Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-05-20 08:16:16 följande:
    Hej i tråden!

Ny på det här med LCHF, väntar fortfarande på mina böcker men har börjat köra lite i alla fall. Har tidigare ätit enligt GI så helt ute och cyklar är jag nog inte. Tänkte dock höra med er om det någonstans finns färdiga veckomenyer på nätet? Som helst inte kostar massa och man måste bli medlem?

Tycker det är svårt i början att veta hur man ska äta och då är färdiga menyer smidigt.  Jag har 6-7 kg som jag vill gå ner efter en graviditet. Har sedan i måndags gått ner 1 kg och även om jag vet att det är vätska så ger det en puff i rätt riktining i alla fall.
    Finns många bloggare som lägger ut menyer..tycker dock att det är bättre att göra en egen veckorplanering och se vad som finns på lokala ica eller i min frysbox..

Det är inte svårt men första tiden kanske man känner sig osäker...gå in på minmat eller matdagboken om du behöver hjälp med att kolla fördelningen på kolhyrater protein och fett kan vara ett bra verktyg att använda emellanåt det är lätt att få i sig för mycket kolisar i början 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-05-20 08:30:35 följande:
    Det är precis fördelningen jag är rädd för. Annars är vi duktiga här hemma på att skriva menyer och har alltid typ kött, kyckling, köttfärs, fisk och sånt hemma. Jag är nog mest undrande över mellanmål och sånt. Om vad man ska välja till dem och hur många man får äta per dag. *gillar mellis*

Ska kika på någon av de ställen du rekommenderade, tack!
    Jag äter inga mellis möjligtvis en ostbit till kaffet om jag ska "fika" har inte behovet av detta längre är mätt och nöjd utan blodsockerfall som kräver mellis...

Jag upplevde första veckan att jag åt betyligt mycket mer för att kompensera för bristen på kolhydrater men det rättar till sig när suget försvinner och man är mätt och nöjd och har inget sug..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-05-20 08:50:59 följande:
    Ok, jag tycker om att äta något när jag ex dricker kaffe (lite okynnesäta fast inte onytttigt) och ger barnen mellanmål. Plus på kvällen då jag gärna tar en kopp te och lite turk.yoghurt med hallon, nötter etc.

Det är ett invant beteende som kanske kan ändras. Men visst "får" man äta mellanmål?

Hittade inte så mkt på de sidor du skrev. Kom på att jag är reggad på matdagboken men har bara gratismedlemskap och ser väl inte allt. 
    Du kan ju lägga in det du äter på  de sidorna så får du se hur din fördelning ligger...
  • mamman i skogen

och självklart kan du äta mellis ...

• mamman i skogen

Fia hualigen vad hemskt...

Har haft en toppendag..min kämpe till kille är hemma sen igår efter tio dagar på sjukhuset..han har haft en höft ur led i tre år och äntligen efter många operationer för att komma tillrätta med smärtan har de gjort en stor skelettoperation och lyft den på plats och rekonstruerar den trasiga höftskålen..Tre år av smärta känns som bortblåst visst har han ont när han rör sig men inte hela tiden så världens gladaste unge som fått tillbaks aptit och livsglädje...Vi har ägnat dagen åt att baka och busa och avslutade med en middag med rökta räkor och kladdkaka till efterätt...

Testade att baka kladdkakan i "bakglädje med LCHF" men modifierade den lite genom att ha i en halv kaka med 85% mörkchoklad och det blev kanon..mycket bättre än utan..

Frökex och pones knådades också ihop så nu har jag så jag klarar mig en stund..

• mamman i skogen
    Faile skrev 2011-05-20 21:31:24 följande:
    Men herregud, stackars liten och stackars er!! Men vad skönt att han mår bättre. Finns inget värre än att se sitt barn lida.
    Äldsta sonen gjorde en skalloperationen när han var 7 månader och det var helt fruktansvärt, det värsta jag varit med om i hela mitt liv, och då låg han ändå bara inne lite över en vecka och sen var det bra. Men 3 år!!
    Hoppas framtiden ser bra ut iaf {#emotions_dlg.flower}

Tjejer, jag behöver lite hjälp!

