• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-05-05 23:11:03 följande:

... och för min del var det så romantiskt att komma hem till mannen, soffan och det goda rooibosteet så det blev 30 gram FIN mörk choklad (85%) av bara farten! ...men NU är det tack och godnatt för idag, nya tag imorgon...

K

Riktigt mörk choklad har kanonbra fördelning av fett och kolhydrater! Visst är det lite kalorier, men det är inte helt bortkastade sådana. Man får njuta med gott samvete!
    Sov gott! 
  • jeng

Jag har svårt att fatta att vågen har börjat röra på sig tror jag! För jag tänker hela tiden att jag har mina 10 kg kvar till målvikt! Och s plötsligt så tänker jag att Men vadå? Jag kan ju inte gå ner 10 kg till.... Då landar jag på en viikt jag inte har haft sen jag var typ 10 år!!!! Jisses! Himla gött att vågen har börjat röra på sig, men hjärnan har inte riktigt hunnit med än!

• jeng
    Annanym skrev 2011-05-06 08:38:02 följande:
    Vägning idag och nu örjar jag bli deprimerad! Har gått ner tre HEKTO på en månad. Fördelat på två första veckan, ett andra och inget de två senaste. Fy fan. Tror jag måste testa kokosfettet. Om Moiraine säger att det är trolleri med det är jag beredd att tro också!

Skulle verkligen behöva pepp nu. KÄnns som att jag har lust att lägga ner alltihop och bara ÖSA i mig godis. Fast å andra sidan - neeej. Mår ju så dåligt då.
    Jag kan bara säga att det är tråkigt, och att jag känner igen mig! 7 månader stod jag still och hoppades på att det skulle lösa sig, innan jag insåg att jämvikten var nådd och att LCHF inte skulle funka längre (i viktminskningssyfte). Då hade jag provat att äta friare, striktare, superstrikt, ösa på med fettet, 80/80/20 och gud vet vad.... Det funkade inte för mig helt enkelt... Alltså det funkade bra tills jag nådde en viss vikt, då tog det verkligen tvärstopp!!

Nu har jag ändrat till en GI-fördelning. Lite mer kolhydrater, lite mindre fett. Ganska lite kalorier, men inte mycke mindre än jag hamnade på mot slutet med 80/80/20... Plötsligt så rör sig vågen igen!

Vilken förändring som kan passa för just dig är ju svårt att säga. Men det finns ju iaf några tips man kan testa! Det viktigaste är ju egentligen hur trivs du med maten, tycker du nåt är jobbigt, saknar du nånting?? hur många kilon har du kvar, och vad är du villig att göra för förändringar för att få bort dom?

Hoppas du hittar en lösning snart! Förstår verkligen din frustration  
  • jeng
    mrsIce skrev 2011-05-06 09:43:45 följande:
    Jag hade ny lägsta vikt i dag!!! -8,0 kg sen start (10 januari), inte direkt ngn snabb viktminskning, men det är nedåt!
    Grattis! Huvudsaken är ju att det går neråt!
    klurilur skrev 2011-05-06 10:01:51 följande:
    Fattar inte vad jag gör för fel, jag går upp i vikt av denna metod.
    Är super strikt, men känner mig bara plumsig:(
    Hur mycket övervikt har du? Väger du, eller känner du dig bara större? Räknar så att du verkligen vet hur strikt du är?
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-06 11:06:28 följande:
    Inlägg 39 i recepttråden!
    Du är ganska intetsägande när du inte har internet på annat än telefonen
    Men jag antar att du menade Bountysarna eller? :-P 
  • jeng

Idag hade jag det fina "number of the beast" på vågen! känner ig ungefär så idag med haha.

Sitter på jobbet med en viktig grej o har Tage med mig. Lätt att jobba då? 

• jeng
    Asereht skrev 2011-05-06 12:09:17 följande:
    2,7 g kh/0,9 prot/0,2fett

Inte inom den tillåtna skalan men en av de lägre kolhydratsmässigt. Hallon tex har unefär 4,5 g kh/100g. Så rabarber hade jag kunnat äta på samma sätt som hallon dvs någon gång ibland.
    Vad menar du med inte tillåtet? 2.7 är ju ingen fara menar jag...
  • jeng

Kaya,
    Ikväll lär det bli Stadium för att prova ut löparskor!

Vi pratade om det igår kväll och Ph har 2 par. ett par jättedyra som han har provat ut på typ stadium eller liknande, som ska passa hans fot. Han HATAR dom! Så har han köpt ett par billigare, men inte billiga, neutrala som han tycker är hur bekväma som helst.

Kan dom ha gjort helt fel när dom provade ut skorna till honom? För jag vill ju inte köpa ett par skor för 2000 kr som sen visar sig vara helt fel... hur "illa" är det att köpa neutrala skor även om man blir utprovad till att ha pronation eller vad det nu heter? Jag menar, alla andra skor man köper och går i är väl neutrala?

• jeng
    Asereht skrev 2011-05-06 12:57:19 följande:
    Om man är strikt så är inte frukt och bär "tillåtna", allt handlar ju om hur strikt man är och räknar man ratio tex så är det inte ett tillåtet livsmedel.

Men om man går efter 5/100 eller äter mindre strikt är det ok.

Du brukar ju rekomendera att man räknar ratio och så.

Sen kollade jag lite snabbt i lchf-index eftersom jag hade mobilen liggande bredvid mig och där får det totalröttljus vilket betraktas som icke godkänt lchf-livsmedel. Jag använder det inte slaviskt men det är bra att sanbbkolla nåt man är osäker på då den går efter tex Skaldemanratiot och om man som jag inte orkar räkna på allt så är det ett enkelt hjälpmedel.
    Jo precis, grönsaker (och frukt) måste ju undatas från Ratioberäkningen. Där handlar det ju mer om att man inte tar så stora mängder att man överskrider sin dagsbudget, plus att man ser till att ratiot på måltiden blir bra, genom att tex äta rabarberna med grädde.
  • jeng
    Asereht skrev 2011-05-06 13:20:45 följande:
    Visst men nu frågades det ju om rabarber inte rabarber med grädde, då hade ju ratiot sett annorlunda ut.
    Jovisst, men som sagt Ratiot är ju inte användbart för grönsaker och bär, så då måste man ju gå på 5/100 och sitt totala intag på en dag, och göra en bedömning. 2.7/100 är ju inte sämre än de flesta grönsaker som äts gott av här i tråden! Så det blir ju fel att säga att det inte är en tillåten produkt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**