Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mina småtroll skrev 2011-11-16 09:52:15 följande:
    Fast läkare har inte alltid så bra koll på sköldkörteln...det beror på vilken läkare man träffar. De ska väga in symptom också, och inte bara kolla på siffror. Jag skulle begära ut provsvaren om jag var du (du kan ringa och be o få dem hemskickade), hade vatt intressant o se vad du har för värden. Kan mycket väl vara att du ligger inom referens, men åt det höga hållet o har man då symptom så ska man få provbehandla med levaxin (om man har tur o träffar en bra läkare vill säga...) Referensintervallet för hypotyreos är väldigt stort...dessutom skiljer det sig åt i landet så i det ena landstinget kan man betäcknas som frisk, medans i ett annat landsting så är man "sjuk". Så be att få provsvaren hemskickade!!! Eller ta nya prover!

Dessutom är ju hypotyreos en autoimmun sjukdom (vilket även diabetes är tex), så har man den ena sjukdomen så är det större risk att man får en annan. O ligger autoimmuniteten inom släkten så är det också ärftligt...

Jag förstår verkligen din frustration...jag försökte gå ner i vikt i flera månader (innan jag började med levaxin). O INGET hjälpte, jag mådde skit rent ut sagt. Jag styrketränade 3 dagar i veckan, samt körde lite kondition på cross trainer, o så var jag ute o gick med barnvagnen lite då och då. Samt att jag testade VLCD, GI, dricka herbalife. Jag GICK UPP i vikt!! Helt fruktansvärt...Men så började jag med levaxin och efter nästan 2 månaders medicinering började jag helt plötsligt gå ner lite i vikt, trots att jag inte hade tränat på flera veckor eller brytt mig om vad jag åt. Fyllde dessutom 30 i den vevan så mycket kalasande blev det Men efter att kalasandet var över bestämde jag mig för att gå över på LCHF, och nu har jag gått ner 3 kg på två veckor. OBESKRIVLIG LYCKA!!

Hoppas verkligen du börjar få respons på kosten snart...O ring vårdcentralen!! 
    Mars2009, nu får du hjälpa mig! Jag ringde min ssk och de sista proverna tog jag i maj i år. T4 fritt visade på 15. Hon sa att referensvärdet är 12-22 på det. Så det ser ju bra ut. TSH låg på 3.0. Hon sa att referensvärdet där ligger på 0.3-4.2. Där borde det inte heller vara någon fara, sa hon. MEN jag ska få komma in imorgon eller på måndag (troligen imorgon) för att lämna nytt prov. Men vad tror du? Är det siffror du skulle reagerat på?
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger

Som redning tycker jag fiberhusk blir jätteslemmigt! Jag köpte Rednix (tror jag det heter) från LCHFbutiken men det gav inte heller en fin konsistens. Jag föredrar att reda med mjukost eller bara reducera grädden i så fall. Eller göra en kall sås helt enkelt. :-P

Men till pannkakor, i bröd och liknande är det jättebra att ha husk hemma!

• Vilda Tiger

Valnötter har nog lite mer än paranötter, vad jag minns. Enligt mitt recept gav varje skiva 1.5 gram carbs, och då är skivan ca en cm tjock. Paranötter ger nog ännu mindre. Hoppas det smakar gott!

• Vilda Tiger
    Mina småtroll skrev 2011-11-17 14:26:21 följande:
    3 är högt även om det är inom referens...det diskuteras om gränsen ska sänkas till 2.5! Många berättar (bland annat här på fl) att de mår bäst när TSH är pressat, typ runt 0.5. 
    Jag tror absolut att detta har med din vikt att göra o att du skulle testa medicinering! (har du andra symptom? för det väger läkarna också in...)
    Jag hade sjukt mycket symptom o då låg jag "bara" på 2!! Däremot var mitt T4 fritt sämre, låg på 11 tror jag...nu med 2,5 månads medicinering ligger jag på 17 respektive 1, o mår så mycket bättre! Har ju börjat gå ner i vikt med...o nu har jag ökat medicinen o hoppas på ännu bättre välmående o viktnedgång  
    SÅ, om jag fattar det hela rätt: T4 fritt sjunker om man är sjuk, och TSH blir högre om man är sjuk? Ja, då ska jag gå upp extra tidigt imorgon och åka till sjukhuset för att ta proverna. Vad är det för symptom du har haft du har haft dåliga värden då? Berätta mer. Intressant att se om jag kan känna igen mig. Det är ju svårt att veta om man har symptom om man inte vet vad man ska leta efter, menar jag.
  • Vilda Tiger
    Shaun the sheep skrev 2011-11-17 18:42:39 följande:
    Hej allihop

