Mina småtroll skrev 2011-11-23 09:36:49 följande:
Lina Sofi och Adams family: Tack för länkarna!
En följdfråga: Fungerar renee voltaires lika bra som cocosa? Finns det nåt annat kokosfett som är lika bra? Nu köpte jag cocosa, men den var ganska dyr...
En fråga till: jag förstod det som att kokosfett är mättat fett men att det är ofarligt o till o med nyttigt så länge det inte är härdat (=transfett??). Kan ni ge exempel på härdat fett som man ska hålla sig undan? Rapsolja o olivolja är väl bra?
Adamsfamily: jag tycker inte det är några problem att äta fet mat i lchf (smör, grädde osv). Det var just detta kokosfettet som kändes lite extremt...det tyckte jag inte när jag beställde det, men nu när jag tog i en matsked i teet så kändes det inte bra. Det kändes lite obehagligt att dricka det så. Kanske ska testa nåt annat sätt att få i mig det. Men länkarna var toppen!!
Det brukar lägga sig som en hinna på toppen, vilket jag själv tycker är obehagligt. Det känns bättre med lite grädde i teet förutom kokosfettet, tycker jag. Eller så kan du göra äggmjölk med kokosfett som du har i kaffet eller teet, det ska tydligen smaka som att ha mjölk i.
Det jag förstått är att för mkt rapsolja lätt ger ett överskott på omega 6, i förhållande till omega 3. Alltså ska man hellre använda smör än rapsolja.