• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Förresten, 5824 kr blev det totalt i min matkostnads-utmaning i April! Målet var ju 5000 men jag är otroligt nöjd ändå! 4200 kr sparat i princip! Nu är det nya tag för maj och målet är fortfarande 5000 kr

• jeng
    sasod skrev 2011-05-03 13:09:16 följande:
    Vet inte riktigt om det är något åt IBS hållet jag har men har under ca 13 års tid haft problem som blir värre av laktos/stark mat/vitlök/alkohol/socker och uppenbarligen kolhydrater i sig.

Till slut tycker jag magen reagerade på allt..

Märker att jag tål det andra bättre om jag äter LCHF och mina symptom är nästan borta! Är superglad för det.
    Det låter ju verkligen som IBS! Det är ju ingen sjukdom i sig utan bara ett begrepp för att man har en mage som är extra känslig. Vissa typiska saker finns ju såsom fibrer osv. Men annars kan vad man tål och inte tål vara väldigt individuellt.

Jag har haft stora problem med fullfeta produkter och laktos förut, men det har jag inte alls i samma utsträckning nu! Fibrer, fullkorn går absolut inte.

Vissa modiga har börjat kalla IBS för kolhydratallergi, och jag tror det ligger mycket i det. 
  • jeng

Oj vad ni skriver

Vem hade nu trög mage? Dels så är det normalt som omställningsbesvär Man äter mycket mindre mängd mat, dvs inte lika mycket i tarmen. Dessutom är det vanligt att man dricker för lite. Testa att göra sesambrödet, sesamknäcket, eller ett frökex med sesamfrön, linfrö, phsyllium frön osv. Det brukar få fart på magen. Har man väldigt mycket problem så kan jag rekommendera ett bulkmedel som heter inolaxol som jag får äta 3 ggr per dag (ska få börja med 6 doser per dag nu, herre jisses!!) men för normalt folk räcker det med 2 doser per dag. 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-03 18:42:47 följande:
    Förra året på BK på Liseberg bad jag om en hamburgare utan bröd. Tjejen tittade på mig och sa "Det går inte". Jo, det går, lägg allt i papper utom brödet! "Nä, så gör vi inte". Eh nähä? Jag beställde då en vanlig, inför henne öppnade jag paketet, tog bort brödet, la på disken framför kassan och sa "Detta ville jag INTE ha, så det får du tillbaka. Hejdå!".

(ibland blir jag en jävul) 
    Hahahaha! Fan va bra! Så hade jag nog med kunnat göra om jag var på rätt humör
  • jeng

Åhh jag har världens bästa tips när man blir sötsugen! Sätt in en omgång tandblekning i munnen så kan man inte äta nåt på typ 15 minuter, och sen har suget släppt! Det var så jag fick göra igår till slut för att kunna släppa min påse med naturgodis

• jeng

Hur var det nu med löparskor? Några tips? Kan man få vilken sko som helst anpassad för vilken fot som helst, eller är det vissa skor som passar vissa fötter?

Funderar på att åka till stadium och kolla..... 

• jeng
    FiaFunderar skrev 2011-05-04 08:25:54 följande:
    Jag rekommenderar verkligen acics! Jag är så nöjd med de skorna. Skulle kunna ha dem på mig hela dagarna Glad De har skor för alla!
    Jag beställde mina på internet (www.sportsdirect.com) där jag hittade dem på rea och fick endast betala 300 kronor för dem! Vi har beställt ca 5 par märkesskor och en hel fotbollsoutfit med 2 olika fotbollsskor därifrån och jag tror allt som allt att det gick på 1500 spänn Solig
    Men då får man gå först och kolla upp om man behöver en sko med pronation eller en neutral, antar jag? Jag har ingen aning om vad det betyder alls, så ge mig gärna mer info. Jag ska självklart gå till butiken och bli testad och allt sånt där, men jag gillar inte att inte vara påläst innan....
  • jeng

Jag är så glad jag är så glad jag är så glad! Vågen smyger sig sakta men säkert (inte jättesakta just nu heller för den delen) neråt! Och nu känns det som att det är att lita på! Om jag trots mensen foirstätter gå neråt istället för går upp 2 kg som jag har gjort tidigare, så känns det mer äkta! JIPPI! 7 månader hann isåfall platån hålla i sig! Men jag ska inte ropa hej än, men jag hoppas såklart!