Ska grilla med vänner imorgon och vi ska stå för sallad och sås. Funderade lite på fetaost/baconsalladen som finns i recepttråden, men tänker att den kanske blir lite för mycket för våra fettskrämda vänner
    Vad tror ni, funkar den eller har någon något annat gott och mättande att bjuda på till grillat kött?

Sås tänkte vi bara ha bea och egengjord aioli. Om ni inte har nåt bra på lager där med förstås
    Tack tack man blir ganska rutinera och garvad..Han har en cp skada med kraftig spasticitet och mycket ortopediska problem tack vare detta..mer en regel än undantag att höfterna sakta dras ur led på perosner med cpskador men man brukar åtgärda det innan det gått så långt men i sonens fall var det en läkare som såg till att an fick ett lårbensbrott när de skulle ge honom botoxinjektioner benen och då gick det fort med höftproblemen tog inte mer än ett halvår innan ena var helt ur och den andra riktigt illa däran..Men men en helt annan story nu är det skönt att tre år av väntan och smärta är över och han förhoppniongsvis får må bra...
  • mamman i skogen

Haha gomorron alla glada...gjorde frökex igår och kan verkligen rekomenderas om ngn är hård i magen för att snacka skit så är jag glad att man inte blir pruttig i magen när man äter lchf för då hade jag setat på toa idag skulle inte väga släppa en fis utan att sätta mig....

Så det var morgonens skitsnack.... ha en solig dag..

• mamman i skogen

Jucea skitnsyggt...

Vad ni skriver Får läsa ikapp en annan dag har fullt upp har fått ta över föräldrarnas sommarhus där jag växt upp så här målas och fixas det och trädgårdenär igenvuxen så jag ligger med rumpan upp i vädret medans karln fixar grovgörat...Så trevligt måste jag säga att få aktivera sig och njuta av att pyssla...

Dessutom så ställde jag mig på vågen hos svägerskan igår och 65,6 med jeans och tröja på så ännu ett kilo på två veckor ungefär känns fantastiskt...

• mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-05-22 14:57:50 följande:
    Har ni några tips på hur man får köttfärsbiffarna att hålla ihop på grillen eftersom ströbröd inte är ett alternativ? Räcker det med ägg tro?
    Jag fuskar och använder antingen lite ströbröd i eller så använder jag pones. Har en kille med dålig munmotorik så köttfärsen måste vara finmalen och måste drygas ut för att det inte ska bli gummiaktigt. Om jag inte har pones i frysen så kör jag helt enkelt med lite vanligt ströbröd det blir en så liten summa per biff i slutänden iallfall så jag kan stå ut med det..
  • mamman i skogen
    unimum skrev 2011-05-22 22:39:46 följande:
    Hej!
    Jag äter också enligt LCHF och undrar om ni läst denna forskning?

www.annals.org/content/153/5/289.abstract
    www.livskick.nu/index.php/kost/mat/1110-minsk...

(hoppas att det är OK att jag kastar in en fråga i denna tråd!)
    Det är väl den långtidsstudien där gruppen med lågkolhydratskost även var rökare i större utsträckning? så deras hjärt och kärlsjukdomar härrörde sig till detta vet att doc i kostdoktorn och sin bok hänvisar till dessa studier att testgrupperna inte var ok de som åt kolhydratsrik kost tränade och rökte mindre..

Professorn Hellenius brukar hänvisa till fungstudien för att påvisa att lchf är farligt men som sagt det finns statistik  och förbannad lögn..

Som kostdoktorn skrev för inte många dagar sedan det finns ingen långtidsstudie på att dagens kostråd heller... (och de verkar ju ha fungerat eller)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**