Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag1977 skrev 2012-08-17 12:09:01 följande:
    Tack för receptet på äggmjölk. Tog kaffe med en rejäl skvätt äggmjölk i till frukost och stod mig lätt fram till dagens lunch! Var egentligen inte ens hungrig vid lunch men gjorde ändå en omelett som jag åt upp och helt seriöst känns det som att jag ätit för mycket... (vilket borde vara omöjligt efter en omelett på 2små ägg med lite riven ost). Äggmjölk blir nya favoriten i kaffet! Tack!
    Ingen orsak!
  • Martina 76
    TomMon skrev 2012-08-17 13:03:52 följande:
    Jag har börjat få ett (kanske angenämt?) problem. Jag slutar inte gå ner i vikt och nu börjar jag tänka att det kan räcka. Jag trodde kroppen skulle stanna på en bra nivå men det verkar inte så. Just nu tangerar jag 57 kg med mina 173 cm och det är lite lite. Vad hade ni gjort? Vilket livsmedel ska jag återinföra, eller finns det något annat att göra för att stanna upp? Jag ser alla icke-lchflivsmedel som ett gift för min kropp så det känns helt fel att börja äta sådant igen... :(
    Hur mycket äter du då? Kan du öka intaget på något sätt? Kanske äta kokosfett som är energirikt?

Själv skulle jag ha mycket svårt för att börja trycka i mig frukt, ris, potatis etc. Även om du då håller vikten så får du insulinpåslag/blodsockersvängingar och det är inte bra för kroppen.
  • Martina 76
    ajnas skrev 2012-08-17 18:45:04 följande:
    Jag har använt såna här ketosstickor (mest av nyfikenhet, och för att det är nästan lika roligt som att göra ett graviditetstest )i några dagar, och får högsta utslaget! Men vad innebär det i praktiken? Att jag går på fettdrift? Att jag förbränner fett? Ingetdera? Upplys mig gärna nån som har koll
    Jupp, full fettdrift! Har du kört superstrikt? Själv lyckas jag sällan komma upp på mörkaste. Brukar ligga någonstans i mitten på skalan.

Jag brukar använda dem ibland när jag har "syndat" för att testa hur mycket alkohol/kolisar jag tål utan att påverka ketosen. Ganska intressant!

Nu måste jag gå och pinka - på en sticka alltså. Blir ju nyfiken!  
  • Martina 76

Moderat ketos enligt stickorna blev det. Nåja, iaf ketos... Jag frossade loss ganska hårt igår och det kan ju påverka ketosen även om man inte äter kolisar. I morse kom mensen så nu är frosseribegäret iaf borta. Jag kan äta hur mycket som helst kvällen innan mens!

• Martina 76
    ajnas skrev 2012-08-17 19:02:41 följande:
    De senaste dagarna har jag ätit strikt, köpte en grillad kyckling häromdagen som jag stegvis ätit upp tillsammans med Erik Lallerstedts bea. Igår åt jag en del grönsaker, men fortfarande på högsta så det känns bra! Vet dock inte hur fort det man äter ger utslag...? Har du märkt av det? Jag kanske skulle sätta i mig en godispåse nu och se när det märks på stickan!
    Nej, för guds skull ät inte godis när du varit strikt. Sist jag gjorde det låg jag på toaletten med kallsvettningar och kräktes till det kom galla! Socker är ett gift och kör du superstrikt kan du nästan få förgiftningssymptom. Vet flera som fått det.

Testa istället att ta något mindre. Ett par glas vin, lite mörk choklad, kanske ett äpple och se vad som händer. Eller så stannar du kvar i full ketos och känner hur fettdepåerna får sig en duvning!  
  • Martina 76
    ajnas skrev 2012-08-17 19:08:32 följande:
    Jag skojade bara om godispåsen!! Tänker försöka hålla mig på mörklila så länge som möjligt. Har börjat gå ned igen efter att ha stått still i några veckor, så jag är mycket nöjd

Men hur fort efter att du "fuskat" märker du skillnad på stickorna? Jag inbillar mig att det går rätt fort?
    Ketosen försvinner i stort sett omgående om du syndar för mycket. Och det kan ta några dagar innan den är tillbaka. Det snabbaste sättet är att fasta en dag efter "synd".
  • Martina 76
    Yosa skrev 2012-08-17 19:36:21 följande:
    Jag är ny på detta sen ca 10 dagar tillbaka. Harl läst på i timtal och tror att jag har någorlunda koll på detta. Men några frågor har jag inte hittat svaret på.... -äter ni även mycket grönsaker? Eller blir det mest protein och fett? Ilväll åt jag tex vitkålssallad (med olivolja, pumpafrön, äppelcidervinäger) , en paprika, en tomat, en laxskiva och beasås hot. Eller äter ni med kött/ fisk och fett? - är ni hungriga mellan måltiderna eller när ni går från bordet? Äter ni bara för att få bort detbvärsta hungern eller blir ni rejält mätta? Hittös har jag inte varit särskilt hungrig på min mat. Vill inte få kroppen att tro att det är svält. Dock är jag rädd att jag äter för mycket då jag "bara" gått ner ca 2 kg på 10 dagar ( nu 73 kg till 171 cm) - motionerar ni mycket eller inget alls? Kan det påverka ketosen/ förbränningen? Hamnar man på "svält" om man motionerar elller hj Lper det till vid viktnedgång. Jag promenerar ca 30-60 minuter per dag.
    Oj, oj....många frågor! Kan tipsa om att läsa Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Finns för 40 kr i pocketform och den tar upp i stort sett allt man behöver veta.

