Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag köpte en burk med omega 3 på ica maxi. Jag hade kollat runt en del och många stod det att man skulle ta 2-3 kapslar per dag. Men med denna jag köpte så skulle man bara ta 1 kapsel per dag och det var mer omega 3 i än de andra - mer prisvärd alltså.

Fiskoljekoncentrat 375,5 mg
    varav omega 3        225 mg
    varav
    EPA                            125 mg
    DHA                              85 mg

varav omega-6            20 mg

Jag vet inte alls om dessa är BRA men jag tar en sån om dagen i alla fall. Började när jag blev gravid.

• FiaFunderar
    sara1981 skrev 2012-01-10 10:20:39 följande:
    Så, första veckan efter nystarten avklarad och resultatet blev otroliga - 5,1 kg! Hur är det ens möjligt? Förstår ju att mycket är vätska, men ändå.
    Ger iaf en ordentlig kick för fortsättningen! :)
    Grattis! Skönt att det går fort i början så man blir motiverad att fortsätta Glad 
    Jag kommer ihåg att jag gick ner 2,1 kg första veckan när jag satte igång med LCHF och jag blev helt lyrisk. Häftigt att det kan göra så stor skillnad! Sen gick det mycket långsammare med ca 0,5 kilo i veckan men det är ju i alla fall nedåt på vågen... men sen blev jag gravid och Pang så gick jag upp 10 kilo Solig haha
  • FiaFunderar

Jag är skitdålig, rent ut sagt, på att räkna ut kolhydrater och hur mycket min mat väger ungefär. På minmat.net så måste man ju fylla i hur många gram man ätit av allt.

Kan detta stämma i vikt:?

2 stekta ägg  -  110 gram
    Ett halvt paket bacon  -  70 gram
    1½ msk majonäs  -  20 gram
    Ca 3 msk Varmrökt lax  -  30 gram

Jag ska börja fylla i där nu bara för att det är intressant att lära sig lite mer tycker jag. Jag är ganska lat med sånt annars.

• FiaFunderar

Jag måste säga att det är ju verkligen bra att använda sig av minmat.net eller matdagboken eller nått liknande så här i början när man verkligen behöver lära sig och hålla koll på hur mycket kollisar man stoppar i sig.
    Jag har tydligen en tendens att sväva iväg lite med mina kolhydrater men nu när jag lägger in ALLT i minmat.net så vet jag om jag ska skippa nåt eller kan lägga till nåt Glad

Idag blev min fördelning så här (med ca 16 kolhydrater):

3%   kolhydrater
    27% proteiner
    70% fett

Ska man ligga lite högre på fettet eller är det ok?

Jag och min sambo ställde oss nyss i köket tillsammans och lagade morgondagens frukost Glad Skönt att man har en fd kock som sambo och att han kör LCHF med mig!
    Vi gjorde varsinn omelett... som blev STOR!

3 ägg, en skvätt grädde och örtkryddor blev omelettbasen
    Bacon, röd paprika, squash, purjolök, ost och en klick beasås blev fyllningen.

Den fyllde en hel matlåda så jag tror inte att jag kommer orka allt det till frukost ens men endast 5,7 kolhydrater och det tycker jag är bra Flört             

• FiaFunderar
    Bebben84 skrev 2012-01-12 14:53:25 följande:
    Någon som är med i LCHFklubben.se?
    Mmm jag anmälde mig för nästan 2 veckor sedan men kan fortfarande inte logga in Skrikandes Lite irriterande att de drog pengar direkt men sen har de inte fått ordning på inloggningen.
    Men de säger ju att man ska bli kompenseras... vi får väl se.
  • FiaFunderar

Guu så irriterande att det blir så mycket kolhydrater i kålpudding! Jag älskar sambons kålpudding och sås till men det blir ca 15 kollisar på en portion med sås till...
    Inte för att det gör mig så mycket just nu eftersom jag bara ätit  11 kollisar än så länge. Men ibland vill jag ju ha lite mer än en portion Tungan ute

• FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-01-12 17:48:49 följande:
    Men kål är ju bra lchf-mat, köttfärs också :) Dessutom så är det ekonomiskt, nyttigt och klimatsmart. Vad har han i mer än kål och köttfärs som drar upp kolhydratsinnehållet? (Jag brukar själv inte laga kålpudding, för jag har fått för mig att jag inte gillar varma kålrätter)

Nu har jag kommit fram till att vi får göra lite förändringar i kockens recept Flört Nu kom det fram att det smyger ner 1½ msk sirap och 1½ lök i också och det drar ju upp det hela en hel del. Det var han som räknade ut kollisarna så jag var tvungen att dubbelchecka hans recept Tungan ute 
    Utan lök och sirap så blir det helt okej.  
  • FiaFunderar
    Sigrid skrev 2012-01-14 13:49:34 följande:

När det gäller mandlar köper jag på lösvikt. De färdigpackade innehåller mycket mer kolhydreter, i alla fall på Coop. Lösvikten (naturgodiset) där finns det två sorters mandlar på mitt Coop och det finns en med 5 kolhydreter/100g som jag brukar köpa.

De här madlarna köper alltid jag! De är supergoda!
    En hel påse innehåller 12 g kolhydrater och i påsen så är det 200 gram mandlar.
    Vi handlar på ica och jag har inte sett några mandlar på lösvikt tyvärr. Vi har letat. Brukar det stå hur mycket kolhydrater det är i nötterna i lösvikt? Det har jag sldrig sett men det är ju super om det gör det!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**