Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

MTG skrev 2011-06-02 16:56:26 följande:
    Undrar om dottern kör lchf... Sen jag började med bregott så slickar hon bara bort smöret och äter inte upp mackan...
    Samma hör hemma ngn tugga macka sen äter hon pålägget inte mig emot...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-06-02 17:36:03 följande:
    Okej

Btw, är det inte nescafe som innehåller en massa kolhydrater? Obestämd
    Står ut med det jag kör gevalias "nescafe" har även espressomaskin så jag har komprimissat bort kaffebryggaren för den har helt enkelt inte plats med alt i vårt minimala kök
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-06-02 22:23:45 följande:
    Ja, sålänge man är medveten om det så är det ju ett val man kan göra! Men det är kanske inte det första man tänker på att snabbkaffe ska innehålla kolhydrater...
    Nej och jag tickar neråt är snart nöjd så det påverkar inte mig negativtbehöver inte gå ner mer i vikt men om det skulle lossna ett eller fem kilo till är det en bonus
  • mamman i skogen
    mamman i skogen skrev 2011-06-02 22:27:57 följande:
    Nej och jag tickar neråt är snart nöjd så det påverkar inte mig negativtbehöver inte gå ner mer i vikt men om det skulle lossna ett eller fem kilo till är det en bonus
    tror det ligger runt 40 g kolisar på hundra men en kopp är ju knappt hundra gram kaffepulver så en kopp ger inte många kolisar mer än en kopp bryggkaffe men bra mycket mer bänkyta i köket
  • mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-06-03 22:55:13 följande:
    Det innehåller laurinsyra som är supernyttigt och finns naturligt i bröstmjölk.

Kokosfett (eko) dämpar sötsug och "smörjer" insidan En del upplever att viktminskning underlättas av kokosfett, typ 1-2 msk om dan.
    Jag har ju lagt till lite mer kolisar räknar inte ngt vidare ligger nog runt 40g men började för ett tag sedan med äggmjölk i kaffet och utan att göra ngt annorlunda ens minska på kolisarna så började jag ticka neråt igen en possitiv överaskning jag tänkte inte stressa med de sista kilona utan vill de lossna så får de göra det och uppenbarligen funkar kokosfett för mig för nu sista veckan ahr det lossnat ännu ett kilo..
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-06-05 07:52:53 följande:

Fy fan. Igår bakade svärmor kanelbullar till barnkalas vi ska ha idag och jag kunde inte låta bli. Och nej, jag åt inte en eller två, jag tryckte i mig 4 st på raken!!!

Blää, idag är det nya tag.

Kanelbullar är legitimt att falla för bara doften av nybakta bullar gör att håren krullar sig på armarna Ny dag nya tag...
  • mamman i skogen
    Primrose skrev 2011-06-05 23:42:43 följande:
    Tack - bra info!

Vi var i stugan över natten och jag hade lämnat kokosfettet (BioFood) på diskbänken. Det hade smält en del när jag kom hem - det är väl ok att använda det ändå? Det står att det ska vara i rumstemperatur. Brukar ni ha det i skafferiet eller kylen?

Mina kolhydrats"fällor" är mjölk (i kaffet) och grönsaker. I stugan kunde jag inte stå och göra äggmjölk. så igår blev det nog en 4dl mjölk. Och jag åt även ganska mycket av min kära babyspenat (vilket ju inte är så farligt) och litet tomater och avocado - men inte jättemycket. Det känns så underligt att behöva hålla igen på grönsaksintaget!
    kokosfett behöver inte förvaras i kylen det smälter vid 25 grader och blir rinnande och det håller i två år
  • mamman i skogen

Gokväll tråden..här tickar livet på i sin glla gång och det bara funkar.Har haft lite svårt att äta ngt överhuvudtaget i värmen idag men gjorde en islatte på äggmjölk imorse den stod jag mig på långt in över lunchen och sen blev det lite småplock med rester av helgens grillning med kompott med tzatziki och chilimajonäs..

Har under helgen blivit ngt så jävulskt myggbiten de små rackarna brukar inte gilla mig men var ute i stugan och uppenbarligen fann de mig oemotståmdlig...blev sönderbiten i huvudet och på ena handen och demåste vara extremt "giftiga" för fick sån förbannad värk i det finger som var värst utsatt och i ansiktet svullnade jag upp som en ballong under ögonen..De kanske gillar LCHF:are vårt blod måste ju vara delikat hihi nu har det äntligen lagt sig och jag ser normal ut igen och fingret har slutat värka...Ett bra mygmedel står på inköpsistan det är så att säga rent krig mellan mig och myggeländena..

Ngn som har bra tips på myggolja som inte innehåller en massa skit motages gärna..jag har haft föllinges myggdeo till både hund och mig själv titidgare när jag bodde i Åre men nu har jag letat på deras hemsida och inte hittat igen den...www.follingeprodukter.se/start.html annars har fölllinge bra produkter om man vill ha naturliga saker..

• mamman i skogen
    XiaoMei skrev 2011-06-07 10:36:13 följande:
    Tack för tips! Jag är inte hungrig alls men det är nog en kombination av bra mat och värme.

Jag är lite orolig för att jag kommre ha svårt att få i mig tillräckligt med fett (fettskrämd sedan många år) och har en fråga: Överallt ser jag att folk har vispgrädde i kaffet. Jag dricker inte kaffe utan te men brukar inte ha något i det, varken socker eller mjölk. Behöver jag börja med grädde eller kan jag köra utan nu med?

Jag undrar också när det gäller steksmör, jag bad maken (som inte kör LCHF och är lite skeptisk) att köpa smör att steka i, rent smör och så kom han hem med sådant där flytande smör på flaska. Det står att det är smör och olja i, är det ok att jag använder det eller ska jag köpa rent smör på paket i stället?

Kör med kokosfett i ditt the Smakar ingenting om du väljer ett naturellt...bra extratillskott av fett..Välkommen hit förresten..

• mamman i skogen
    mamman i skogen skrev 2011-06-07 10:37:42 följande:

Kör med kokosfett i ditt the Smakar ingenting om du väljer ett naturellt...bra extratillskott av fett..Välkommen hit förresten..

Glömde säga köp smör inte ngn flaska med "steksmör" ska du välja fett är det rapsolja smör olivolja och kokosfett som är våra godkända fetter. Man kan aldrig slå smörsmaken så släng flaskan för karln ;-D

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**