Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sunshine85 skrev 2011-05-18 02:33:43 följande:
    hur mycket kan jag förväntas gå ner med LCHF om jag väger 77 och är 167 lång ?? allltså i nitt i veckan
    Omöjligt att förutspå...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Sunshine85 skrev 2011-05-18 02:49:14 följande:
    tråååååk något kan man väl gissa alltså ungefär
    Jag vägde 74 och tappade på fem veckor 8 kilo och nästan 20 cm i midjan..nu har jag några kilo till som inte gör ngt om de försvinner men jag äter lite mer kolhydrater så vågen står still..Det är så individuellt hur man går ner och i vilken takt..somliga får vänta upp mot 6 månader innan vågen börjar röra på sig..Har man jojobantat i sitt liv är det svårare sägs det att tappa vikt..och de sista kilona är mycket svåra för de flesta..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    helene306 skrev 2011-05-18 11:45:22 följande:
    Jag åt lchf från v22 när jag var gravid och illamåendet lättade och jag åter igen klarade av ägg och bacon och fet mat. Jag räknade inget och åt mer grönsaker och mejeri. Någon fakta eller forskning har jag inte men klarade min farmor och mormor alla sina graviditeter utan onödigt socker och har fått friska barn så behövs inget annat Det är inte dåligt för bebis, den tar vad den behöver. Jag upplevde så mycket bättre graviditet på lchf än på husmanskost som jag åt med första.
    Tror inte heller att det är farligt att äta lchf om man är gravid...i så fall vore ju mänskligheten ett utdött släkte...har vi klarat tiotusentals år utan Mcdonalds, chokladpraliner, ostsmörgåsar och pasta så klarar man en graviditet...

Här blev det smaskens lunch...gjorde pirogfyllning på köttfärs och vitkål med lite smörfrästa champinjoner och slängde på detta på en halv pones gratinera med lite riven ost och en klick CF på sidan....
  • mamman i skogen
    lillabebben skrev 2011-05-18 12:43:08 följande:
    En liten fråga : vaknade imorse med värk i benen. Smalbenen ungefär, känns som växtvärk. Kan det ha med lchf att göra? Kan det vara ett resultat av mitt polarkakesvullande igår kväll? Har googlat lite och benvärk verkar förekomma ibland när man äter lchf. Någon som kan något om detta?
    Krampande ömma ben när man går över på LCHF magnesiumtillskott under övergångsperiod får ordning på både mage och ben.. MG är den kemiska formeln på magnesium och inom sjukvården står det för "must go" sa de för inte så länge sedan på ett avsnitt av doctors...
  • mamman i skogen

Motionera för att det är roligt och nyttigt att stärka kroppen..för at gå ner i vikt är det inte nödvändigt du äter rätt istället men visst lagom för att skynda på säger vissa funkar..dock blir man lätt lite matt i kroppen första tiden med lchf och tränar man hårt behöver man ofta kompensera med extra mat (kolhydrater) för att inte bli hungrig och trött..

Man äter mer fett i början och mer mat tycker jag kanske för att kompensera övergångsfasen men snart kommer du bli mätt som en plätt och äta mycket mindre portioner..

I början kan det vara bra att ha kolll på fördelningen i E% men man lär sig snabbt att lyssna på sin kropp... 

• mamman i skogen
    Jables skrev 2011-05-18 18:32:41 följande:
    Kanske ska ta det lugnt med träningen då, för jag känner mig ganska lite mätt, mätt i korta stunder iaf, men jag blir inte direkt hungrig snabbt men känner ett behov av mat, idag har jag blivit yr flera gånger tex  :(

Men hur som helst (iaf nu i början när det är SÅ mycket att ta in och lära sig) så är väl det viktigaste att ha lågt kolhydratintag, resten kan man ta det ganska lugnt med? 
    Behovet av att stoppa ngt i munnen tror jag vi har fått med vårt kolhydratsintag och det tar tid att vänja sig av med..ständigt tuggande har ju varit vårt liv med mellanmål och mat mat mat med massor med stärkelse...
    Jag äter numer redig frukost och sen ett stort mål till och lunchen blir gärna enkel och liten och jag har inget som helst behov av att äta mellanmål men ibland tar jag en bit ost till en kopp kaffe eller lite nötter framför tv:n kanske en bit mörk choklad....Det är nog den härligaste känslan av att itne ha ngt behov man kan lugnt gå in i en pressbyrå och känna lukten av nybakta kanelbullar eller ha en godisskål framför sig uta att ens behöva reflektera över om man ska eler inte utan man konstaterar at det lktar bara gott men sen är det inte mer..

