Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ja, det var min diabetesläkare. Min syster har en sköldkörtelexpert här på Carlanderska i Göteborg, kanske ska se om jag kan få en tid där.

• Vilda Tiger
    Sammie skrev 2011-11-19 13:06:15 följande:
    Har nu ätit strikt enligt lchf i två veckor nu. Ikväll så tänkte jag fuska och äta en pizza. Är det helt åt helvete? Läste i en kalorilista att en kebabpizza innehöll 17 kolhydrater. Kan det stämma?
    Nejnejnej! Jag tror snarare att en pizza med hela botten innehåller 50-100 gram kolhydrater. Det är ju rent vetemjöl i. Jag har beställt en pizza en gång då vi va rpå semester och bara ätit uppepå:et. Eller så kan du ju baka en LCHFpizza. Eller fuska med en vanlig, är det en gång i halvåret kvittar det ju, men många får ett ökat sug dagarna efter.
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    Bedhead skrev 2011-11-19 14:06:12 följande:
    www.dn.se/ledare/kolumner/nar-starkelsen-blir...

Någon fler än jag som känner sig lite, lite träffad?  
    Hahahaha! Nej, men jag har inte den hysteriska tron att man går diabetes typ 2 till mötes om man äter en näve nötter eller att man helt stannar upp i vikt om man äter ett äpple en vecka. Jag ger mina barn "vanlig" mat bara det att jag ger röd mjölk, smör, bregott, fet yoghurt ist för light. Jag ger dem mycket grönt, frukt, godis på lördagar och ibland får de smaka läsk. Jag tog själv en liten bit tårta på mitt kalas. Men jag ska ärligt erkänna att jag känner igen tankarna i den där texten efter att ha läst om andra LCHF:are. Och de som äter "vanlig" kost tycker kanske jag ÄR som i din text!
  • Vilda Tiger

Jag tror att det är samma sal, indaa.

Hur ofta får ni svullartendenser då ni moffar ost med smör, majjo, ägg eller vad ni nu tar till?

• Vilda Tiger
    SötaSarah skrev 2011-11-19 21:09:32 följande:
    Kollade åå hälsokosten igår inför min lchf-start. Där fanns nå ekologiskt kokosfett 400g för 55 kr el nåt sånt. Borde väl va bra eller?!
    det är samma jag brukar köpa tror jag. Biofood, va? Superbra!
  • Vilda Tiger
    Hoppet 3 skrev 2011-11-20 22:22:36 följande:
    Har börjat men fallit för frestelse i snart 2 veckors tid......

Får tänka på mer fett nu i början då av vad jag förstår.

Jag ska klara detta! 
    Tänk så här: tre mål om dagen. En utfälld handflata full med protein varje mål. Till det en kupad hand fett. Den kan bestå av smör, bea, majjo eller kanske kokosfett, bara en eller blandat. Bladsallad, gurka och lite vitkål är bra att ha till, eller lite blomkål eller broccoli. Det bör landa på ca 60-80 gram protein om dagen plus ca 130-140 gram fett, tycker jag. Lagom.
  • Vilda Tiger
    linn78 skrev 2011-11-22 22:41:14 följande:
    Finns det kokosfett som är HELT smaklöst? Kokos är tyvärr bland det äckligaste jag vet. Vad använder ni det till mer än att göra ischoklad och att ha i kaffe/te/äggmjölk? Jag har osaltat smör i både äggmjölk och te och det fungerar bra, tänkte bara om det finns fler användningsområde för just kokosfett så att jag kan höja mitt fettintag.
    Ja, jag har cocosa som är helt smaklöst om man väljer den med brun etikett. Det finns en som har kokossmak med men den kostar dubbelt så mkt. :-P Jag har i teet och det ger ingen smak alls, men man får röra lite mellan klunkarna så det inte blir en fet hinna på ytan.
  • Vilda Tiger
    linn78 skrev 2011-11-22 22:49:21 följande:
    Tack VT. En följdfråga på detta: är kokosfett mer fett än smör?
    På mitt kokosfett står det 99.9 % fett. Smör är väl 80 %, va?
  • Vilda Tiger
    Mina småtroll skrev 2011-11-23 09:36:49 följande:
    Lina Sofi och Adams family: Tack för länkarna!

En följdfråga: Fungerar renee voltaires lika bra som cocosa? Finns det nåt annat kokosfett som är lika bra? Nu köpte jag cocosa, men den var ganska dyr...

En fråga till: jag förstod det som att kokosfett är mättat fett men att det är ofarligt o till o med nyttigt så länge det inte är härdat (=transfett??). Kan ni ge exempel på härdat fett som man ska hålla sig undan? Rapsolja o olivolja är väl bra?

Adamsfamily: jag tycker inte det är några problem att äta fet mat i lchf (smör, grädde osv). Det var just detta kokosfettet som kändes lite extremt...det tyckte jag inte när jag beställde det, men nu när jag tog i en matsked i teet så kändes det inte bra. Det kändes lite obehagligt att dricka det så. Kanske ska testa nåt annat sätt att få i mig det. Men länkarna var toppen!!  
    Det brukar lägga sig som en hinna på toppen, vilket jag själv tycker är obehagligt. Det känns bättre med lite grädde i teet förutom kokosfettet, tycker jag. Eller så kan du göra äggmjölk med kokosfett som du har i kaffet eller teet, det ska tydligen smaka som att ha mjölk i.

Det jag förstått är att för mkt rapsolja lätt ger ett överskott på omega 6, i förhållande till omega 3. Alltså ska man hellre använda smör än rapsolja.
  • Vilda Tiger

Idag åt jag bara ett ägg med majjo till frukost, vilket tydligen var för ltie, för jag är redan sugen på något gott... jag får nog hålla mig till mina två obligatoriska ägg.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**