Jag äter ovanjordsgrönsaker. Mycket mer grönsaker än innan LCHF. Massor med fett och rimligt med protein. Jag är aldrig hungrig när jag går ifrån bordet. Jag äter dock inte efter klockan utan äter just när jag är hungrig och litar på min kropp. Oftast blir det 1 huvudmål om dagen. Många som kör LCHF är mätta så länge att de bara behöver äta 2 ggr per dag. 

Kroppen svälter inte på LCHF. Kroppen går i fettdrift, det är därför man går ner i vikt. Kolhydrater ger blodsockerhöjningar och insulinpåslag för att hantera sockret. Insulin är ett tillväxthormon som stimulerar hunger, man äter ännu mer och så är den onda cirkeln igång.

Oroa dig inte för att du äter för mycket/för lite i början. Ät när du är hungrig och se till att bli av med kroppens sockerbehov. Står du still längre fram får du fundera då på vad du ska göra. Men en kropp van med kolisar är så pass "misshandlad" att det kan ta ett tag innan den funkar normalt.

Jag tränar mycket och hårt. Det hjälper definitivt ketosen. Motion är alltid bra för viktnedgång.

När jag läser ditt inlägg får jag känslan av att detta är en viktminskningsmetod för dig. Om du går tillbaka till din gamla livsstil kommer du att gå upp igen - det är ingen mirakelkur på det sättet. LCHF är en livsstil. De flesta som testar fastnar och själv kommer jag tveklöst att äta så här livet ut. Man mår så bra, har sån ork och känner verkligen hur man vårdar och tar hand om sin kropp på bästa sätt! Lycka till!!!  
  • Martina 76
    LokesMammi skrev 2012-08-17 19:59:00 följande:
    Usch, dricker vin nu på kvällen o känner mig lite lullig. Efter ett glas. Kom då på att jag inte ätit nåt idag!
    Till frukost åt jag två köttbitar från gårdagen. På fredagar på jobbet är det förmiddagsfika, åt då två smörgåsar. Tog mkt smör på, blev godare då. Slutade jobbet 12.45. Åkte till svärmor för o hämta sonen. Då kom sonens faster o hennes man dit så då blev jag kvar. Blev hungrig vid 14. Tog EN ballerina. Till middag åt jag 5skivor bacon o 5st färdigstekta köttbullar........................
    Men vaddå inte ätit nåt idag? Mer än så äter jag sällan på en hel dag.
  • Martina 76
    Yosa skrev 2012-08-17 20:08:29 följande:

Tack för ditt svar! Ska kolla efter den boken på bokus.com eller liknande. Detta är mitt största intresse just mu . Då äter jagbungeär som du. Ja för mig är det en viktminskningsperiod i för en resa ( till att börja med ). Den största skillanden jag märker såhär efter ca 10 dyn är att mitt blodsocker är mycket bättre och hungern ät som bortblåst. Jag kännner mig som en duracellkanin och är hur pigg som helst. Äter frukost ca 6.30 och inte snurrig, trött, slö eller hungrig när lunchen på jobbet infaller vid 12.30. Hur verkar det om man sen plötsligt återväder till kolhydrater ( i mitt fall tex i form av efterrätter på en resa) ? Får kroppen en chock och blir lig? Ska jag mjukstarta? Börjar dock bli allt mer säker på att jag kommer att återgå till detta igen efter resan....mår så bra!
    Jag mår pyton om jag äter kolisar. Därför gör jag det i stort sett aldrig var jag än befinner mig och vad jag än gör. Jag ser liksom ingen anledning - det finns alltid bra alternativ till kolhydratsrika livsmedel.
  • Martina 76
    LokesMammi skrev 2012-08-17 20:10:02 följande:
    Jag har ju inte ätit ngn mat idag! Jag "brukar" äta rysk yoghurt med hallon på morgonen. På jobbet till lunch äter jag kött o gräddsås. Till middag hemma äter jag kött med sås eller tzatziki.
    Äta inget som jag gjort idag o sen dricka vin........ Ja, enl mig har jag inte ätit ngt! Vill iaf äta en riktig mål mat!
    Fast om du äter en lagad måltid eller bara "småäter" spelar ju ingen roll. Du har ju ändå fått i dig tillräckligt med energi för en dag. Men man är oavsett väldigt lättpåverkad som LCHFare så man får ta det lite lugnt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**