• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har aldrig varit vegetarian men jag tycker att det är bra att många är vegetarianer. Jag tror på att det är bra för miljön att äta mindre kött men då självklart inte ersätta det med sojabiffar osv utan bra ekologisk mat. Däremot vill jag själv inte sluta äta kött (det skulle iof vara omöjligt för min familj med alla barnens allergier ) men försöker tänka på att äta mycket ekologiska produkter för att kompensera. Jag tror inte mitt byte till LCHF gör att jag äter varken bättre eller sämre för miljön. Jag har länge försökt välja ekologiska produkter, främst för att det inte är nyttigt att få i sig alla gifter som finns i "traditionella" produkter men självklart också för miljön, och dessutom för dem som arbetar med att framställa våra produkter. Tyvärr räcker inte ekonomin för att köpa precis allt ekologiskt men så tror jag det är för de flesta. Alla LCHF:are och veganer kan väl inte vara rika, eller?

• Allrona
    NSJD skrev 2011-10-07 13:53:05 följande:
    Är det normalt att kissa dubbelt så mycket än innan? Och jag blir inte jätte mätt utan kan känna att jag är sugen på något efter maten... Är det normalt? :/
    Ja, ibörjan kissar man mycket. Kolhydrater binder vätska och när du inte äter kolhydrater måste vätskan komma ut.
    I början blir man inte heller så mätt. Ät om du är hungrig inte när du är sugen. Man äter mycket mer i början, jag hade med mig 2 mellis till jobbet varje dag för att hålla mig mätt. Nu behöver jag oftast inte mer än kaffe till mellis. Det kan kännas som man äter massor i början,men låt det vara så, du ska inte gå hungrig. Efter några veckor har kroppen lärt sig och dåkommer du inte vara lika hungrig och sugen längre.
  • Allrona

Linny - kolla hälsokosten efter kokosfett, det är kanonbra för att hålla igång magen. Även linfrön hjälper! Och mycket kaffe brukar också sätta fart på magen

• Allrona

Vi köper ofta ägg från en gård ca 1 mil hemifrån. De säljer en platta ägg, (36 st?) för 50 kronor. Det är en fin gård med frigående höns. Vet dock inte om de får ekologiskt foder men hönsen verkar i alla fall må bra Om jag inte har sånna ägg hemma finns det ekologiska ägg från grannstaden att köpa i butiken, men de kostar 43 kronor för 15 st så det är ganska stor skillnad.

• Allrona

Hur gör ni äggmjölkslatte? Gjorde idag men den blev inte så god men jag hittade inget bra recept heller

• Allrona

Yes! Äntligen har vågen rört sig neråt igen har stått still många veckor nu men efter lite fusk i veckan har jag gått ner 0,5 kilo!

• Allrona
    AgnesGN skrev 2011-10-16 19:20:43 följande:
    Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Jag gjorde gravtest idag och det visade sig att jag var gravid. Jag har fåt veta att jag har PCO och kan ha svårare att bli gravid och enligt gyn hade jag ingen ÄL när jag var där den 15 september... Men shit... ett plus på stickan bekräftade dock... =)

Nu till funderingarna- visst var det flera här som var gravida och åt LCHF? Jag känner just nu att kosten funkar asbra för mig och jag är inte sugen att tänka för annorlunda. MEN jag antar att det kanske inte är jättebra att köra stenhårt... Borde kanske unna mig frukt? Det har jag inte gjort sen jag började... Några andra tips och tankar hur jag ska leva som LCHF:are och gravid? =)
    Grattis! Visst var det väl nån här i tråden som hade fått ok av sin barnmorska att köra på LCHF? Jag tycker du ska köra en liberalare LCHF - är du sugen på frukt så ät, annars låt bli.
  • Allrona

Måste bra berätta en ny upptäckt för mig! Fy sjutton vad många som inte äter LCHF äter mycket!!! Har varit bortbjuden 2 ggr i helgen, ena gången bjöds det på kyckling och pasta plus sallad. Jag åt lika mycket kyckling som de flesta andra och sallad och blev mätt och belåten då kycklingen var perfekt LCHF-tillagad med feta tillbehör. Men alla andra åt ju det jag åt plus ett berg med pasta! Och här snackar vi normalviktiga tjejer, inga grova killar! I fredags var vi hos kompisar och fick taccos, samma där, min portion var ju minimal mot övrigas! Visst hade jag lite mer ost och guacemole än övriga men deras berg med mat var säkert dubbelt så stort och duktigt fettsnålt, dessutom lyckades de trycka i sig både efterrätt och chips efter det medan jag inte kände mig sugen på nått mer alls

• Allrona
    timoteja00 skrev 2011-10-19 14:00:45 följande:
    TACK! Vilket välkomnande! Då ska jag kolla den sidan direkt, tack! Hittar jag info om vad som är "max" kalorier och kolhydrater per dag på den sidan också? Jag tänkte inte slänga det, utan sälja det i den andra tråden jag hänger med pulverbantare - för dyrt är det verkligen!
    Säger välkommen jag också Kalorier behöver du inte alls tänka på (om du inte skulle stå still länge men i början ska du inte alls kolla på det). Kolhydrater är det vi räknar här och för viktnedgång ska du ligga under 20 gram kolhydrater per dag. Knappa in allt du äter några dagar i matdagboken så får du ett hum om hur mycket kolhydrater saker och ting innehåller.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**