Yosa skrev 2012-08-17 19:36:21 följande:
Jag är ny på detta sen ca 10 dagar tillbaka. Harl läst på i timtal och tror att jag har någorlunda koll på detta. Men några frågor har jag inte hittat svaret på.... -äter ni även mycket grönsaker? Eller blir det mest protein och fett? Ilväll åt jag tex vitkålssallad (med olivolja, pumpafrön, äppelcidervinäger) , en paprika, en tomat, en laxskiva och beasås hot. Eller äter ni med kött/ fisk och fett? - är ni hungriga mellan måltiderna eller när ni går från bordet? Äter ni bara för att få bort detbvärsta hungern eller blir ni rejält mätta? Hittös har jag inte varit särskilt hungrig på min mat. Vill inte få kroppen att tro att det är svält. Dock är jag rädd att jag äter för mycket då jag "bara" gått ner ca 2 kg på 10 dagar ( nu 73 kg till 171 cm) - motionerar ni mycket eller inget alls? Kan det påverka ketosen/ förbränningen? Hamnar man på "svält" om man motionerar elller hj Lper det till vid viktnedgång. Jag promenerar ca 30-60 minuter per dag.
Oj, oj....många frågor!

Kan tipsa om att läsa Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Finns för 40 kr i pocketform och den tar upp i stort sett allt man behöver veta.
Jag äter ovanjordsgrönsaker. Mycket mer grönsaker än innan LCHF. Massor med fett och rimligt med protein. Jag är aldrig hungrig när jag går ifrån bordet. Jag äter dock inte efter klockan utan äter just när jag är hungrig och litar på min kropp. Oftast blir det 1 huvudmål om dagen. Många som kör LCHF är mätta så länge att de bara behöver äta 2 ggr per dag.
Kroppen svälter inte på LCHF. Kroppen går i fettdrift, det är därför man går ner i vikt. Kolhydrater ger blodsockerhöjningar och insulinpåslag för att hantera sockret. Insulin är ett tillväxthormon som stimulerar hunger, man äter ännu mer och så är den onda cirkeln igång.
Oroa dig inte för att du äter för mycket/för lite i början. Ät när du är hungrig och se till att bli av med kroppens sockerbehov. Står du still längre fram får du fundera då på vad du ska göra. Men en kropp van med kolisar är så pass "misshandlad" att det kan ta ett tag innan den funkar normalt.
Jag tränar mycket och hårt. Det hjälper definitivt ketosen. Motion är alltid bra för viktnedgång.
När jag läser ditt inlägg får jag känslan av att detta är en viktminskningsmetod för dig. Om du går tillbaka till din gamla livsstil kommer du att gå upp igen - det är ingen mirakelkur på det sättet. LCHF är en livsstil. De flesta som testar fastnar och själv kommer jag tveklöst att äta så här livet ut. Man mår så bra, har sån ork och känner verkligen hur man vårdar och tar hand om sin kropp på bästa sätt! Lycka till!!!