sasod skrev 2011-05-03 11:38:51 följande:
Jag behöver lite pepp.. Har kört några veckor men har fuskat med alkohol och godis så nu är det dags att skärpa sig. Om 5 veckor ska jag åka utomlands så det får vara första delmålet.
Har inga problem med lunch då jag alltid har med mig till jobbet och middag som jag äter hemma är heller inga problem.
Däremot är jag ofta hungrig så äter nog för lite?
Äter proteindryck till frukost alt. 2 ägg alt.naturell yoghurt med lite frön.
Till lunch kyckling/kött/fisk oftast med sallad/tomat/sparris och dylikt + beasås + tex mozzarella
Till middag liknande lunch och ev. 1 mellanmål oftast då yoghurt
Är laktosintolerant och undviker helst även laktosfritt då det inte heller är helt hundra men yoghurt är ju smidigt så..
Någon som kan hjälpa till med lite tips/råd?
Är helt ny så ber om ursäkt för ev. upprepning osv.
Skippa ypghurten och ät annat. Om du inte vill ha varm lagad mat, så ta kallskuret med några goda ostar till, en kycklingsallad (allt kan förberedas) med fetaost eller halloumi, middagsrester, en röra på CF, majjo, bacon, skinka, purjolök tex.... Ypghurten har för lite fett och för mycket kolhydrater, och kan absolut vara din stora bov.
Middag och lunch ser bra ut, men det beror såklart på mängderna. Snåla inte med bean och tänk på att inte äta för mycket grönsaker. Tomat är en bov som du bör äta med försiktighet om du har svårt att gå ner i vikt. Gör en sallad och ta lite tomat ovanpå för smaken, men ta inte en hel tomat till maten så att säga.
Jag dricker iofs inte vilken alkohol som helst, Bara godkänd alkohol och inte i stora mängder. (Rött vin eller nån enstaka whiskey) Jag har stått still jättelänge i vikt (7 mån) innan jag nu har lagt om kosten. Iaf under den perioden så har jag varit alkoholfri längre perioder just för att se om det gav skillnad - INGET ALLS! Jag vill bara säga att full avhållsamhet finns det inga krav på! Dricker man godkänd alkohol i godkända mängder så blir den minskningen i fettförbränning inte så stor att den sabbar hela grejen. Däremot så bör man ju passa sig för att dricka icke godkända alkoholdrycker. Ville bara tipsa om att det finns bra val att göra där också! Det man däremot får passa sig för är att omdömet sviktar om man dricker alkohol!! Väldigt lätt att man äter saker man inte borde, eller att man efter ett glas vin tänker att "ähh va fan en cider är jag väl värd???!!"