• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

lillabebben skrev 2011-05-04 20:08:03 följande:
    Lite mindre fett och mer kolhydrater för mig alltså? Problemet är bara att ju mer kh jag äter desto mer ökar sugetObestämd Blir det fortfarande lchf då? Om jag ligger på runt 50g kh/dag, (alltså ca10E%)) vad bör fettet ligga på då? För man kan väl inte äta mycket kolhydrater OCH fett, det blir ju lite fel..... Frågar dig Jucea för du verkar ha en del kunskap i ämnet.
    Ja, det blir liberal LCHF. Kostdoktorn, Dahlqvist, Anna Hallén mfl pratar i termerna om allmän lågkolhydratkost även när de pratar LCHF... Jag tycker personligen att LCHF är just den specifika biten av lågkolhydratkost där man äter max 20 gram kolhydrater, och väldigt hög andel fett i kosten. Det som jag nu delger dig, det heter ju redan GI fas 2... Behöver inte hela även "liberal LCHF".. Men det är allt samma sak...

Gränsen för lågkolhydratkost brukar man säga går vid ca 100 gram kolhydrater per dag. Och jag tycker inte man behöver över 80 gram. Jag försöker idealt att lägga mig på lite drygt 30, och sen när jag är sugen på mer så har jag utrymme för mer utan att det blir för högt lixom.

Jag tror att du behöver ha en jämnare nivå mellan kolhydrater och fett, för att din kropp verkar ha lätt att fatta det där med fettförbränningen. Du behöver alltså med jämna mellanrum på dagen trigga igång ditt insulin (om än bara lite) för att lixom störa fettförbränningsprocessen så att du inte går ner i vikt. Sedan handlar det om att få i sig mer kalorier än vad man gör av med (som alltid) och då kanske du inte bör hamna under 1800 kcal iaf. Den exakta nivån måste du ju prova dig fram till.

Jag äter just nu ca 50 30 10 (fett, prot, kolh), men väldigt lågt på kalorierna. Alltså blir mina gram kolhydrater ganska få trots att jag ligger på en rätt så hög E% kolhydrater.

Om du lägger dig på ca 50 gram kolhydrater, och ser till att dom grammen fördelas över dagen, och främst kommer från bra grönsaker och feta mejeriprodukter, så bör du inte trigga ditt sug så mycket! Däremot stämmer det att ju mindre fett och ju mer kolhydrater du äter, desto mindre långsiktig mättnad känner du. Kolhydrater är till för att dämpa din mättnad och stimulera hunger.
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-04 20:32:18 följande:
    Ja nu j-----ar i min lilla låda! Ställde mig på vågen igen efter 10 dagar LCHF. Efter 7 dagar hade jag gått ner 0 kg. Men idag 1,2 kg. Halleluja!!! Och det känns!

Vad jag dock har ändrat på som någon skrev här uppe är att öka på fettet och inte vara så petig med kolhydrater under 5g/100g. Det känns mycket bättre för hjärnkontoret ockkså. Inte snurrig längre (inte mer än normalt ).

Japp, I´m proud!
    Grattis, vad skoj
  • jeng
    helene306 skrev 2011-05-04 20:49:18 följande:
    *drar en ramsa över att matdagboken är så in i h*****E seg!*
    Det är därför jag räknar i excel! Inget klicka och vänta på att databaser ska laddas och sidor ska laddas om. Jag har ett blad som innehåller allt som jag inte kan i huvet, så kan jag bara kopiera därifrån! När man väl vet hur man ska räkna och granska sina siffror så är det SÅ mkt lättare!
  • jeng
    helene306 skrev 2011-05-04 20:59:26 följande:
    Hmmm ... finns sånt färdigt i Exel, så datorn räknar ut om jag lägger in mat? Undrar om jag raderade det också, dvs programmet? Jag och Exel är inte annars några direkta buddies
    Nej, jag har gjort ett ark själv.
    Nu är det ju iofs inte excel jag använder utan google docs spreadsheet. men det är ju typ samma sak. Fördelen med den här är att jag kan dela den med folk. tex en kompis som har fått en kopia av min mall och använder. när hon fastnar så kan jag bara gå in i hennes fil och hjälpa till. det är smidigt! plus att man kommer ju åt det överallt då eftersom det är på nätet bara. himla smidigt! 
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-05-04 21:01:02 följande:
    Jag räknar ingenting just nu. Har ju gått ner nästan 4 kilo på 1.5 vecka, så jag tycker inte att jag behöver det. Däremot uppskattar jag ju i huvudet och vet jag att jag ätit något med mycket kh i så drar jag ner nästa dag till exempel.

