Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

adams family skrev 2011-05-23 03:39:50 följande:
    Det är väl den långtidsstudien där gruppen med lågkolhydratskost även var rökare i större utsträckning? så deras hjärt och kärlsjukdomar härrörde sig till detta vet att doc i kostdoktorn och sin bok hänvisar till dessa studier att testgrupperna inte var ok de som åt kolhydratsrik kost tränade och rökte mindre..

Professorn Hellenius brukar hänvisa till fungstudien för att påvisa att lchf är farligt men som sagt det finns statistik  och förbannad lögn..

Som kostdoktorn skrev för inte många dagar sedan det finns ingen långtidsstudie på att dagens kostråd heller... (och de verkar ju ha fungerat eller)
    För att knyta an till studier så har man tid över så är detta en mycket rolig föreläsning att kolla på... många skratt och kärnan är hur svårt det är att tolka studier..
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-personer
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Skeptisk1 skrev 2011-05-23 20:19:34 följande:
    Okej, då säger vi såhär. Flytta över diskussionen till min tråd då, så kan vi fortsätta där.
    bra ide så snackar vi vidare här det är superintressant att diskutera och kan du inte lämna länken till tråden utifall att ngn vill titta in...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-05-24 18:04:06 följande:

Jag är ju inne på min andra vecka med LCHF och har idag känt mig sjukt trött och har nästan huvudvärk. Det måste ju inte bero på kosten men har läst att man kan känna så i början. Gjorde ni det och hur snabbt gick det över? Känner mig nästan lite svimfärdig...Obestämd

Har inga som helst problem att gå över till LCHF.. men övergångsbesvär är ju oerhört vanliga precis som du beskriver..

Jag har kännt mig lite matt första tiden så jag valde bort hårda gympass..

• mamman i skogen
    beccagranen skrev 2011-05-25 07:55:41 följande:
    Attans, banan som är eå behändigt att äta när man pendlar långt ><
    nötter blir väl ca en halv dl, i yogurten.
    Minmat? är det som matdagboken?

Håller med föregående talare för mycket kolisar på ett bräde..samma sak med naturell yoghurt litet fettinnehåll men mycket kolisar.Satsa på att ligga på 20 per dag från start

Nu har du ju inte kört i så många dagar men du kommer nog snart märka att om ett par veckor behöver du inte alls mellanmål eller sällan kommer du behöva det. Öka fettet och du blir mätt och klarar dig på mindre mattillfällen..

Mellis när man är på resande fot en liten ask med en ostbit eller gör en pones och lägg på ordentligt med pålägg..(en pones 2,5 kolhydrater ca jag äter max en halv..

• mamman i skogen
    mamman i skogen skrev 2011-05-25 08:16:15 följande:

Håller med föregående talare för mycket kolisar på ett bräde..samma sak med naturell yoghurt litet fettinnehåll men mycket kolisar.Satsa på att ligga på 20 per dag från start

Nu har du ju inte kört i så många dagar men du kommer nog snart märka att om ett par veckor behöver du inte alls mellanmål eller sällan kommer du behöva det. Öka fettet och du blir mätt och klarar dig på mindre mattillfällen..

Mellis när man är på resande fot en liten ask med en ostbit eller gör en pones och lägg på ordentligt med pålägg..(en pones 2,5 kolhydrater ca jag äter max en halv..

Sen tycker jag man ska läsa på ordentligt om LCHF vad det gör med kroppen varför et är bra för de flesta att minska kolhyrater etc etc finns ,mycket bra info en bra sida är kostdoktorn ..

Det är enkelt att äta lchf men man måste veta hur man ska äta innan man kör igång annars blir det lätt fel man behöver lära sig vilka grönsaker och frukter som är kolhydratsrika vilka bär man ska välja etc....och fettet är för de flesta a och o några klarar sig på mindre fett än andra detta lär man sig efterssom men fettinnehållet är iallafall högre än "rekomendationerna"

• mamman i skogen

Jaha då är det dags igen.."en gång i månaden" kan vi konstatera att jag blir toksugen på kolhydrater i form av socker.......stått med näsan i kylskåpsdörren och velat på vad jag ska ta som substitut men nu verkar det som om jga vunnit utan att falla till föga haha kylskåpet blänger surt på mig..

