• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-04-26 18:33:29 följande:

Hej

Då var första dagen på LCHF nästan klar. Har fyllt i matdagboken och hamnar på följande:

Fett 69g

Protein 70g

Kolhydrater 20g

1012 kcal

Ser det okej ut eller är det för mycket fett???
    Och jag "fattas" ju kcal för enligt tabell ska jag ligga på 1906 kcal........

Finns det några "riktvärden" för hur mycket protein/fett/kcal/kolhydrater man ska ha i sig?? Jag förstår att det är individuellt men någon form av riktmärke?

Kändes rätt okej efter lunch men nu efter middagen känner jag att jag vill ha en macka eller i alla fall något att tugga på som innehåller lite tuggmotstånd.....Jag antar att jag kommer käka något mer ikväll.....Om man tittar på dagen...vad skulle jag kunna komplettera med?

Supertacksam för svar!

Du saknar ca 40 gram fett, och det är där du tappar kalorier också. Du ligger för lågt för att kroppen ska ställa om sig, så du behöver alltså öka.

Som riktlinje som sagt 90 gram protein 120 gram fett och 20 gram kolhydater.
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-26 18:49:22 följande:
    Men hujeda mig!! Jag tycker jag har haft grädde i kaffet i dag, olivolja på salladen, ätit fet fisk och haft grädde i min keso.....Jag är helt enkelt fettskrämd som  någon så fint uttryckte det.....Jag ska alltså intaga mer fett idag men inte kolhydrater......hmm.....

Hjälp mig med något som innehåller fett men inte kolhydrater då! Please! Jag är så ny på det här..... Vill verkligen klara detta! Måste bara öva lite
    en annan riktlinje är att 80/80/20 (gram av fett/protein/kolhydrater) är en extremvariant av lchf, så lågt ska man bara ligga om inget annat funkar vad gäller viktnedgång. du har legat under det, det blir lite lchf:s svältläge så att säga.

jag ska äta nu och natta barn, men jag kan skriva mer utförligt och ge tips sen om ingen annan gör det innan dess  
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-26 18:56:38 följande:
    Nje det är för mkt kolhydrater. Man ska hamna mellan 0-5E%.
    vet inte vrf du fick så mkt kolhydrater när du låg på 20g. Men antar det är för du åt för lite fett :)
    Anledningen till att det blir så mycket E% kolhydrater är att det är så många gram kolhydrater i förhållande till mängden protein och fett. 20 gram är ju annars helt ok om man bara ser till mängden.
    Segelvind skrev 2011-04-26 18:49:22 följande:
    Men hujeda mig!! Jag tycker jag har haft grädde i kaffet i dag, olivolja på salladen, ätit fet fisk och haft grädde i min keso.....Jag är helt enkelt fettskrämd som  någon så fint uttryckte det.....Jag ska alltså intaga mer fett idag men inte kolhydrater......hmm.....

Hjälp mig med något som innehåller fett men inte kolhydrater då! Please! Jag är så ny på det här..... Vill verkligen klara detta! Måste bara öva lite
     ja du kan ju sleva smör
    Näe vars, det är ganska svårt att rätta till det perfekt närman råkat hamna så fel redan. Men det är bara att ta vad som helst nu ikväll, så bra som möjligt! och sen vet du imorrn att du behöver ha mer fett till varje måltid! Det är ju inte mycket. 1 msk vitlökssmör till middag och lunch så är du ju hemma!  
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-26 19:31:20 följande:
    Amen tack för svar! Du verkar vara en klippa i tråden. Jag funderade på om det var så. För rent matematiskt så blir ju förhållandet kolhydrater för högt när fettet är för lågt. Jag har egentligen inga "fettproblem". Hade kunnat ta 2 tsk olivolja på min lunchsallad istället för 1. Hade 1 tsk creme fraishe på min laxsallad ikväll och hade väl kunnat ta 2 tsk......Jag är bara lite.....eh....skraj.....att lixom "fetta till det". Har gått på VV innan och där räknades fettet teskedsvis typ......

Om man bara går på känslan så har dagen kännts bra fram tills nu då jag som sagt är tuggsugen!

Jag tänker typ 1 dl naturell 3%ig yoghurt med cocosflingor och linfrö i. Det borde väl göra susen I guess.....Inser att det blir mer kolhydrater på yoghurten.....men det känns som att jag får ta det ikväll!

