**Den stora feta LCHF-tråden**

Mina barn äter iofs en del pannkakor - jag gör med dubbel sats ägg och steker i rejät med äta smör, så mättar de bra. Visst, det är lite vetemjöl i, men ägg, röd mjölk och smör är ju finfina grejer. Salt har jag minimalt och socker behövs inte. Jag tycker därför att pannkakor med vispad grädde och hallon (eller lite banan för den delen) känns bättre än både ris och pasta...
I <3 cp - vilken bra förklaring! Den hade jag också nytta av.
Hörrni, jag har bara gjort några gästspel men jag läser ju allt här. Jag började med lchf för 2.5 vecka sedan och har två lika starka mål:
1. Jag vill gå ner i vikt. Jag väger nu 75 till mina 164 cm och har under det senaste året ändå gått ner 20 kg med hjälp av en lågkalorideiet, av typen viktväktarna. (Mitt andra barn föddes juni -10 och jag gick upp 30+ med båda barnen. Det äldre är fött 08.) Men jag har stått stilla och trampat runt 75 i över ett halvår, och är FRUSTRERAD!
2. Jag har diabetes typ 1 och under den sista tiden har sockret svängt så otroligt mkt. Jag har varit trött, sliten, ledsen och mått illa och nu försöker jag med denna diet för att få sockret stabilt. Det märks redan klar skillnad, jag tar min basdos men inget måltidsinsulin ALLS! En stor framgång!
Jag väger mig tisdagar och i tisdags hade jag gått ner 2.4 kg sedan jag startade för då två veckor sedan. Jag är SÅ otålig och vill snabbt under 70 kg. Jag kontrollräknar vissa dagar och hamnar då på 20 gram carbs och runt 1800 kalorier. Helt okej, tycker jag. Jag fasar lite för att min kropp prompt vill stanna på 75, och kommer inte lita på att detta funkar förrän jag är under 74, vilket är min lägstavikt som jag hade i somras. Kommer jag under 70 kg blir det andra gången under mitt vuxna liv. Jag vägde 63 som minst 2003 då jag var med i Viktväktarna.
Tja, det var lite om mig. Här finns ju många som har en liknande sits i alla fall vad gäller vikten, och jag har för mig att jag har läst att det finns en diab typ 1 till. Jag kommer säkert att behöva lite pepp!
Idag startade jag dagen med en varm choklad gjord på 2 äggulor, 40 ml vispgrädde, 1 msk kakaopulver, 20 gram kokosfett och hett vatten. Till lunch blir det gratäng på broccoli, seitan"korv", ägg, vispgrädde och smör. Sallad och gurka till.
Just det, jag äter vegetariskt - not to forget.
Ja, Jucea känner jag ju redan. Hon är väldens bästa pepp, men man dör inte av fler som kan heja på.
Man ska ju helst undvika det härdade kokosfettet som säljs i "vanliga" affärer, det där med silverförpackning och blå text, har jag förstått. Jag köper ekologiskt "cocosa" från hälsokosten i min lilla stad.
Jag flikar in med att ju högre man ligger i socker, alltså tex om du just ätit en vit smörgås, och sedan tar en till, desto mer insulin behöver kroppen producera för att ta hand om sockerkicken nummer två. Bättre att dela upp en godis på tre bitar och ta med en stund emellan än att äta hela på en gång, i princip. Bättre att äta en smörgås på förmiddagen och en på kvällen än att äta både på en gång. Så tror jag, så funkar iaf min diabetes. Och sedan ska jag tillägga att man är minst insulinkänslig på morgonen. Kroppen behöver alltså producera mer insulin för att ta hand om en smörgås på morgonen eller förmiddagen än på kvällen. Det handlar om att man på morgonen har mer adrenalin i kroppen och då ligger sockret automatiskt lite högre. Och ju högre socker, desto mer insulin för att ta hand om maten som man äter.