Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

hoppitossan skrev 2012-08-23 21:22:09 följande:
    Någon som har några tips på hur jag ska bära mig åt för att tappa de sista 5? gjorde ett försök med LCHF i tre veckor men jag mådde kasst och slutade. Jag har dock lite svårt att slita mig för jag gillar LCHF tänket
    Vill du inte köra LCHF har du nog svårt att få råd i den här tråden.
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-08-23 21:56:31 följande:
    Jag behöver er hjälp. 
    Jag tycker att det är supertrist att laga mat och rätt trist att äta.
    Skulle jag kunna undvika att äta så vore det kanonbra, men jag antar att det inte är så bra

Jag äter typ keso 1dl och grädde 0.3dl till frukost , eller bara te och kokosfett 1-2tsk, det beror på hur mycket tid jag har och hur hungrig jag är...
    Äter kött och sås till middag ca 150g kött och 2-3 msk sås, om maken lagar mat, annars kan jag äta två rätt små pannkakor och så är jag skitmätt.
    Äter kanske 50-100 gram frön och nötter per dag, mest för att det är hyfsat bra med mineraler i det och att det är väldigt enkelt.
    Så,  det här är ju supertrist mat och säkert inte speciellt bra... 

Kan ni inte ge mig tips på väldigt lättlagad mat, som nästan lagar sig själv och som går bra att frysa in eller åtminstone värma upp igen... 

Är det någon som har någon som helst uppfattning vad det där kan bli i energi, det jag äter? 
    Man måste faktiskt inte äta stup i kvarten. Ät när du är hungrig - inte när klockan är "lunch". Jag äter i stort ett bara en gång om dagen och mår jättebra av det!
  • Martina 76
    hoppitossan skrev 2012-08-23 21:30:42 följande:
    hoppiJag var nog otydlig. Jag vill ju men kände mig matt och förstoppad och tappade ingen vikt. Jag räknas som normalviktig men vill tappa några trivselkilontossan skrev 2012-08-23 21:30:42 följande:
    Fast är du normalviktig så kanske din kropp inte vill tappa det sista. Jag väger 69 kg till mina 175 cm och min kropp blåvägrar!!! Nu ska jag köra fakir en period och se om det hjälper. Tänk också på att LCHF är for life, det är ingen diet för att tappa i vikt.

• Martina 76
    TomMon skrev 2012-08-24 07:02:19 följande:
    Ok, nu börjar jag bli rädd, är nere under 56 nu, måste stanna.
    Hur lång är du?
  • Martina 76
    standby skrev 2012-08-24 06:36:02 följande:
    Sagalin, njurfunktionen kanske. Mkt protein
    Själv äter jag inte så mycket protein. Gör ni andra det? Jag har snarare bytt ut kolisar mot fett.
  • Martina 76
    Mamman76 skrev 2012-08-24 11:22:15 följande:
    Tränar ni som kör med lchf eller går ni ner ändå? Jag har kört 5 veckor nu och vågen står still efter att ha gått ner 4kg de första 3 veckorna. Går barnvagns promenader men hinner inget mer.
    Jag tränar stenhårt!! Men inte för att gå ner i vikt utan för att jag älskar det!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-08-24 16:18:34 följande:
    Jag vet inte hur jag kommer att leva sedan. Jag kommer förmodligen vara mer liberal, OM jag klarar av det. Om jag märker att jag inte kan hantera kolhydraterna så blir det lchf.

Jag ska dock inte köra lchf i december. Jag är alldeles för förtjust i allt som man kan äta i den månaden för att vilja göra det  
    Men december är ju den mest LCHF-iga månaden på hela året!!!
  • Martina 76

Hmmmmm...tydligen kan man vara i "för mycket" ketos. Äter man för lite kolhydrater går man över i svältketos. Jag ligger på de ketonvärdena redan nu. Fakir kanske inte är någon toppenidé då. Hmmmm....måste fundera på detta och lägga upp en plan.

• Martina 76
    Boost skrev 2012-08-24 19:25:14 följande:
    Har du nån närmare info på det Martina?
    Är med i ett diskussionsforum på fb och fick följande info från "expertisen":

Mellan 0.5 och 3.0 är optimalt att ligga. Över 3.0 finns tydligen ingen fördel att vara, snarare att det finns risk att hamna i "svält" ketos. Under 0.5 får inte hjärnan tillräckligt med ketonbränsle, och eftersom du har alldeles för lite kolhydrater(annars skulle du inte hamna där).. så blir man slö, trött, sugen och det är bara jobbit (min egen erfarenhet) . Nånstans vid 0.5 så blir man lugn, harmonisk och suget (inte hungern) försvinner.

Får tillägga att den mest optimala zonen är mellan 1.5-3.0. Över 0.5 "börjar" fördelarna.... skulle tro (overifierad teori) att när svältketos uppstår så börjar kroppen spara på energin (fett) och suget börjar komma tillbaka... alltså vill man inte dit. Så ät du en chokladbit eller glas vin till ;)

Jag har 4.7 i värde och har ett jäkla sug på kvällen. Och min kropp drar inte nytta av färre kolisar utan jag borde öka på dosen istället. Jag har ställt frågan vad jag ska göra för att tappa i fettvikt. Väntar otåligt på svaret!!!  

• Martina 76
    Såphia skrev 2012-08-24 20:25:00 följande:
    Jag har nu köptstickor för att mäta ketoner. Jag fick rätt mörklila mätvärde. Mellan 6 och 8 tror jag.
    Vad innebär det? Känner mig helt förvirrad. Får jag i mig för mkt kolisar?
    Snarare för lite kolisar. Du ska ligga mellan 1.5 och 3 för optimal ketos.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**