• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Läste klart matrevolution igår! Vilken bra bok! Ååå vad man skulle vilja tvinga många att läsa den boken

• Allrona

Termos - äter du d-vitamin? Såhär på hösten får ju många d-vitaminbrist vilket kan ge många av de symtom du har. Om du inte redan äter d-vitamin så börja med en hög dos på en gång! Googla d-vitamin och kostdoktorn, har för mig att han skrev ett långt inlägg för några månader sedan.

• Allrona
    Mandel skrev 2011-11-16 12:44:30 följande:
    Jag äter en multivitamin och jag är ute i ljuset varje dag.
    Multivitaminen innehåller 150% av rdi när det gäller D-vitamin.
    De med ren D-vitamin innehåller 200% av rdi och samtidigt står det att man inte ska överdosera.
    Genom multivitaminer får jag även i mig av allt annat så det känns dumt att sluta med dem och bara köra med D.
    Livsmedelsverkets rekommendation är 400 mg om dagen, du får alltså i dig 600 mg om dagen i din multivitamin. Nyligen har något vitaminföretag fått godkännt att sälja tabletter med 2000 mg, vilket alltså inte ska vara farligt. Kostdoktorn rekommenderar:
    Vuxna: 2 000 – 4 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer) Barn under 10 år: 1 000 E dagligen

Du kan läsa mer här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

• Allrona
    Allrona skrev 2011-11-16 13:25:21 följande:
    Livsmedelsverkets rekommendation är 400 mg om dagen, du får alltså i dig 600 mg om dagen i din multivitamin. Nyligen har något vitaminföretag fått godkännt att sälja tabletter med 2000 mg, vilket alltså inte ska vara farligt. Kostdoktorn rekommenderar:
    Vuxna: 2 000 – 4 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer) Barn under 10 år: 1 000 E dagligen

Du kan läsa mer här: www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Sorry, fel i min text. Inte mg utan E
  • Allrona
    Sigrid skrev 2011-11-16 11:20:59 följande:
    Snälla hjälp mig komma på någon smarrig fredagsmiddag. Gärna lite mer än vardagskänsla på maten skulle jag vilja ha, men inget för svårt. Min hjärna står still och behöver hjälp med förslag.
    Nötrullader med parmesanfyllning och gräddsås, serverat med gratinerad blomkål.
    Eller varför inte oxfile eller biff med en god rödvinssås.

Jag brukar kika in på bloggen 56 kilo hon har supermycket bra recept i sin receptbank så kolla där efter inspiration
  • Allrona

Tack för receptet på pannkakor med fiberhusk. Gjorde det imorse till mig och äldsta dottern och vi båda tyckte de var jättegoda. Min dotter är normalt skeptisk till allt som inte är det vanliga men jag tror inte ens hon märkte att det inte var vanliga pannkakor

• Allrona
    spunk skrev 2011-11-17 20:41:34 följande:
    Hmm... Jag har fått något slags allergi-utslag på bröstbenet, jag har inte varit allergisk mot något tdigare men funderar på om det kan vara ägg. Det har ju blivit en del ägg dom här två veckorna jag har kört lchf... Jag ska prova att undvika ägg några dagar och se om det blir bättre. Jag som igår gjorde massor av ägg och bacon muffins till frysen för att det är så smidigt att ta fram till frukosten. Hoppas att det bara är något tilfälligt överslag, och att jag snart kan äta ägg igen, lchf blir ju mycket enklare om man kan äta ägg. Kan man vara allergisk mot kokosolja? 
    Det är extremt ovanligt med allergi mot kokos. Men man kan såklart vara allergisk eller överkänslig mot i princip allt. Glad
  • Allrona

Blev glad då jag hittade grocs i affärn igår men inte lika glas när jag smakade! Det smakade ju precis som vanliga hemmagjorda parmesanchips. Grocs var ju dessutom svindyra, 60 gram för 40 kr! Nä, då gör jag hellre egna chips!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**