Yr kanske du kommer vara till och från under en period för somliga lite längre men det är övergående det kanske är så att du unde ren övergångsperiod kan dämpa det med att ta en finnkrisp men mycket smör på förvisso kan det trigga igång suget men för många funkar det...

Att läsa på är a&o tycker jag ju mer man lär sig hur kroppen fungerar och varför vi har dagens kostråd desto enklare är det att förstå varför i mår bra av att äta så här..  Kostdoktorn är en mycket bra sida där man kan läsa sig till medicinsk information om tex kolesterol hjärt kärlsjukdomar mm och hans bok tycker jag är oerhört intressant så köp den och läs...

Ta det lugnt med träningen tills din kropp är på topp igen lättare konditionsträning är lagom om det innebär promenader eller en liten tur till gymmet spelar ju ingen roll.. förkasta teorin om kalorier in och kalorier ut det är inte det som är viktigast
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-05-18 19:56:43 följande:
    Hur mycket ekologisk mat äter ni? Jag vill äta mest ekologiskt egentligen, men ekonomin begränsar mig (eller, jag begränsar min matbudget eftersom jag vill ha lite pengar till annat också). Bregott, kaffe, kokosolja, citron- och limejuice, tacosås, tomatpuré och jordnötssmör brukar bli ekologiskt (vissa p.g.a. kravmärkningen och vissa blir det automatiskt eftersom det har lägst kh-värde).

Funderar på att ha en ekologisk månad, för att kolla hur mycket dyrare det skulle bli, det kanske inte blir så farligt egentligen? Ägg är en grej som jag känner att jag egentligen borde köpa eko, men det känns som att det går åt så mycket att det blir så dyrt. Samma med grädde. Just nu är det ju mer "sällaninköp" som blir eko. 
    Väljer det jag kan men just äggen är en sak jag aldrig tullar på det ska vara ekologiska och det är pga att ärphöns har det rent förjävligt då har de ekologiska hönsen det bättre det kan jag gärna betala för efterssom jag tycker höns änder och gäss är trevliga djur och dessutom dessutom har en ekologist hållbar industri
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-05-18 20:15:53 följande:
    Jo, det det jag vet. Men jag har ändå ambitionen att införa en ekologisk matvara i taget (eftersom det känns som ett stort steg att slå om helt på en gång), så i slutändan blir det ändå förhoppningsvis bara ekologiskt Bregott var min senaste sådan vara och nu känns det ju helt självklart att bara köpa kravbregott.

Men ägg kanske är min nästa ekovara då. Just nu är det den matvara jag har mest "dåligt samvete" över att jag inte köper eko.
    ja man får välja vart man lägger sina pengar..helst skulle jag haft egna höns men tror inte grannarna gillar detta haha (vi bor i lgh)

• mamman i skogen
    Lady32 skrev 2011-05-18 22:17:00 följande:

Hej! Jag försökte skapa en egen tråd för min fråga, men det gick inte av någon underlig anledning. Fick bara upp en blank sida när jag tryckt "posta", så jag hoppas på lite hjälp från er på denna enormt populära tråd.

Jag funderar på att köpa en sk. LCHF Brevkurs. Känner till två företag som säljer dessa; Lifezone (Monique) och Kostgajden (Anna Hallén), men det finns kanske fler?

Är det någon här som provat någon av dessa (eller annan) brevkurser? Vilken i så fall?

Vad tyckte ni? Blev ni nöjda? Var det prisvärt? Informativt? Finns informationen redan ute på t.ex. Internet, eller kändes informationen ”ny” och givande? Hjälpte brevkursen er? Hur?

Många frågor, men det är helt enkelt så att jag har lite ont om pengar just nu, men känner ändå att jag behöver lite hjälp. Men vill ändå känna att produkten är värd pengarna, och verkligen kommer att hjälpa mig, innan jag köper. Så lite tips och information hade verkligen uppskattats!

Du behöver ingen kurs...det finns många forum att fråga på. Det finns massor med gratisinfo kostdoktorn är en kanonsida för att lära sig det mesta och därifrån får man hitta sin egen LCHF som passar..grundiden är densamma "ät fett bra mat" så gör du rätt.  Här inne  kan du få masor med tips och samma sak gäller på de flesta andra sidor...
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2011-05-18 22:31:02 följande:
    Vi ska skaffa höns här under hösten, eller ja, så fort vi fått ordning på hönshuset Helt underbart att bo med ett villaområde på ena hållet och skogen på andra, så nu har vi gäss "bara", gissa hur mätt man blir på 1 gåsägg till frukost
    Gillas gåsägg är kanon att baka på...jäkla sockerkakor man kan få...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**