Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Neisti skrev 2011-11-09 22:03:33 följande:
    Jag går inte ner nåt?????? så j-a trist, men har ju sköldkörtelfel oxå...

Men är det nån som vet hur mycket kolisar det blir UNGEFÄR, om man tar ca en näve grönsallad och 3 körsbärstomater, nån matsked keso och lite mozzarella?? 
    Skulle säga med att underproduktion av sköldkörteln är ju en autoimmun sjukdom liksom min diabetes, och det kan göra att viktnedgången är långsammare.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    Hoppet 3 skrev 2011-11-10 08:10:19 följande:
    Hittade recept på yougurt turkisk 10% fett till frukost tex. hur mycket (dl) av yoghurten får man ta till frukost.
    Jag dricker alltid 2 dl kaffe (nescaffe) och har 1-1.5 msk grädde  laktosfri 35%i. 

Någon som vet??
    Det går inte att säga "så här mycket yoghurt kan du äta"; ge ett svar som gäller för alla. Jag vet inte hur strikt du vill börja äta LCHF; ska du sikta på under 20 gram om dagen så är ju mjölkprodukter en sån sak som får dra ner på en del. Äter du mer liberal LCHF och kanske kommer upp  mot 30-50 gram om dagen får du lätt plats med några dl yoghurt. TIllhör du dem som följer 5/100-regeln så är det ju fritt fram för turkyoggi. Testa med en dl och se om du blir mätt. Blir du inte det får du ta lite mer.
  • Vilda Tiger
    Hoppet 3 skrev 2011-11-10 13:15:38 följande:
    Hej Vilda tiger!

Tack så mycket för informationen.

Jag blev dock lite mer förvirrad av vad som menas med Strikt LCHF eller
    30-50 g eller 5/100?
    Vad betyder dessa? 
    Finns de någon sorts lathund  för LCHF med mängd? 
    Vill ju gå ner i vikt för de är mitt första mål med LCHF just nu och sedan i andra led för att min mage ska vara i ordning........ 
    Jag råder dig till att läsa de trådar som finns i ts. Om man inte vet vad LCHF går ut på är det lätt att det går tokigt. Det har kommit in personer här som frågat "får man äta pasta" och om man inte har grunden så tycker jag man ska skaffa sig den innan man ger sig i kast med just LCHF. Vänligt menat! Läs du i länkarna och se om det kan klarna lite!

Med 5/100 menar jag att många äter livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. Det kan vara lite missvisande för tex röd mjölk har 3, om jag minns rätt, per 100 gram, men dricker man ett glas på 2 dl blir det ju 6 gram bara där. Medan kakao har 22 gram/100 men där har jag typ 3 gram i min varma choklad så det kvittar ju. Man måste tänka till lite där.

Om man ska äta LCHF för att gå ner i vikt och kan tänka sig att räkna kolhydrater så rekommenderas max 20 gram kolhydrater om dagen. Jag har ingen superkoll men jag har såpass bra koll på livsmedel att jag vet att jag inte kommer över 20 gram om dagen. Jag brukar hamna på 10-15 gram per dag, de flesta dagar. Har man kört ett tag sitter det ju i huvudet.
  • Vilda Tiger
    Boomie skrev 2011-11-10 14:25:08 följande:
    Hej Vilda Tiger. Kul att se dig här!

Jag har haft ett långt uppehåll från denna tråd. Först pga att när jag blev gravid klarade jag inte av lchf längre, mådde så himla illa och allt jag kunde tänka på var bröd, pasta och kh. Fett fick mig att kräkas   Nu är dottern 6 månader och jag måste komma tillbaka till lchf-andet på riktigt. Sambon kör lchf och har gjort så hela tiden så jag har gott sällskap. Men har jag sedan dottern föddes "fuskat" var och varannan dag vilket gjort att vikten står helt stilla.

Nu har vi dock bokat biljetter till Thailand i januari och jag vill kunna komma i min bikini tills dess! Dessutom mår både min diabetes och min mage så himla mycket bättre med lchf. Har läst i tråden en vecka så nu känner jag mig superpeppad och sedan i måndags kör vi strikt här hemma och det funkar finemang!

