Plus att jag inte vill ha min acne tillbaka!!! Hmmm... detta var inte lätt!
Tack för snälla ord om min träning... det är sant att jag har tränat länge och mycket, men jag är ändå bara en glad motionär som lyfter "tjejvikter" på gymmet och joggar i tant-tempo. Är varken stark eller snabb, bara envis och uthållig. Trivs bäst med livet när jag tränar och alla helst mycket/ofta,
Jogga 2 km 2 ggr i veckan och kombinera båda passen med ett kort och enkelt styrkepass är helt suveränt. Har du hantlar hemma? Annars räcker kroppsvikten bra. Breda o smala armhävningar, dips på kanten av en stol el dyl, crunches, benböj och utfall. Done!
K

Tack för tipsen med träningen. Jag har ju ett hemmagym, problemet med det har varit att jag har känt mig instabili benövningarna som ju görs med lina runt ankeln. Men eftersom fogarna har fått klartecken på att dom ligger rätt, så kanske jag inte behöver oroa mig så mkt om det. Det skulle ju absolut underlätta om jag kunde träna hemma, eftersom vi samåker och hämtar ungarna vid kl 16 varenda dag. Sen bor vi på landet så man kör inte in till stan igen för att träna. Skulle ju försöka få in gymmet nära jobbet på dagtid, men om jag KAN träna hemma så funkar det ju såklart bättre, eftersom det är lite svårt att få in 100% jobb på 7 timmar om man dessutom ska försöka träna osv med :-P
Jag återkommer säkert med fler frågor sen! Just nu hoppas jag på att det där utlovade regnet ska ta bort allt äckligt pollen i luften så att man kan börja andas igen! Allergin är fortfarande jobbig idag, men bihåleinflammationen är nästan borta! Vilken skillnad på bara ett dygn (med massa mediciner och hårt jobb vad gäller snytandet visserligen)!! Hoppas att jag är mitt vanliga jag igen om ett par dygn!