Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

NSJD skrev 2011-10-17 11:59:55 följande:
    Klarar man att gå ner -2.3 kg till jul tro? :D
    Det hoppas jag verkligen att JAG gör iaf! Min dröm är -5 kg till jul. En 6a först i vikten hade varit en fin klapp!
    Maruid skrev 2011-10-17 11:53:13 följande:
    Dem har en jättebra hemsida där man för varje ost kan se  vad de innehåller och deras ursprung.
    Men tips på hårdost är deras 

Tomme de Chevre, den finska ementalern (finns i varianter) och en ost som heter chevrett. Sedan finns det hur mycket mjuka dessertostar som helst och då äter jag helst getost eller stilton.

Tusen tack för tipset! Det ska jag kolla upp.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    Isalisa skrev 2011-10-17 13:36:41 följande:
    Hejsan,

Jag förljer er tråd men brukar inte skriva. Jag undrar om ni brukar äta mörkchoklad och vilken i så fall? Jag är egentligen inte så förtjust  mörkchklad men i helgen smakade jag en med lite mint i och den var helt ok. Dock vet jag inte om den är så bra, den var bara 70 %. Någon som är choklad expert? 
    Lindts 90 % ger bara 14 kolhydrater per kaka. Jag äter ytterst lite av annan choklad, men om inte 90 % finns köper jag Marabous 86 %, som ger 19 per kaka. Då äter jag ju inte hela kakan, alltså, i något av fallen. Den på 90 % tycker jag är god!
  • Vilda Tiger
    Martina 76 skrev 2011-10-19 12:38:33 följande:
    Vaddå?!?!? Vin innehåller ju inte särskilt mycket kolisar, eller har jag missat något?! Jag håller mig i ketos trots att jag dricker rödvin.

Måste be er om råd. Jag har gått upp ca 3 kg sen i somras trots att jag inte ändrat mina matvanor. Jag gör strikt LCHF. Någon som har någon teori?!
    Jag befinner mig lite i samma läge, fast du har ätit LCHF längre tid än jag har gjort. Jag har ätit två månader och de första tre veckorna gick jag ner, men sedan stadigt upp igen. Nu har jag bara ett kg kvar till startvikten. Blir förbannad när så många går  ner stadigt (jag kräver inte ett kg i veckan, men kanske 2-3 hg åt rätt håll) och till och med kan fuska och ändå få en viktnedgång. Orättvist! Lyckosamt för dem men JAG då?!?!

Iaf - jag vet inte. En del behöver räkna och dra in på kalorierna. Kanske dra ner till 1500 kalorier eller så, för att få den önskade viktnedgången. Hur mkt väger du? Om du startade på en låg vikt kan ju LCHF göra att du ökar för att kroppen har en högre önskevikt än du själv.
  • Vilda Tiger
    Martina 76 skrev 2011-10-19 13:11:22 följande:
    Jag väger just nu ca 72 kg - är 175 cm lång. I våras var jag ett tag nere på 67 och i somras låg jag stadigt på runt 69 kg. Jag skulle vilja väga 65-67 kg. Kanske behövs det en kraftansträngning där jag drar ner på mängden kalorier...?
    Ja, inte sjutton är du överviktigt... Du har BMI 23.5 och då är det inte konstigt att kroppen reglerar lite sjäv. Om du känner att du MÅSTE ner mer så är det nog kaloriräkning som behövs, ja.
  • Vilda Tiger
    Martina 76 skrev 2011-10-19 22:01:31 följande:
    Tränar gör jag redan hyfsat regelbundet. Brukar bli sådär 2-3 ordentligt högintensiva pass i veckan utöver cykelturer och promenader.

Hur menar du med GI-inspirerad mat? Menar du att det skulle hjälpa att äta MER kolisar?!?!!?  
    Ja, Jucea gick över till mer kolhydrater och mindre fett, en mer GIinspirerad kost, och hon har bara några kg kvar till sin målvikt nu.
  • Vilda Tiger
    linelullan skrev 2011-10-20 07:24:37 följande:
    Yes! Har klarat mitt delmål på -10 kg!! Nu är det "bara" -10 kg kvar..
    Jättegrattis!

