• Jag1977

**Den stora feta LCHF-tråden**

Planerar smått 14 skrev 2012-10-26 18:56:25 följande:

Heja heja dig, du ska se att belöningen kommer. Se bara hur mycket du gått ner  sedan i somras.

Jag måste komma igång jag ocks, men är så himla novis på allt och vet inte hur jag ska börja. Kan inget utan det enda jag gör nu är att läsa på allt som har med LCHF att göra.

Var rätt så kul i tisdags. Min vän kom hem till mig han hade köpt med sig mat, en massa plock. Nämnde att jag tänkte börja med LCHF och han sa "Nej vad fan hur kan du ens tänka tanken att knappt få käka nåt?" Jag förklarade en massa för honom och en stund senare kunde få vi konstatera både två att det vi satt och åt var just LCHF kost ha ha ha. Fet fisk, skagen röra, sallad och gurka

ja det är det bästa med LCHF, man behöver ju inte avstå typ nånting- det är helt amazing i mina ögon som annars blir lite besatt av alla "förbjudna" saker..... Nu får man ju äta allt det goda.

Jag har kört på att hålla mig till produkter som är 5g/100g kolhydrater och det har gett en stadig viktnedgång (ja fram tills de sista 6kg....)

Har kört fakir i perioder, och mått bra av det. Då har jag kört gott kött- typ entrecot eller oxfile med kryddsmör till både lucnh och middag- det lider man inte av   
  • Jag1977

planerarsmått14; jag läser helt enkelt innehållsförteckningarna på allt jag äter och ser till att det helst ligger under 5g kolhydrater per 100g- det står på allting. det är ett jättebra riktmått och har funkat för mig!

millifjor; mina fakirveckor har jag tappat mellan 2-3kg.

såhär ser en fakirdag oftast ut;
    frukost; två kokta ägg mosade med lite smör och salt

lunch; grillad kyckling eller grillad lax med hemgjord aioli

middag; gott kött med kryddsmör

vid behov har jag tagit kaffe med kokosolja               

• Jag1977
    Mme skrev 2012-10-26 21:28:22 följande:
    Det blev en härlig fredagsmyskväll. Salami, brie, getost med inlagd paprika och pinjenötter. Och så gjorde jag grönkålschips a la Gwyneth Paltrow, t o m dottern som ratar de flesta grönsaker älskade dessa chips!

Recept?!
  • Jag1977
    MajasMat skrev 2012-10-28 07:56:37 följande:
    Har ni några bra tips på att reda varma såser? jag avskyr blaskiga såser men tycker inte att jag får till det med äggula.   Jag har fått världens magknip både igår och idag. någon som kan tänka sig vad det beror på? jag har inte ätit något speciellt. magen brukar ju må fin fint med lchf.  

Fick samma, en läkare som kör lchf sa att många kan få magknip i perioder av lchf då ägg är tungt för gallan. Jag skippade ägg någon vecka och då gick det över. Får ta det lugnt med äggen så går det bra för mig iaf
  • Jag1977
    spökplumpen skrev 2012-10-29 10:41:26 följande:
    Jag fortsätter att köra mina plankor...och fasar för att bryta benen. Min store grabb, snart 3, har fått dille att hoppa över mina ben medan jag plankar. Minstingen lägger sig bredvid och petar in sina fingrar i min mun, det är lycka för honom när man biter honom i fingret...knäppunge. Vågen skippar jag fortfarande och det känns jättebra, får se om det blir vägning en gång i veckan eller om jag låter bli den helt.

hahahaha låter precis som hos mig (om jag nu skulle gjort plankan dvs)
  • Jag1977

tack reborn eva för inspiration! idag kör jag och syrran igång helt mejerifritt och ska köra 14dagar! första 7dagarna kommer vi även ta bort allt grönt, ren fakir dvs.

• Jag1977
    MissBoring skrev 2012-10-29 11:08:24 följande:
    vad äter man då?? bara kyckl/kött/fisk plus majo/kokosmjölk baserade såser å inget mer?

rent protein (i form av fisk, fågel eller kött och ägg såklart) samt rent fett. Aioli, kryddsmör och jag tillåter hemmagjord bea.
    Förra gången jag körde fakir tappade jag 3kg på 7 dagar. Och jag gick iNTE upp dem efteråt! 

Såhär ser min matdag ut idag;
    Frukost; två kokta ägg mosade med smör samt mbc
    Lunch; utskuren biff med vitlökssmör
    Middag; oxfile med hemmagjord bea

komme köra detta 7 dagar, sen blir det mejerifritt 7 dagar till. Funkar det bra och känns OK kommer jag och syrran förlänga utmaningen med mejerifritt samt innan jul köra en vecka till fakir.

Mitt mål är att ligga under 60kg. Startade på 77kg i somras. Nu är jag nere på 66. Men mina sista 6kg har totalt etsat sig fast- så nu chockar jag kroppen!

Tackar reborn eve för att ha gett mig lite jävlar anamma!

Tack ALLA ni i tråden som stöttar, puschar och delar med er av resept och tips! Ni är bäst och har en stor del i min framgång såhär långt!
  • Jag1977
    MissBoring skrev 2012-10-29 13:17:04 följande:
    wow. kan du äta så i 7 dagar, helt imponerande!! Jag är i stort behov av varierande kost. Jag börjar kvälja mig när jag ätit samma sak ettt par tre kanske fyra dagar. Önskar så att jag kunde följa ditt upplägg!! 3 kg ner på en vecka hade suttit som en smäck Flört
    Stort lycka till!!

tack snälla!

det går bra, man kan ju faktiskt variera proteinkällan, lax, kyckling, ribs, entrecot, kycklingklubbor, tonfisk, räkor, kräftor...... det går att lura sig i 7dagar- men jag klarar inte mer än så.... har verkligen försökt....
  • Jag1977
    RebornEve skrev 2012-10-29 13:52:08 följande:
    Tryckte i mig godis igår och jävlar vad ont i magen jag fick men det var sjukt gott så nu kommer jag orka köra 3 veckor till med mjölkfritt :)
    Fastat förmiddagen idag för att bli av med kolhydraterna igen så fort som möjligt. Till lunch blev de en MBC :)
    Gött jag är så peppad på det här !
    Snart är jag under 60 kg wiihoo

wihooo! kämpa på!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**