• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2012-04-18 16:52:38 följande:
    Jag undrar om ni som ätit LCHF ett tag nu fortfarande får sötsug när ni ska ha mensen?

Är de vanligt eller ska detta försvinna iom LCHF? 
    Jag får definitivt ett sötsug när jag har mens. Jag försöker ignorera det men småäter istället sent på kvällen. Brukar annars äta middag runt 6-7-8 och sen hålla mig till dan efter, nu smyger jag ner och tar en ostskiva eller två både vid klockan tio och midnatt (brukar inte somna förrän 2-3).
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Ellaria

Tror ni det finns nått kladdkakerecept utan äggvitor? Jag har ju gått och blivit allergisk mot det och nu har jag både mens OCH är sjuk och känner att jag vill ha något gott.

• Ellaria
    Loreena skrev 2012-04-19 14:11:50 följande:
    Gör chokladmousse ist! :) Jag gör på 3 dl vispad grädde och 100 gram smält mörk choklad. Man kan ha i 2 äggulor om man vill, men jag tycker inte det behövs.
    Ja, det har jag gjort ett par gånger och den är jättegod men jag kände jag ville ha nått man kunde tugga lite. Äggulor är inget problem för mig, får jag i mig äggvita ligger jag och gråter av smärta i flera timmar :(
  • Ellaria
    Gladskit skrev 2012-04-19 15:15:22 följande:
    Gör bounty
    Det gjorde jag för ett tag sedan men det tar ju så lång tid! Vill ha NUUUUU.
  • Ellaria
    korin skrev 2012-04-19 18:18:46 följande:
    Ni som gjort den här lchf pizzan, hur mycket kolisar får ni det till uingefär per slice?
    och kan man bara köpa kokosfett på hälsokost affärer eller är de min stad som är efter på allt?
    de finns fan ingenstans å ja är sugen å prova på brödet.
    Jag hittade kokosfett på häloskostbutiken i min lilla stad (Ängelholm).
  • Ellaria

Ett ubergott snacks jag gjorde idag;

Smält 100 gram mörk choklad (86%) och en matsked smör/kokosfett. Häll i ~ 100 gram nötter (valfri sort, jag använde cashews, tycker inte om paranötter...) och lite salt. Peta ner i knäckformar eller små muffinsformar och låt stå i kylen en timme.

Väldigt gott och görs på fem minuter.

• Ellaria

Jag är synligt överviktig och får ÄNDÅ kommentarer om mitt ätande. Jag har förberett ett tal som brukar få de flesta att bli tysta.

"Ja, en kost som fått mig att gå ner [x antal] kg som samtidigt lindrar IBS, huvudvärk, depression, sömnlöshet och ledvärk måste ju vara helt galet dålig! Dessutom sänker den ditt dåliga kolesterol, höjer det bra kolesterolet, minskar risken för diabetes, hjärtsjukdomar och cancer. Vad hemskt det är att hålla blodsockret på en jämn nivå och därmed hålla insulinet, som är ett fettlagrande hormon, nere! Jättehemskt att jag fått så mycket energi och motivation att jag börjat träna, tack vare den här kosten. Men ja, jag ska sluta och börja äta mcdonalds två gånger i veckan och unna mig lösgodis på helgerna för det är ju faktiskt tradition."

Blev många ":O" och "O_O" när jag använde det där.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria

Och som jag skrev i ytterligare en "LCHF ÄR JÄTTEDÅLIGT"-tråd här på FL igår; OM det visar sig att den här kosten på något sätt är skadlig så lever jag fan hellre bra nu när jag är 23 än att leva 10 år extra och sitta fet hemma gråtandes med huvudvärk hälften av mitt liv.

• Ellaria
    Momalicious skrev 2012-04-25 11:30:32 följande:
    Hur många gram kolhydrater är "okej"? Försökt hitta nåt vettigt svar på det nånstans men allt jag hittar är vilka livsmedel som är okej och hur många gram kolhydrater som räknas som lågkolhydratkost. Nån som vet lite mer hur många gram ungefär det blir per dag på lchf?
    Helst under 20 om man vill gå ner i vikt.
  • Ellaria
    Hon den där skrev 2012-04-25 18:24:35 följande:
    Får jag vara fräck och fråga om ni som håller på med lchf fick mycket problem med magen i början?

Jag vet inte om min mage klarar allt fett... 
    Jag blev extremt hård i magen de första tre-fyra veckorna. Det avhjälptes med mer fett. Min mamma, som alltid varit känslig för fett, trodde inte hon skulle palla mängden fett men det gick bra.

Angående ditt andra inlägg kändes det som om jag gick upp i början men det gjorde jag inte. Vissa gör dock, eller så tar det flera veckor för viktminskningen att komma igång. Det är helt personligt och beror på vad man har ätit innan, hur man mår psykiskt, hur ens kropp fungerar, etc.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**