LinneaEleonora skrev 2012-08-20 10:53:28 följande:
Skönt att höra att det inte bara handlar om vikt. Känns lite så när man kikar här ibland. Jag förstår att det är så också för jag var själv där förut. För att det inte skulle handla om vikt så vägde jag mig inte när jag började med LCHF. Jag tog några snören och mätte mig och markerade mina olika mått. Jag har med andra ord inte en aning om vad min startvikt var när jag började. Det har för mig varit väldigt skönt att kunna se resultat på kroppen över en längre tid istället för att haka upp mig på hekton från morgon till kväll. Ägde inte ens en våg tidigare vilket jag gör nu.
Jag hade en period för något halvår sedan som jag vägde mig morgon och kväll och tillslut så fokuserade jag bara på vikten när jag skulle äta. Det blev jobbigt för mig då jag stressade upp mig i onödan. Vikten påverkas ju, som ni säger, av så många andra faktorer än bara maten. Den kan påverkas av träning, värme, tid på månaden och annat. Det är alltså elakt mot sig själv att drivas av lite minus på vågen.
Angående brödet ville jag bara upplysa om att det kanske inte är så hälsosamt som man kan tro. Enligt min mening handlar LCHF om att äta naturligt och för att efterlikna produkter som bröd och pasta tror jag att tillverkarna inte tänker som LCHF:are alla gånger utan att de vill tjäna pengar på att sälja något som lockar oss.
Angående "äkta LCHF:are" så har jag väl inte nämnt något om det? Min tanke är att LCHF ska fokusera på vad som är bra för oss att äta och vad våra kroppar behöver. Om det är saker som kroppen inte mår bra av tänker jag att den produkten inte är LCHF och att det är ett avsteg från kosten. Eller hur tänker ni? Jag gör avsteg från vad som är hälsosamt men jag försöker också vara medveten om att det är just avsteg och inte göra det till en vana. Jag skulle inte kunna gå i god för att dessa LCHF-produkter faktiskt är bra för oss och därför ser jag dem inte som LCHF bara för att det står det på dem.
Det är intressent det där med hunger och sug. I mitt fall handlar det ofta om sug efter mat och inte hunger. Jag läste någonstans att om man kan tänka sig att äta ett kokt ägg så är man förmodligen hungrig annars är man mer sugen. Det exemplet stämmer verkligen in på mig då jag sällan går och är sugen på just ägg. Finns det något som ni bara vill äta när ni är hungriga men inte direkt blir sugna på?
Egentligen handlar LCHF inte alls om vikt för mig, men dock om fettprocent etc i kroppen. Jag har alltid varit normalviktig så jag började inte med LCHF för det. Jag började för att jag var så trött på alla äckliga lightprodukter som jag ätit under mina 10 år som mer eller mindre viktväktare. Jag ville äta god mat! Numera är mitt mål att få ner fettprocenten, bygga muskler och kondition. Jag är rätt rabiat och gillar att pressa min kropp. Jag vill ha en frisk och stark kropp!