Imorgon tänkte jag kanske försöka med äggröra med grädde i till frukost. Får steka hemma ikväll och värma i micro imorgon....
    Vill bara "lugna dig" med att säga att så som du pratar tsk pratar andra matskedar eller deciliter Nej, man inte men jag tror i allmänhet att 1 tsk CF är EXTREMT lite! 1 dl ska du inte vara rädd för. NU hade du ju iofs hamnat för högt på kolhydraterna om du hade tagit det idag. Så då får du lista ut var du har fått kolhydrater ifrån och se om du kan dra in där nånstans. självklart kan du lägga på mer olja också för att slippa kolhydraterna, men det blir ju lätt lite tråkigt i längden

3%ig yoghurt som i 3% fett? ajabaja skulle jag säga men alltså du kan inte få allt rätt första dagarna! så är det bara. huvudsaken är att du lär dig och utvecklas

hoppas att du inte tar illa upp, eller att det blir för mycket på en gång. då ska du självklart säga ifrån!

Ang frukost med bra fördelning så har Denebola tipsat om äggmuffins. det är som omelett men i muffinsform. Kanonenkla att göra, och jättegoda att vrma i micron på morgonen!
  • jeng

Segelvind,

Frukost: Ha extra grädde i keson, det är för fettsnålt! Ta kokosfett i kaffet/teet. Du bör börja dagen med så få kolhydrater och så mycket fett som möjligt, så satsa hellre på äggmuffins med bacon eller skinka istället för keso. Du har ju inte ätit på hela natten, så även få kolhydrater kan trigga igång insulinet ganska lätt på morgone, speciell om du äter för lite fett. Nötterna är ju nyttiga, men inte speciellt bra... Prova utan, ta kanske lite mandlar istället.

Lunch: Avocado och Tomat är livsmedel med mycket kolhydrater. inget du bör äta dagligen, och iaf inte samtidigt. ta litemer gurka istället och minska på tomat/avocado. Se till att det är en bra sort av fetaost du har valt (alltså få kolhydrater)

mellis: Samma som frukost. Keso och cashew är inget vidare. Keso är bra, men inte ensamt sådär. 

Middag: tomat igen. Låter som lite lite mat öht. lite mer lax eller ett ägg till skadar inte. (Tänk ca 150 gram kött/fisk/ägg per måltid) 

Saknar i allmänhet det feta tillbehöret i dina måltider. majjo hade ju funkat kanon till middagen tex. Men rent generellt så ser det bra ut. tänket är rätt, men du har inte nått ända fram än så att säga! Det löser sig! 

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-26 20:27:23 följande:
    Jucea! Tusen tack för hjälpen!!!! Okej....jag börjar fatta.....Trodde att avokado var bra i och med att det är så fett. Tomat trodde jag också var okej men tydligen inte Sen gjorde jag en fadäs för en stund sedan.....jag åt ett äpple.....Skrev in det i matdagboken och vips så är det läge att gå och hänga sig!!! Det ökade på mina kolhydrater till 39g idag!!!!!!!!!!! Yaaaiks!!!! No more äpple!!!

Ska skippa keson eller ha den till lunch istället. Cashewnötterna åker också....hade fått för mig att alla LCHFare gick och tugga cashewnötter.....vet inte var jag fick det ifrån.....

Ska ta min 3% yoghurt nu och begrunda morgondagen...........eventuellt också fixa till de där baconmuffinsen... 
    Ja avocado är jättebra. Det är JÄTTENYTTIGT lixom. Men som sagt så är det tyvärr skillnad på jättenyttigt och hälsosamt och bra för att gå ner i vikt Men på så vis så är avocado mer ok än tomat. tomat är ju hyperfettfritt!

Har du läst något om Skaldemans ratio?

Äpple ja, inte tillåtet :-P Men nu vet du det

Keso kan vara bra som tillbehör till nåt. ta det till lunch eller mellis i mindre mängder, ihop med kallskuret. se till att ha vispgrädde i den (lite granna) eller ta kaffe/te med kokosfett tex, så ökar du på fettet i måltiden. Det är alltså mer ok till lunch än till frukost.

Äggmuffinsarna kan man äta ett par av, beroende på hur snåla på kolhydrater man gör dom! 
  • jeng
    viggooden skrev 2011-04-26 20:31:23 följande:
    Äggmjölk räcker det som frukost? Jag är ju van att tugga på nått men jag tänkte pröva göra äggmjölk nån morgon.
    hmm ämmlatte funkar väl som frukost, men äggmjölk är väl inte samma sak va? jag har noll koll tyvärr
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-04-26 21:00:06 följande:
    En fråga först: just nu känns det som att vi nybörjare "kapar" eller "tar över" tråden. Är det ok för er, eller vill ni främst ha vanligt snack här och att vi ställer våra frågor någon annanstans?