Jag har pluggat på ordentligt när det gäller LCHF. Provade i somras, men det gick åt skogen, antagligen för att det var så svårt när man inte var helt hundra. Nu har jag läst på i två veckor innan, och imorgon ska jag handla på mig lite saker. Har vägt och mätt mig, och fick en rejäl chock när vågen visade 89 kg till mina 166 cm
    Har ni några tips på maträtter som kan vara extra bra när man börjar, som är låga på kolhydrater?
    Imorgon tänkte jag äta ägg och bacon till frukost, räkor, grönsaker och coleslaw till lunch, avocado till mellanmål (den är väl ok har jag för mig?) och till middag, köttfärssås med zuccinipasta. Vad tror ni? =)   
    Skippa mellamål. Du kommer märka att du inte behöver det. Ta rejält med coleslaw, mycket majonnäs, och se om du kan hålla dig till middagen. Se även till att ha rejält med fett i köttfärssåsen, kanske du kan ha lite riven ost över med? Om du känner att du inte står dig bra mellan målen har du troligen ätit för lite fett - ta då te eller kaffe med en msk kokosfett i. Då lovar jag att du kommer att känna dig mättare. :D

Beckaa och Mars2009
    Jag ska till sjukhuset imorgon och ta nya prover. Jag antar att jag får svar på dem i mitten av nästa vecka och om TSH ligger kvar på 3 då kommer jag att kräva att få Levaxin för det. Jag är SÅ glad för era svar och det är skönt att få bekräftelse på att man har anat ngt i kroppen. Det SKA inte vara så här svårt att gå ner i vikt som jag har att gå ner nu, sedan snart ett år tillbaka.
  • Vilda Tiger
    Mina småtroll skrev 2011-11-17 21:27:22 följande:
    Om man kan hjälpa någon att komma tillrätta med sköldkörteln så är jag bara glad Det är verkligen en dold sjukdom o många många går utan behandling, helt i onödan...Jag blev själv hjälpt av en person här på FL. Just nu är jag väldigt glad över att hon puschade mig att gå till läkaren, annars hade jag suttit här obehandlad  Och då hade jag antagligen inte hängt i denna tråden eftersom det ändå var omöjligt för mig att gå ner i vikt!

Hoppas du träffar en bra läkare!! 
    Jag är diabetiker och går till min vanliga läkare på sjukhuset, och jag tror hon kommer lyssna på mig. Eller... jag hoppas ju det! Hon är vettig iaf.
  • Vilda Tiger
    lerumstessan skrev 2011-11-17 21:41:21 följande:
    Jag läste på en sida att fördelningen per dag bör se ut såhär

75% fett
    20% protein
    5% kolhydrater

Sedan står det att om man önskar gå ner i vikt bör man hålla sig till 0,5 gr protein per kilo kroppsvikt per dag.....jag då som väger ca 74 borde alltså endast äta 37 gr protein per dag! Det är ju ingenting. Vad väger en portion kyckling liksom?

Någon som kan förklara detta för mig!?? 
    0.5 per kg? 1-1.5 är det jag har lärt mig. Konstigt... men visst, äter man för mkt protein så omvandlas det till socker i kroppen sedan.
  • Vilda Tiger

Rednose
    Jag hade satsar på grönsaker, kanske lite frukt och någon knäckebröd nån gång. Det tror jag är lagom. Lycka till!

Nu, tjejer, ang mitt TSH: Jag var imorse och tog prover och nu hade jag ett svar på min telefon (inspelat) från min ssk. För ett år sedan hade jag 1.7 i TSH. I maj hade jag 3.3. Nu, idag, hade jag 3.3. Så det värdet har nästan fördubblats på ett år. OCH - tadaaa - det var i januari jag slutade gå  ner. Jag har stått tvärstill, snarare gått upp  ngt kg, sedan dess. Iiiiinte så konstigt att se sambandet, va? Hon, min ssk, skulle ringa upp mig igen nästa vecka men jag funderar helt enkelt på att åka dit om en stund och prata med henne. Se om hon har tid. De har inte telefontid så här på eftermiddagarna nämligen. Jag kan inte släppa detta över helgen, känner jag. Jag inser ju att jag inte kan få ett recept i näven med mig hem, men hey, jag kan kanske trycka på att få en tid snart så jag kan få medicinen inom några veckor iaf.

• Vilda Tiger

Lika peppad som jag var nyss, över att kanske ha hittat "felet" med mig, lika besviken och LEDSEN är jag nu då jag har talat med min läkare. "Nejdå, 3,3 är ett finfint värde och hon satt just för att skriva ett brev till mig om hur bra det såg ut! Javisst kan olika människor reagera på olika värden men nejnej, jag kan INTE skriva ut Levaxin till dig utifrån de här värdena, det måste du förstå. Men vi kan kolla ditt kortisol nästa gång du har tid till mig, för du kanske har för lite kortisol, ser du. Fint, då hörs vi till våren, hejhej!"

Jag är skitledsen! Så ovillig hon var att ens lystna på mig och vad jag oroade mig för!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**