• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nej, sojamjöl är inte ok.

• Allrona

Tobiq - tyvärr sockrar de asiatisk mat en hel del. Jag tror kinamaten är mer sockrad än den thailändska, speciellt wokerna. Jag har ätit kyckling i kokosmjölk och kyckling med gröncurry några gånger och det tycker jag har funkat bra. Annars brukar jag försöka äta på cafeer där jag kan ta en sallad eller någonstans där de har kött som dagens och då ta en sallad till.

• Allrona

Tezz - det finns ju massor att äta som inte är de sakerna du radade upp att du inte äter! Tips på frukost, kokt ägg såklart eftersom du gillar det med majonäs eller lite bregott, lchf-bröd eller frökex med gott pålägg, avokado med något tillbehör, smothie, turkisk yougurt, kaffe med äggmjölk. Ja, det finns massor med alternativ

• Allrona
    Tezz80 skrev 2012-08-12 08:31:34 följande:
    Allrona: får kika på det, dock gillar jag inte majonäs, bregott, avokado eller turkisk yoghurt heller smothie är gott, men bär ska man hålla tillbaka lite med, el?

Ja, man ska vara försiktig med bär om man vill gå ner i vikt. Men om det är den enda frukost du kan tänka dig som är ok lchf så är det väl bättre än att skippa lchf helt? Jag äter smothie ibland, gör på lite bär, en halv avokado, kokosmjölk, kokosfett, en sked jordnötssmör, linfrön och vatten. Helt ok när man tränar Mitt tips är att du läser på ordentligt innan du börjar kostdoktorn och anna hallen har bra info på sina hemsidor). Ser du bara problem med kosten kommer det inte bli enkelt och du kommer troligen sluta ganska snabbt! Ett första steg är att bestämma sig att göra det för sin egen skull! Vill du det här? Varför vill du förändra din kost? Eller känner du dig tvingad för att din kille ska börja? Lchf kan kännas krångligt i början men det är sååå enkelt när man har lärt sig grunderna och lärt känna vad som funkar för sin kropp.
  • Allrona

Spökplumpen - vad är det ni ska utesluta ur kosten för barnen? Har själv en tjej som äter utan mjölk, ägg, soja, baljväxter och alla sädesslag.

• Allrona
    standby skrev 2012-08-16 17:12:49 följande:
    Imorgon ska jag på hälsokoll genom jobbet. Ska bli spännande att höra vad ssk säger om min kost :) Även nyfiken på hur mina blodfetter ser ut.

Hade hälsokontroll med jobbet förra hösten. Jag fick rött (de hade system med rött, gult, grönt som bedömning) för min kost eftersom jag varken åt frukt eller något mellis. Endast tre måltider om dagen var inte acceptabelt (man måste ju tänka på blodsockret ) och ingen frukt alls, oj, oj, oj...
  • Allrona

Tommon - rotfrukter, frukt, mer mejeri, bär, mörk choklad. Öka på det som är ok i små mängder vid strikt kost

• Allrona
    spökplumpen skrev 2012-08-19 11:37:13 följande:
    Tror ni att min diarre kan bero på övergångsbesvär? Jag tänker eftersom min kropp verkar föredra lite mer kolhydrater i normalfallet för att magen ska vara ok. Innan detta så hade det utöver maten även blivit några dagar med dajmstrut. Att gå från det till under 5 kolhydrater, tror ni kroppen ser det som en övergång till lchf? Är så velig till hur jag ska göra med maten nämligen. Börja äta mer kolhydrater för att slippa diarrén eller lida lite till och hoppas att kroppen lugnar ner sig? Sambon fick åka till Apoteket innan frukost idag och handla medicin till mig. Får se om några timmar ifall jag ska våga mig ut idag.

Jag fick kraftig diarré efter ca en vecka med lchf. Dag 3 med diarré stod jag inte ut och tog en tablett ( vet intervall den heter men sån mot turistdiaree). Efter det hade jag inga problem mer. Testa det!
  • Allrona
    Kritik skrev 2012-08-20 09:13:36 följande:
    Hej på er! Vad ska man göra med alla dessa idioter? Stötte på Diabetesföreningen i Skåne lr nåt sånt på stan härom dan och kunde inte låta bli att fråga vad dom rekommenderar för kost till en som har prediabetes (min mamma). Man trodde att utvecklingen gick framåt, men ack nej! Det var det vanliga gamla köret. Tallriksmodelllen hej och hå. Kroppen behöver kolhydrater BLABLABLA.  Detta är samma skit som min mor får höra av sjukvården och jag är innerligtförbannad på det. Bland annat reckomenderar de henne att äta massor med frukt. Hon kommer ju få fullt utvecklad diabetes snabbare än jag kan säga insulin! (Hon har visserligen slutat med vanligt socker.) Hade hoppats kunna komma hem och säga att diabetesförbundet rekommenderar LCHF, men nähä, där gick man bet. Vad gör man?