Om svaret är nej får ni gärna tycka till om mitt matintag. Beskrev ju första delen av dagen tidigare, men här är hela dagen då:

Frukost: ca 6-7 skivor kvibille cheddar
    Lunch: En laxfilé, 2 dl blandad sallad (dvs bara salladsblad), 1 dl pestoröra
    Middag: Stekt rödspättafilé, 50g broccoli, 100g aioli
    Kvällssnack: 50g brieost, lite gurka

När jag räknar på det så verkar det bli helt ok med kolhydrater, men jag kanske missat något?
    Sålänge man visar intresse och har försökt läsa på själv innan man ställer frågor så har jag inget emot att svara. Däremot så kan man ibland lessna på att svara typ att "nej du får inte lov att äta bulgur/bröd/gelehallon" frågar man om sånt så har man lixom inte läst på alls.

Ok till dina frågor.
    Blev du mätt på frukosten? Du kan ta lite smör på skivorna för att få upp fetthalten lite.
    Lunchen undrar jag om peston. Jag vet att jag har köpt en med få kolhydrater, men hur är det med fettet? laxen är ju iofs lite fetare, men jag hade nog haft nåt mer till...
    I övrigt bra!  
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-04-26 21:18:08 följande:
    Alltså, peston är visserligen rätt rik på kh (4), men jag tog ju bara en tesked för att få smak på creme fraichen.  Och fet var den, särskilt eftersom jag hällde av oljan ner i cf först. Frukosten var en olycka i arbetet, hade en gnällig bebis och skivade upp lite ost för att stilla den värsta morgonhungern. Sedan stod jag mig på det till lunchen, men det var inte planen.
    jaaaaaja, jag läste att du åt 1 dl pesto
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-26 21:37:17 följande:

Jucea: googlade Skaldemans Ratio....försöker du få mig att förstå HUR mycket för lite fett jag äter? Jag börjar förstå.....

Vad menar du med att man inte får äta gelehallon/bulgur?? Bara skoja....
    Dagens mest IQ-befriade fråga då....spelar det någon roll hur man steker baconet? Jag gillar riktigt knaperstekt och krispigt (typ precis innan det bränns vid) sen låter jag det ligga på hushållspapper (antar att man inte ska det). Hade inte tillräckligt med ägg hemma för att göra ägg-baconmuffins. Ska handla det och majjo imorgon.

Vad tror du om morgondagen?

Frukost
    1 kokt ägg (eller ska jag ta 2?)
    ½ paket stekt bacon
    Kaffe med 1 msk grädde i (kan bara inte vänja mig vid tanken på kokosfett i kaffet....känns lite...tja...koko(s).

Lunch
    Sallad
    Gurka
    Pyttelite tomat
    200g grillat fläskkött
    En ensam rädisa som jag hittade i kylen (dagens fynd )
    Lite citronjuice
    Någon form av Beasås......tänkte typ den där Rydbergs i påse....eller kanske finns någon på flaska som
    funkar så man kan ha den i kylen på jobbet?......

Skaldemans ratio är ett bra jälpmedel när man handlar. Man kan använda 5/100 regeln och sen utesluta dåliga produkter mha ratiot. Tex vanlig mjölk, är ju godkänd enligt 5/100. Men ratiot är jättedåligt. Mjölk kan alltså ses som stort slöseri med kolhydrater, eftersom det ger så lite fett. Så på så vis kan du få hjälp att se vad som är bra och dåligt. grönsaker får ju usla ration, och de ska ju också begränsas. Däremot om man äter 50 gram grönsaker ihop med annan bra mat med högt ratio,så blir totalratiot fortfarande bra, och det är ok

stek baconet precis hur du vill, men sedan gör du äggröra i samma panna utan att hälla av baconfettet. bacon tappar väldigt mycket fett när det steks, det är faktiskt riktigt dåligt ur fettsynpunkt (det syns inte i matdagboken, fö dom räknar med rå produkt och inte att fettet försvinner). så fettet ska återanvändas, och som regel ska baconet stekas så lite det bara går :-P stekfettet ska hällsa på tallriken, eller ännu bättre bakas in i en äggröra eller omelett. Det fettet du tappar på hushållspappret är mkt mindre än det du tappar i pannan. 

Rydbergs röda i påse? 4/100 och en medelfettsvariant. fler tillsatser, mer kolhydrater och mindre fett än i en bra bea,men om du råkar ha sån hemma så kör på den bra du ska köpa sen brukar finnas i små runda plastburkar.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**