• mamman i skogen

Jahopp då var dagen till ända och jag har idag haft mitt högsta intag av kolisar ngnsin unnade mig det efterssom det bjöds på lite otillåten choklad med bara 48% kakao över en kopp kaffe..får se hur vrålhungrig jag är imorgon men det var en trevlig fika där det dryftades och skrattades en hel del så det var det värt. Imorgon ska jag testa lchf-butikens lattemjölk och se om den får godkännt av petiga mig,

Drack för den delen en kaffe med bara mjölk i idag också lite mycket kolisar i efterssom jag gillar mycket av det vita i kaffet men jäklar vad det smakade blask..jag vill ha min grädde...

Kollar på Jamie nu och han gör "yoghurt glass" mango och yoghurt mixa ihop på några sekunder ska testas med lite hallon och ett uns sukrin eller vanilj istället...kan bli en hit till sommaren tror jag särskillt om man gör den på den nya 17%iga youghurten

• mamman i skogen
    Annanym skrev 2011-05-26 08:28:14 följande:
    Mycket skitsnack bli're. Det där med basalbehov är inte att underskatta.
    Och gallan är ju en viktig ingrediens i baseriet Finns ju tom en diagnos där gallan släpper påför mycket och man drabbas av diarreer så fort man stoppar ngt i munnen..
  • mamman i skogen
    Ioanna skrev 2011-05-29 09:05:38 följande:
    när jag åt enbart vegetariskt i över 10 år så var det mest tröttsamma att behöva försvara sitt val av kosthållning hela tiden och att det i vissa sammanhang var lite socialt osmidigt - så känner jag just nu med LCHF också. blir så frustrerad över att det är ett stort sockerintag som är norm och att man anses märklig som tackar nej - men också att allt förutsätter så mycket planering eftersom man aldrig kan räkna med att det finns lågkolhyratkost/mellanmål där man hamnar under en dag som inte är planerad in i minsta detalj. i början kände jag mig sporrad av detta och hade alltid kokta ägg i en liten låda och paranötter i fickan men just nu känns allt bara jobbigt.

snälla, ge mig era bästa anledningar att hålla på med LCHF och hur ni praktiskt löser det när ni inte är hemma, jag behöver all inspiration jag kan få. har gått ner mina planerade 10 kg men är nu sugen på några till - men behöver lite pushning!

Hälsovinster är den stora fördelen samt att suget försvinner man ät mätt och kan flytta fokus från suget och vad man ska äta härnäst.

Det är jobbigt emellanåt när folk tjatar om hur "farligt" det är med fett men man får helt enkelt stä'nga av eller komma med några haranger om hälsofördelar så påläst behöver man vara för att kunna försvara sitt val för nitiska motståndare och man får inse att somliga är för fettskrämda för att ens höra vad man säger..

Planeringen är för mig inget problem man hittar sina alternativ ska man på kalas där det endast serveras sockeralternativ så varför inte ta med eget ingen skulle ens fundera över att klanka ner på en glutenintollerant som inte åt kanelbulle eller på en diabetiker som hade med sig ngt sockerfritt att äta.. Vi är intolleranta mot kolhydrater och socker och det har tagit oss mot överviklt så baka en LCHF kladdkaka och ta med kanske ngn annan vill smaka med..

Ang mellanmål så är det för mig inte längre nödvändigt med mellanmål då jag är mätt länge mellan måltiderna men jag kan tänka mig att ta med en liten termos med äggmjölk att ha i kaffet eller kanske en ostbit i väskan för säkerhets skull..

• mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2011-05-29 20:33:19 följande:
    Jag har gått ner på hela kroppen förutom tuttarna
    Samma min har blirivt i bättre kondition än på flera år en redigt snygg klyfta som är stabil och inte fladdrar när man rör sig ;-D nöjd minst sagt över detta..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**