• jeng

Jag måste göra min "läxa" till stresstanten som jag ska till imorrn bitti.... Urk!

Har massa att gnälla över och också en del bra saker. Ja till tanten också, men här med menar jag! Kommer mer om det sen troligtvis! Men jag vill iaf berätta att jag idag har utsetts som projektledare för en jättestor konferens (tycker jag) som vi ska arrangera på jobbet om ett par år! Både skrämmande och spännande, och OJ vilken merit!!! (om man gör det bra) Samtidigt så tas det förgivet att jag gör saker som ingen har bett mig om, som om jag vore tankeläsare. Fick tex idag veta att lokalbokningar saknas för viktiga arrangeman, som jag förväntats boka utan att någon sagt det till mig. Jag har alltså fått uppfattningen att det redan är gjort... jaja... Der blir ju ännu lite mer skrämmande med en stor konferens med allt det ansvaret om man har ett team bakom sig som inte är tydliga i kommunikationen. I vilket fall som helst så är jag ju också kommunikationsstrateg för samma konferens, dvs jag ansvarar för all marknadsföring, utskick, infomaterial, hemsidan, program och allt sånt! SPÄNNANDE!!

Så vill jag säga till Kaya, att första veckan efter jag gick från LCHF till GI så var jag snorhungrig och sugen hela tiden! Man får dricka mycket och täa mycket grönsaker, eller göra frökexen med hela frön som mättar utan att man tar upp så mkt av dom! Det är mkt bättre nu. Nu kör jag ju till och med shaker och går inte direkt hungrig!! Så det är väl bara att hålla ut och låta kroppen vänja sig! Fyll på med bra mat, man blir ju mer mellisberoende om man inte äter så mycket fett. Bra energifördelning kanske 50 30 20 (fett, prot, kolh) ? Och då har du ju ändå rätt bra utrymme för fettet. Har du räknat nåt på hur mycket kolhydrater du får i dig nu? Utifrån det, dvs då kan vi ju se hur många kolhydrater ungefär du hamnad på, dvs hur många du vill äta ungefär, och då kan vi gissa bättre hur din övriga fördelning ska se ut!

• jeng
    lillabebben skrev 2011-05-04 12:13:58 följande:

Grattis Jucea för att det går neråt!

Jag funderar lite över hur fördelningen av fett, kh och protein bör se ut för mig. Har ju gått ner nästan två kilo på två veckor fast jag helst inte vill gå ner. Det känns dock som att det stannat nu, har ingen våg så jag kan inte väga mig... Började på 20g kh per dag men har nu ökat. Idag kommer jag ligga, om jag äter som planerat, på 68 E% fett, 11E% kh oc h 21E % protein. 156g fett, 113g protein och 53 g kolhydrater. Min fundering är hur högt jag bör ligga på fettet. 50-60 g kh känns bra för mig men ligger jag för högt på fettet då?

Jag skulle nog säga ungefär som för Kaya, Kanske börja på 50 30 20 (fett, protein, kolhydater), eventuellt glida mot ISO (dvs 33 33 33)  men att det viktiga är ju att du håller uppe kalorierna! Kalorierna verkar du ligga rätt så bra på. Så det är kanske att försöka omfördela enerigfördelningarna lite. Man kan ju bara prova sig fram, svårt att säga vad som funkar och inte funkar. Jag tycker inte att du ska upp över 80 gram kolhydrater per dag. Så om det blir svårt att hålla uppe kalorierna och inte överskrida det, så får man ju se över fördelningen igen.

Eftersom du inte vill ändra din vikt nåt speciellt så är det ju smart att ha ett par byxor och nån tröja/skjorta kanske som man kan "testa" med om du nu inte har våg! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**