Jag tycker att det är så otroligt skönt så länge jag slipper räkna och hålla på. Har testräknat någon dag här och var för att se så att jag inte underskattar vad jag äter, men det har verkat bra.
    Precis sålänge det funkar så kvittar det ju, typ. Däremot brukar jag råda alla att kontrollräkna då och då, bara för att ha ett hum om hur man äter. OM det tar tvärstopp så vet man lättare var man kan börja göra ändringar då!

Jag hör ju till dom som MÅSTE räkna, oavsett diet... Tur att man trivs bra med det  
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-05-04 21:14:36 följande:
    Alltså, det jag har läst i tråden så verkar det som att du sitter fast i en osund relation och believe me! Där har du stora orsaker till ditt ätande och övervikt, been there, done that, gained 30 kg....
    Maddisen,
    Ja, och kanske också anledningen till att du behöver alla dessa antidepressiva och ångestdämpande och stressdämpande och sömnhjälpande medicinerna! Maddisen, du måste börja ta hand om dig och tänka på DIG i första hand! En partner ska man ha som stöd, det känns helt fel att du ska bli kontrollerad och utskälld och jag vet inte vad....

Eftersom jag själv har depression och ångest och oro och hela den biten i mitt liv, så undrar jag vad du har fått för hjälp för att komma över det! Jag har totalvägrat mediciner, och istället tvingat fram annan hjälp. Mest har den hjälpen kommit inifrån mig själv, men även har jag fått mycket hjälp genom att börja erkänna vad jag har för problem, prata med andra om det vilket har minskat pressen på mig! Jag kan säga som så här, att jag har vairt med om en liknande relation - och den är en stor grund till att jag fortfarande har problem idag! Du måste kanske inte bryta förhållandet, men du måste bryta hans beteende! Det är inte ok att bete sig sådär, att tro att man är mer värd än nån annan och ska bestämma över dom!

Lägg om din kost, lägg till 5 gram kolhydrater mer per dag, dra ner 20 gram per dag på fettet (obs bra exempel) och så kallar du dieten för GI istället! Blir han gladare då? Tycker han att du är hälsosammare då? har han ens läst på om LCHF eller lågkolhydratkost, eller är han bara arg baserat på vad som skrivs på kvällstidningarna?

Här hemma är vi 2 vuxna och 2 barn och barnen äter väl oftast samma mat som varandra, men maken äter inte samma som dom, och jag äter nåt ytterligare. Nog fasen kan man laga olika maträtter till samma måltid. Och många här i tråden lagar ju exakt samma mat till hela familjen, men tar sallad istället för pasta till sig själva! Jätteenkelt löst!

Kanske är det så att din sambo vet att du fuskar? Isåfall så har han ju rätt - då går du upp i vikt av fettet! LCHF har ingen tolerans för fusk, och det känns fel att du klagar på en diet som inte funkar och sen säger att du är stolt för att du inte ätit godis på 3 dagar... Alltså, jag förstår att man är sugen, men då är LCHF fel diet. Ja egentligen är det ju helt rätt diet, eftersom den tar bort suget om man följer den. Men om man fortsätter fuska så funkar det inte. Då får man inga fördelar av dieten, utan bara nackdelar!