Jag har gått upp ännu mer. 3 hg kvar till startvikten. Fy fan, snart är jag över 80 kg igen, känns det som. Dryga 76 nu. Jag kanske inte är rätt person att gå ner med LCHF? Jag trodde verkligen på det här! Jag ska prova att sänka mängden kalorier rejält. MInska fettet och öka grönsaker lite så jag inte är så superstrikt med mina 20 gram carbs, kanske hamnar på 30 istället men har minskad fettmängd. Nu är jag trött på att kämpa, kämpa, kämpa men inte få ngt för det. Jag väger MER nu än i januari, då jag hade min lägsta vikt. Sedan dess har jag gått ner tre kg, upp tre igen, ner två, upp ett, ner ett , upp tre osv. Helsicke va jag är besviken!
  • Vilda Tiger
    Faile skrev 2011-10-20 09:04:15 följande:
    Jag har också gått över till det nu. Räknar dock inte kcal än ( det kommer säkert )  utan har bara minskat lite på fettet och ökat upp kolhydraterna lite grann.

Åt ju fakir i en månad som gav 0 resultat.
    Men va skoj, då kan vi hålla handen under resan. Igår åt jag 48 gram kolhydrater, men det var pga att jag fick lågt blodsocker och fick äta en banan (är diabetiker). Skulle hamnat på drygt 30 ananrs. Idag har jag planerat mina måltider och om jag kan hålla dem blir det 25 carbs, 92 protein och 96 fett. Jag har 50/90/90 som gräns, eller mål så att säga, att sträva efter ,men tror jag kommer ligga lite lägre på carbsen än så. Kalorierna blir då mellan 1200 och 1400 nånstans.
  • Vilda Tiger
    sofiasjo skrev 2011-10-20 09:11:08 följande:
    Usch inget roligt, förstår att du tappar sugen. För min del var det äntligen 1 kg ner idag. Jag har kört flera småmål (kanske 5) , ökat på smöret en hel del och sett till att aldrig bli hungrig. Men jag har sett på flera ställen, både på "expertbloggar" á la Dahlqvist mfl, att de testar sig fram för att tappa de sista kilona.Att bli av med de sista 5-10 kilona är svårt för de flesta oavsett kost. Man skulle ju kunna tänka att precis som när man går ner i vikt på vanlig kost så måste ju portionerna också minska i och med att kilona tappas? Kanske gäller detta också LCHF kosten om man vill komma ner till sin drömvikt och inte den som kroppen vill väga. 

Min egen teori är att hur LCHF påverkar just mig beror på hur mina hormoner beter sig, vart man är i livet etc. Med vanlig "svältkost" alltså lågkalori diet går man ju i princip garanterat ner (även om det är skitjobbigt), sen kan det vara svårt att hålla vikten å andra sidan, det är nog därför så många gillar LCHF.

Lycka till med din nya testperiod! Man kan ju även utverdera om det har hänt andra saker runt omkring som har påverkat viktuppgång/nedgång.

Din kropp är fantastisk och ingenting är omöjligt! Ibland behöver kroppen också lite kärlek Glad Tankens kraft som min mormor alltid sa, kan fösätta berg, Kör hårt vilda tiger!
    Åh! Där gjorde du dagens goda gärning! <3
  • Vilda Tiger
    Loreena skrev 2011-10-21 11:52:43 följande:
    Jag startade på 62,5 i somras och är nu nere på 55 kg. Jag tycker att det är i minsta laget faktiskt. Jag vill väga ca 57. Jag försöker äta lite mer, unna mig lite mer kolhydrater och så, men aptiten har liksom minskat sedan sonen slutade amma. Jag äter LCHF för att jag mår så bra av det. Äntligen har jag en lugn och fin mage... men ändå... jag vill ju inte förtvina helt!
    Ledsen, men ajg tycker inte alls synd om dig. Jag är avis!
  • Vilda Tiger

Madeleine, jag har kört drygt två månader och imorse vägde jag ett hekto MER än då jag började. Har inte fuskat nämnvärt, räknat carbs de flesta dagar och då ätit färre än 20. Är jättearbete, ledsen och besviken och läser här alltmer sällan då jag bara blir ledsen av alla andra framgångar. Väger ännu mycket, idag 77.5 till 164 cm.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**