Började annars med lchf efter min första graviditet. Åt och mådde gott på det i ett år innan jag blev gravid igen. Hängde i denna och !den gamla! tråden mycket i början och tycker det är så himla bra med alla tips och stöttning man får! Nu hoppas jag kunna gå ner 5 kilo innan vi sticker utomlands och det borde inte vara helt omöjligt. Fast jag har en känsla av att det kommer gå trögare än sist. Spännande ska det i alla fall bli!
    Kul att se dig här!

För er som undrar har Boomie och jag träffats i en tråd för gravida diabetiker.

Ja, jag äter som jag ska och bara läääängtar tills vikten lossar för mig. Jag har ju MINST 10 kg att gå ner, innan jag ens  blir normalviktig.
  • Vilda Tiger

Tezzan: Jean är också dibetiker. Först vill jag fråga om inte värdet ändrades ens efter två timmar? För då nötter är feta kommer ju höjningen lååångsmt. Om
    Den inte kom alls så bevisar det ju bara att nötter är ett smart "fusk". ;)

• Vilda Tiger
    Louise1987 skrev 2011-11-11 23:51:36 följande:
    Jag äter nog inte så strikt som jag vill tro egentligen. Jag har alltid tänkt att jag äter absolut mindre än 20 g per dag, men vissa dagar när jag tänker tillbaka på vad jag ätit under dagen så kan jag komma på att jag ätit mer än så, i allafall 30-40 g ;) jag måååååste ju bara ha (laktosfri) mjölk i kaffet. Och jag dricker massa kaffe. Sedan har jag inte några problem att trycka i mig 50 g 90% choklad 1-2 dagar i veckan. Och gärna 1 dl hallon med grädde och mjölk till det. Hehe ^.^ fast jag har ändå gått ner i snitt 1.2 kg i veckan, totalt 29 kg nu sedan juni. Kan knappt tro det! Dessa sista 10 kg har jag inte ens märkt av.
    Vilka härliga resultat! Jag är jätteavundsjuk...
  • Vilda Tiger

rednose
    Jättegrattis!

Jag kör också strikt om vi med det menar max 20 gram carbs om dagen. Dock står vikten stilla, runt 77 kg, efter 12 veckor LCHF. Ni brukar kunna säga rätt ord så jag kämpar på lite till, och jag har ju gett mig fasen på att klara iaf ett halvår innan jag utvärderar. Det blir iaf till slutet av januari.

• Vilda Tiger
    Bellisen skrev 2011-11-14 22:52:10 följande:
    Jag är så himla imponerad av dig! Att du fortsätter ändå, trots att du inte fått någon viktnedgång är så bra gjort!

Det är ju så peppande att fortsätta när man ser att man går ner i vikt hela tiden. Jag hade nog inte haft tålamod att käka LCHF i flera månader om jag inte hade sett att kilona försvann! Så fortsätt kämpa på, jag håller tummarna för dig! Helt plötsligt kanske det rasslar till och kilona bara flyger iväg! :)
    Tusen tack! Jag behöver verkligen peppet nu i dessa dagar. Det känns otroligt orättvist att stå på en så hög vikt fast man kämpar och inte fuskar. Jag åt en mildare LCHF då jag var utomlands en vecka i höstas men jag frossade ändå inte i kolhydrater utan höll mig under 50 gram om dagen. Annars håller jag mina max 20 gram och vill så gärna se resultat! Jag minskar varken på vågen eller på måttbandet.
  • Vilda Tiger
    Bellisen skrev 2011-11-15 16:47:26 följande:
    Ååå, vad jobbigt! Och konstigt, jag menar några kilon borde du ju ha minskat! Gick du inte ner ett par kilo i början heller, när vätskan försvann? Jag antar att du har testat allt också eftersom du har hållt på så länge utan att se resultat!

Men fortsätt kämpa, jag håller tummarna för dig! En dag ska du se att det kommer igång! :)
    jo, jag gick ner 3.2 kg de tre första veckorna. Från 77.4 till drygt 74 kg. Men sedan gick jag låååångsamt upp dem igen och ligger nu på 77 blankt, siffran från imorse. Känns rötet, för att vara ärlig.
  • Vilda Tiger

Jag har ett jättegott på recept på LCHFpannkakor med ägg, philadelphia, grädde och lite husk. Jag ska leta fram det åt er, för det är SÅ bra!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**