• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-09-28 09:13:59 följande:

Åh... jag hoppas jag får tag i smör. Min man fyller år i dag och i helgen ska vi fira lite med några nära släktingar. Jag skulle så gärna vilja baka något gott (LCHF förståss ).

Hur har ni det med smör i era affärer? Är det helt slut?

Frågade förresten i butiken och de sa att de inte riktigt vet när och hur mycket smör de ska få. Ibland kommer de några få paket varje dag och ibland kommer det ganska mycket på en gång.
  • Allrona

Dissan

2 dl linfrö
    1,5 dl sesamfrön (skalade)
    1 dl rostade solroskärnor
    1 dl pumpafrön

Blanda fröna och häll över vatten så det täcker fröna. Låt stå minst 6 timmar. Bred ut på bakplåtspapper tunt, smeten ska täcka hela plåten. Grädda 60 min i 125 grader, sänk till 100 grader i ytterligare 60 min, vädra ugnen då och då för att släppa ut fukt.

• Allrona

Vilda tiger - försök lägga äta lite hela linfrön någon gång varje dag, det håller igång magen

• Allrona

Bumbi - om du lägger in i matdagboken.se så får du reda på hur fördelningen av ditt energiintag ser ut, det heter e%. Där ska du ligga på Max 5 % kolhydrater, ca 70% fett och 25% protein.

Där det står hur mycket av varje du "ska" äta eller har kvar att äta eller vad det står, behöver du inte titta. Det är fördelat efter lsv:s kost och den uträkningen struntar vi blankt i

• Allrona
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:08:54 följande:
    Är det max 5% kolhydrater på en dag eller per måltid?
    Per dag. Och det är ju inte varje dag man hamnar på dessa exakta siffror men på ett ungefär. Sen ska du ju försöka hålla dig under 20 gram kolhydrater också om du försöker gå ner i vikt.
  • Allrona
    Bumbi6666 skrev 2011-10-04 14:33:24 följande:
    Hmm, tänker jag helt fel då. Jag tycker det här är svårt eller så gör jag det svårare för mig än vad jag behöver Om jag säger så här istället. Hur många g kolhydrater får jag äta per dag eller per portion? För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag ju aldrig få helt noll på kolhydraterna.
    20 gram kolhydrater per dag om du försöker gå ner i vikt. Per portion är inte så viktigt om du håller dig under 20 gram per dag.
  • Allrona
    Bordeaux skrev 2011-10-04 15:25:22 följande:
    Förlåt det var inte meningen att röra till saker.
    67*1-1.5= 67-100g protein bör du äta helst 100g men allt där emellan är bra och godkänt. Du vill ju inte tappa muskler utan de muskler du har vill du behålla och kanske skaffa nya, antar jag iaf
    Fettet blir ca 130-140g.
    Kolhydraterna är max 20g om du vill gå ner i vikt. Kolhydratsprocenten känns onödig att räkna ut, men du borde inte nå upp till 5% kolisar om du äter alla 20g.

Det är enklare än det ser ut. Skriv upp allt i matdagboken.se eller minmat.se. Jag kör med matdagboken och då räknar han själv ut hur mycket rent protein, fett och kolhydrater det är i saker, både gram och E%.
    Lite bökigt att väga allt men det kommer ge dig mycket i framtiden, dels får man svart på vitt vad man stoppat i sig. Sen har jag nytta av att gå tillbaka i tiden till i våras då jag hade min lägsta vikt för att kolla hur jag åt då. Sen kom sommaren och det känns som det är nu sista veckan jag är tillbaka seriöst på lchf igen. Jag väger mig iof varje dag också fr jag har ett wii fit plus så jag kan se min viktkurva och se hur den påverkas av fusk.
    Vad kör du på wii fit plus? Fick det spelet av en kompis som inte ville ha det men har bara provat en gång. Skulle gärna hitta en bra träningsform på wii
  • Allrona

Ang ugnen. Om jag förstod det rätt lägger du kycklingen på grillgallret? Om du sätter en plåt med folie under så droppar det ner på folien istället för på botten av ugnen. Skitjobbigt att göra rent ugnen annars ju

• Allrona
    Bordeaux skrev 2011-10-06 09:07:40 följande:
    Det gör jag men det räcker inte för sidorna och luckan blir nästan lika skitig som plåten.
    Teskedsmamman skrev 2011-10-06 00:59:19 följande:
    Ugnen gör man enklast ren med vanlig citron faktiskt, gnugga in och låt vara några minuter, sedan kan man ta bort massa smuts...
    Men har du plåten precis under gallret så borde det inte stänka så mycket, alltså inte på botten av ugnen. Vi har så att gallret kan sättas uppepå en plåt och man kan sätta både i samma springa i ugnen, då finns det ju inte så mycket plats att stänka på.
  • Allrona

Stefano - det är inte alls krångligt faktiskt! Ta bort bröd, pasta, ris, potatis och liknande, frukt och under-jord-grönsaker. Sen lägger du till fett så du blir mätt. Man behöver inte göra det så mycket krångligare än så Men så beror det ju på varför du vill äta LCHF? Har du en stor övervikt vill man ofta att kilona ska rasa fort och då kan det vara bra att ha koll på hur många gram kolhydrater man får i sig osv.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**