Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

För ett par dagar sedan började jag med äggmjölk i kaffet (vet inte om jga skrivit detta redan men då repeterar jag mig med risk för att vara tjatig..) modifierade mjölken lite för jag tyckte den blev för vattning. På bara ett par dagar tog måttbandet ett skutt igen och nu har jag nått under det magiska 65kilo (brukar aldrig väga mig men råkade ha en våg i närheten) och på mätningen blev det två cm bort i midjan...

Mao äggmjölk verkar vara det magiska för mig mindre kolhydrater i kaffet och mer fett..nu är jag nöjd hur som och har inga problem med vikten utan blir det ngn cm eller kilo ner så är det bara bonus..har nu gått från 74 till 64 och lite över 20 cm i midjan. Innan jag fick barn vägde jag 54 kilo men det känns som en för tunn variant av mig ngnstans mellan 60 och 65 känns förträffligt..

Hur som är det sönt att inte behöva oroa sig för att gå upp det man tappat att man pendlar lite känns ok ngt kilo hit eller dit men mer blir det inte så länge man äter lchf..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-05-29 13:20:47 följande:
    Varje gång någon säger ( vilket händer iaf några gånger i veckan ) att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera, så svarar jag bara att,
    "jag vet ju inte hur din hjärna funkar, men min klarar sig alldeles utmärkt utan lasagneplattor och skogaholmslimpa".

Har man tur inser de själva hur dumt deras påstående låter.
    Haha
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    katja74 skrev 2011-05-30 08:11:28 följande:
    Hej tråden! Vad äter ni till frukost? Är trött på baconomelett nu.
    En lite skvätt fil (tar mig råd med de kolisarna) med kokt ägg och en ellet två ost och skinkrullar, ett frökekx med mycket pålägg ett ägg och en kopp kaffe med en ordentlig skvätt grädde står mig på det till lunchen..
  • mamman i skogen
    MiaIa 90 skrev 2011-05-30 14:53:13 följande:
    Hej jag vill börja med lchf och undrar hur jag ska gå tillväga.
    Vad behöver man ah hemma i skåpen och köpa hem?
    Är maten svår att laga?
    Är de dyrare en innan när man år potatis/pasta?
    HUr mycket man man tänkas gå ner per vecka?

Jag har mycket att gå ner i vikt:( och känner att jag vill testa allt.
    HAr funderat mycket på gastrig baypass också men är rädd för operationer:(.

HJälp behöver stöd och hjälp klarar inte detta själv känner jag:(.
    HAr inte många som vill stötta och hjälpa mig av min familj heller:(.

Mvh Mia

Håller med jucea ..

Läs på om lchf och vad som händer i kroppen och varför lågkolhydratkost är en bra väg att äta och leva. Det finns massor med hälsofördelar och framförallt så är man mätt och nöjd.

Det är inte svårt att laga mat man äter ju i princip samma sak som innan men man väljer bort de snabba kolhydraterna och väljer de fetaste mejeriprodukterna. Kan vara bra att räkna första dagarna /veckorna så man lär sig hur mycket kolhydrater det finns i livsmedel det finns bra verktyg för detta tex minmat.se..

Här i tråden har du mycket kunskap och stöd och får massor med pep..

Det kan vara en omställningsperiod där man känner sig tung och lite matt men den går över och sen försvinner oftast suget efter våra fiender kolhydraterna..

En mycket bra sida att läsa är kostdoktorn.se

• mamman i skogen
    jeng skrev 2011-05-30 17:59:03 följande:
    Ja, eftersom jag har kronisk förstoppning så har jag ju prövat det mesta. Ibland väljer allt att funka på samma gång

Har du testat movicol? Lactulos funkar ju också men den blir man gasig och bubblig imagen av. Kanske köpa resulax eller mikrolax och ha vid behov.. (Har en son som pga medicin får lite hjälp på traven så har testat det mesta åt honom.)

Fördelen med movicolen är att man inte behöver dricka mängder som med lactulosen movicolen är ite klurig att hitta en bra dos på men går lätt att sänka och ställa ut..

Även fast man har diarre kan man vara tvärförstoppad i flera år om man har en trög mage bara det lösa tar sig förbi "propparna" så en kur med movicol och resulax kan ju vara en bra hjälp

Resulax kontra mikrolax så föredrar vi det förstnämnda efterssom mikrolaxen kan svida ganska mycket

Sempers magdroppar gör magen lite mer balanserad med.

Det var lite skitprat igen Men är man begåvad med en trög mage så kanske man kan ta till en huskur emellanåt..

• mamman i skogen
    lillAa skrev 2011-05-31 09:59:35 följande:
    Hej.

Jag ska göra köttfärspaj till helgen. Har googlat lite recept och hittat tex

25g smör
    6 ägg
    1 dl grädde.

Smöret smälter man i formen och vispar ägg+grädde och häller över och gräddar tills den är klar. Det känns ju som en omelett... Blir detta ett bra pajskal? Någon som har testat nåt annat?
    Alla tips mottages! Och får man upp smeten på kanterna på formen, man måste vispa rätt hårt då va?
    Gör pajskal på mandelmjöl ..blir kanon
  • mamman i skogen
    lillAa skrev 2011-05-31 10:02:55 följande:
    Mandelmjöl=malda mandlar? eller måste man köpa nåt speciellt?

Antingen maler man själv eller så köper man det man köper suger upp lite mer vätska..

www.lchfbutiken.se

• mamman i skogen
    Nessima skrev 2011-05-31 10:26:08 följande:
    Köpte en mandelkvarn på Claes Ohlssons för någon dag sedan, tror den kostade 130 kr så det är väldigt överkomligt :)
    Jag blev så lycklig hittade en gammal kvarn ute i stugan alltid bra att ha en gammal köttkvarn med så nu kan jag mala och göra korv och färs..
  • mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-05-31 13:00:15 följande:
    Jooo det är klart Men jag är sugen på panerrad fisk
    Beroende på vad du ska ha till men finriven parmesanost är kanon att panera med...bara doppa i vispat ägg innan och sen vända i ost se till att fisken är torr (låt dem ligga en stund på hushållspapper)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**