Ioanna skrev 2011-05-29 09:05:38 följande:
när jag åt enbart vegetariskt i över 10 år så var det mest tröttsamma att behöva försvara sitt val av kosthållning hela tiden och att det i vissa sammanhang var lite socialt osmidigt - så känner jag just nu med LCHF också. blir så frustrerad över att det är ett stort sockerintag som är norm och att man anses märklig som tackar nej - men också att allt förutsätter så mycket planering eftersom man aldrig kan räkna med att det finns lågkolhyratkost/mellanmål där man hamnar under en dag som inte är planerad in i minsta detalj. i början kände jag mig sporrad av detta och hade alltid kokta ägg i en liten låda och paranötter i fickan men just nu känns allt bara jobbigt.
snälla, ge mig era bästa anledningar att hålla på med LCHF och hur ni praktiskt löser det när ni inte är hemma, jag behöver all inspiration jag kan få. har gått ner mina planerade 10 kg men är nu sugen på några till - men behöver lite pushning!
Hälsovinster är den stora fördelen samt att suget försvinner man ät mätt och kan flytta fokus från suget och vad man ska äta härnäst.
Det är jobbigt emellanåt när folk tjatar om hur "farligt" det är med fett men man får helt enkelt stä'nga av eller komma med några haranger om hälsofördelar så påläst behöver man vara för att kunna försvara sitt val för nitiska motståndare och man får inse att somliga är för fettskrämda för att ens höra vad man säger..
Planeringen är för mig inget problem man hittar sina alternativ ska man på kalas där det endast serveras sockeralternativ så varför inte ta med eget ingen skulle ens fundera över att klanka ner på en glutenintollerant som inte åt kanelbulle eller på en diabetiker som hade med sig ngt sockerfritt att äta.. Vi är intolleranta mot kolhydrater och socker och det har tagit oss mot överviklt så baka en LCHF kladdkaka och ta med kanske ngn annan vill smaka med..
Ang mellanmål så är det för mig inte längre nödvändigt med mellanmål då jag är mätt länge mellan måltiderna men jag kan tänka mig att ta med en liten termos med äggmjölk att ha i kaffet eller kanske en ostbit i väskan för säkerhets skull..