• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag af - jag köpte på lchf-butiken på nätet. Har dock inte testat dem än

• Allrona

Mj82 - alla grönsaker som växer ovan jord är helt ok. Som tillbehör till kycklinggryta hade jag valt blomkålsris, riv 1-2 blomkålshuvuden på rivjärn, koka i rikligt med vatten ca 1 min, häll av och blanda i smör, klart att servera. man kan även göra blomkålsmos och zuccinispagetti. Oftast har vi här hemma dock gratinerade grönsaker.

• Allrona

Jag har kokosfett i ett skåp på mitt rum, tar alltid med mig koppen och sked tillbaka till rummet efter fika. På så sätt kan jag smyga ner en sked kokosfett i koppen innan jag går till fikat och ingen lägger märke till mitt fett i kaffet.

• Allrona

Tetran - kokosfettet ger bra mättnad och enligt många hjälper det även till att få fart på viktnedgången.

Du måste själv välja vilken nivå du vill lägga dig på. De som är riktigt strikta använder inte mjölk alls. Själv dricker jag en cappuccino varje morgon med en blandning av mjölk och grädde. Men ett glas mjölk till maten känns onödigt, det ger ändå en del kolhydrater utan att bidra alls till mättnad.

• Allrona

Tänkte låna matrevolution på biblioteket men det var 11 personer före mig i kö på boken!!! Det är tydligen en väldigt poppis bok Blir till att köpa den själv istället.

• Allrona

Jag drack också vin i helgen + några bitar mörk choklad. I måndags visade vågen +1 kg. Igår hade det som tur var försvunnit igen

• Allrona
    Habaladabala skrev 2011-09-09 09:57:27 följande:
    Jag med!
    Men kan inte låta bli att tvivla lite, alltså VAD kan man egentligen tro på om det är sant det som står om fet mat-hjärtforskningen....
    Hur kan det ha fått gå till så och varför envisas "kunniga" med att den forskningen stämmer?
    Läskigt tycker jag.
    OM det är sant, kan man ju inte låta bli att fundera på vilka andra forskningar som gått till på samma sätt.

Hade just en diskussion med en bekant som arbetar på vårdcentral. De hade haft möte igår och då hade bla kostråd tagits upp. Min bekanta berättade att ingen av deras diabetessköterskor eller läkare vågade rekommendera LCHF till sina patienter då de fortfarande inte vet de långsiktiga konsekvenserna av LCHF. Nä, det vet man förvisso inte men å andra sidan vet man idag konsekvenserna av livsmedelsverkets kostråd och jag tycker inte folkhälsan är lysande om man säger så....
    Min bekanta som faktiskt hade tänkt börja med LCHF vågar nu inte göra det. Hon hade köpt en LCHF-kokbok men det är ju såååååå mycket fett i recepten beklagade hon sig
    Ska ta och köpa matrevolution snabbt och läsa den och sen låna ut den till henne
  • Allrona
    Bordeaux skrev 2011-09-09 10:55:09 följande:
    Den här kokboken som nämnts tidigare, har ganska fräscha recept och är mycket mer lchf än livsmedelsverket även om det är mycket grönsaker i.

LCHF för tjejer : supermaten på medelhavsvis av Cathrine Schück

Kanske bra som julklapp till henne Tack för tipset!
  • Allrona
    Habaladabala skrev 2011-09-09 11:02:08 följande:
    Skrämmande att man hellre fortsätter råd som man vet är felaktiga istället för att prova något nytt som kanske är felaktiga...
    De borde åtminstone kunna sträcka sig till att ge båda alternativen och förklara runt omkring dem. De kan ju berätta att de gamla råden inte verkar funka och att de nya vet man inte följderna av och ärligt säga att man inte vet bättre idag. Den som lever får se liksom,

Jo, men sen har de också krav på sig att följa rekommendationerna från läkemedelsverket tror jag? Men det var ingen av sköterskorna eller läkarna som riktigt vådagde tro på LCHF. Konstigt tycker jag när så många diabetiker faktiskt har blivit mycket bättre och kunnat sänka sin medicinering. Sen kanske de inte funkar för alla men det kan ju vara värt att rekommendera patienterna att testa under en periond. Men jag antar att det krävs forskning! Och oberoende sådan! Svårt när den mesta forskningen sponsras av läkemedelsbranchen och varför skulle de vilja sponsra forskning som kan leda till att vi köper mindre läkemedel? Obestämd

Tyvärr känns ju inte heller statens organ livsmedelsverket speciellt opartiska heller. Svårt för dem själva att gå ut och erkänna att de har haft fel under alla dessa år. Staten borde samla ihop en grupp läkare och dietister och starta en stor oberoende forskning kring detta, betald av staten och inte sponsrad av någon som helst intressegrupp.
  • Allrona
    Faile skrev 2011-09-09 11:20:43 följande:
    Fast det är väl på g tror jag. Någon studie ( svensk ) som ska vara klar 2013 eller hur det var?!
    Å vad bra!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**