Det är ju så tråkigt att de inte kan uppdatera sig lite bättre. Många kunde må så mycket bättre om de bara vågade erkänna sina misstag om kosten och släppa in lite nytt tänk. Tyvärr tror jag det ligger mycket prestige i det här med kosten att många blir totalt blockerade och vägrar se utöver det man alltid trott på. Dessutom tror jag att många inom sjukvården inte orkar uppdatera sig om nya rön utan man kör på samma råd som man alltid gjort. Min mamma är skeptisk mot lchf pga att läkare på hennes jobb snackat illa om det ( hon jobbar på vc). Men hon lyssnar ändå på det jag säger och vi hade pratat om lchf sötningsmedel och jag hade berättat att Ica hade tagit in det och förklarat att det inte påverkade blodsockret osv. Några dagar senare ringde hon och var upprörd över att deras diabetessköterska inte ens hade hört talas om dessa sötningsmedel. Hur kan en diabetessköterska totalt missa en sådan sak? Det måste ju vara totalt ointresse att lära sig nya saker. Någon annan förklaring finns ju inte!
  • Allrona
    The Kittycats skrev 2012-08-21 07:59:45 följande:
    Snart dags för en vecka all inclusive i Turkiet med 30 grader i skuggan Har ingen aning om hur bufféerna ser ut eller restaurangerna, men ska försöka hålla mig low carb så länge det inte är något ovanligt eller nytt som jag vill smaka på. Dricka socker kommer inte att vara ok. Vill inte flippa ut helt när det gäller maten, för då lär min mage flippa ut... Hur skulle ni tänka?
    ♥ Skruttan född 10-07-15

Jag åker också på all inclusive om några veckor och planerar inte göra några större avsteg där. Buffemat och hotellfrukost brukar ju passa perfekt när man äter lchf jag tänker så att på semestern vill jag må så bra som möjligt för att kunna njuta av semestern och jag mår absolut bäst när jag äter lchf
  • Allrona
    Lady Maria skrev 2012-08-20 15:46:51 följande:
    Vilken/vilka är de bästa LCHF bloggarna? Anna Hallén? Vilka följer ni?

Jag följer: Kostdoktorn Anna hallen Lifezone 56-kilo Heath and science (de har även fått en ny bloggare på den sidan som verkar lovande)
  • Allrona
    stumpan81 skrev 2012-08-21 14:08:11 följande:
    Vilka frukter är någorlunda okej ur LCHF-synvinkel(vet att man helst ska undvika)?

Vill du gå ner i vikt ska du inte äta frukt alls. Men äter du lchf för att må bra kan du ta en frukt då och då om du vill. Tänk frukt =godis. Själv har jag unnat mig melon några gånger i sommar som godis
  • Allrona

Sigrid - jag har också lite soja i maten ibland. Det blir ju så lite per portion så jag kan inte se faran med det!

• Allrona

Jag fick mina provsvar på kolesterol i fredags. Efter ett år på lchf är även mina värden väldigt bra. Enligt kostdoktorn är det totalkolesterol/hdl som är viktigast. Det ska helst vara under 4, jag hade 3,1. Total hade jag 5,6, hdl var 1,8, ldl var 3,3 och triglycerider var 1,01. Jag hade ju lite högt ldl (ska helst vara under 3) men eftersom triglycerider är låga så tyder det på att jag har stora snällare ldl-partiklar. Och eftersom total/hdl var så pass bra ansåg läkaren att mina värden var väldigt bra!

• Allrona

Sara377 - jag gick bara ner första veckorna och har sen dess legat stabil. Har trots det bra kolesterolvärden efter ett år.

• Allrona

Våra matkostnader ligger nog i genomsnitt på nästan 7000 (det varierar mellan 6-8000 per månad). Vi är två vuxna som äter lchf och två barn 8 och 3 år varav en av dem är multiallergiker. Tycker inte det är för mycket då vi prioriterar att köpa bra råvaror, mycket grönsaker och mycket ekologiskt.

• Allrona

Jag har varit på flera konferenser under min tid som lchf:are och det har gått jättebra. Oftast är det ju buffé till lunch och då är det ju enkelt. På kvällen brukar det vara någon typ av kött med sås och någon typ av potatis och då låter jag bara potatisen ligga orörd på tallriken och äter upp resten. Hittills har jag inte gått hungrig från någon middag och inte heller behövt fuska

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**