Eftersom du inte verkar ha stenkoll på kolhydrater, skulle jag rekommendera dig att du börjar dra ner på fettet. Byter ut fullfett mot medelfett och går mer över mot en GI-variant! Det är fortfarande lågkolhydratkost, och du får massa fördelar av det! Men du har lite mer rörelsefrihet, kanske inte irriterar din sambo lika mycket, och kanske du inte sabbar lika mycket för dig själv genom att ha dålig koll! Jag hjälper dig gärna igång om du vill prova att ändra lite på kosten!  
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 21:11:48 följande:
    Hej jo jag vet att han inte bestämmer men jag tappar motivationen när han skäller på mig.
    Vad gör du när han skäller då? Skäller du tillbaka???
    Hur mycket pengar lägger ni på mat? Om han vill att du ska äta nyttigt enligt "vanliga" regler så får han ju också tåla att du köper mycket grönsaker och tex kyklingfile som du inte fick lov att köpa sist.... jag blir så förbannad när jag tänker på att det är ditt livoch din hälsa det handlar om, och han sitter och surar över kilopriset på kyckling! Så jävla fantastiskt dåligt rent ut sagt!

Nu vet jag inte hur ni har det ekonomiskt, men nog har man råd att köpa kyckling när det är extrapris och fylla upp sin frys med! 60 kr per kg är ju inte direkt dyrt kött och det kostar min kycklingfile på ordinarie pris! (ICAs på kartong)
  • jeng

Alla behöver inte räkna! Det kan vi vara på det klara med. En del behöver inte räkna alls! För många andra räcker det att hålla någorlunda koll så att man ligger runt 20 gram kolhydrater. Men för vissa är det tvärstopp om inte fördelningen är rätt tex, eller om kalorierna hamnar för högt. De som inte behöver tips hela tiden,på hur man ska räkna osv, dom syns ju inte lika mycket! Så därför kan man lätt få uppfattningen att alla räknar! Så är det absolut inte.

En sak som vi brukar prata en del om däremot är att man då och då bör kontrollräkna sig själv, för att veta hur man ligger ifall att det tar stopp tex, så att man vet var det kan ha gått fel. Jag brukar rekommendera att man räknar i början, speciellt om man är ovan med vad kolhydrater är, och hela tänket kanske. Just för att man inte ska börja fel. För det är trots allt så att många av de som inte räknar ligger helt enkelt inte så lågt som 20 gram kolhydrater. För vissa funkar det, för vissa andra funkar det inte! Och går man in här och ber om tips på hur man räknar osv, ja då är det ju oftast pga att det står still på vågen och man undrar vad man kan ändra på. Som sagt, det är de som har trubbel som syns mest, eftersom de behöver mest hjälp!

Vill man inte räkna så väljer man såklart det själv! Då brukar jag bara tipsa om att det är v 3 och 4 som man kan börja se sin reella viktnedgång (vatten och slagg har försvunnit) och då kan man utvärdera om det sätt man har valt funkar Sen är detju många som har kunnat äta fritt, men när de börjar närma sig så funkar det inte längre. Jag kunde ju äta fritt när jag gick ner mina första 3-4 kg på LCHF, men sen tog det tvärstopp. Då hade jag ju nått jämvikten, eftersom inte ens tuffare (eller för den delen liberalare, mindre stressiga) varianter av lchf funkade. Och för mig räckte inga små förändringar, tyvärr! Som tur är så trivs jag ju ändå med sättet jag äter på nu, så det funkar jättebra för mig! Men det är lite tråkigt att man har en kropp som inte vill samarbeta som normalt! 

• jeng
    sasod skrev 2011-05-05 11:59:00 följande:
    Jag är så jädrans godissugen! Om jag tar en pepsi max är det helt åt skogen?

Förresten någon som vet vad som innehåller minst kolhydrater vitt vin eller rosé? Rött dricker jag tyvärr inte och öl som jag älskar skippar jag helt nu.
    För vissa funkar sötningsmedel (lightläsk tex) för vissa inte. Så man får prova helt enkelt!

Viner kan du kolla upp på systembolaget. Jag har för mig att rosé innehåller mer än ett torrt vitt vin. Ett torrt vitt bör ligga på ca 0.5/100 och ett torrt rött på ca 0.8/100. Som sagt, på vinerna på systemets hemsida så står det kolhydrater per liter, så det får man ju dela med 10 då för att få "rätt" siffra. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**