Hoppet 3 skrev 2011-11-10 13:15:38 följande:
Hej Vilda tiger!
Tack så mycket för informationen.
Jag blev dock lite mer förvirrad av vad som menas med Strikt LCHF eller
30-50 g eller 5/100?
Vad betyder dessa?
Finns de någon sorts lathund för LCHF med mängd?
Vill ju gå ner i vikt för de är mitt första mål med LCHF just nu och sedan i andra led för att min mage ska vara i ordning........
Jag råder dig till att läsa de trådar som finns i ts. Om man inte vet vad LCHF går ut på är det lätt att det går tokigt. Det har kommit in personer här som frågat "får man äta pasta" och om man inte har grunden så tycker jag man ska skaffa sig den innan man ger sig i kast med just LCHF. Vänligt menat! Läs du i länkarna och se om det kan klarna lite!
Med 5/100 menar jag att många äter livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. Det kan vara lite missvisande för tex röd mjölk har 3, om jag minns rätt, per 100 gram, men dricker man ett glas på 2 dl blir det ju 6 gram bara där. Medan kakao har 22 gram/100 men där har jag typ 3 gram i min varma choklad så det kvittar ju. Man måste tänka till lite där.
Om man ska äta LCHF för att gå ner i vikt och kan tänka sig att räkna kolhydrater så rekommenderas max 20 gram kolhydrater om dagen. Jag har ingen superkoll men jag har såpass bra koll på livsmedel att jag vet att jag inte kommer över 20 gram om dagen. Jag brukar hamna på 10-15 gram per dag, de flesta dagar. Har man kört ett tag sitter det ju i huvudet.