**Den stora feta LCHF-tråden**
Nej, sojamjöl är inte ok.
Nej, sojamjöl är inte ok.
Risentas mandelmjöl kan även vara placerat på glutenhyllan så kolla även där.
Tobiq - tyvärr sockrar de asiatisk mat en hel del. Jag tror kinamaten är mer sockrad än den thailändska, speciellt wokerna. Jag har ätit kyckling i kokosmjölk och kyckling med gröncurry några gånger och det tycker jag har funkat bra. Annars brukar jag försöka äta på cafeer där jag kan ta en sallad eller någonstans där de har kött som dagens och då ta en sallad till.
Tezz - det finns ju massor att äta som inte är de sakerna du radade upp att du inte äter! Tips på frukost, kokt ägg såklart eftersom du gillar det med majonäs eller lite bregott, lchf-bröd eller frökex med gott pålägg, avokado med något tillbehör, smothie, turkisk yougurt, kaffe med äggmjölk. Ja, det finns massor med alternativ
Spökplumpen - vad är det ni ska utesluta ur kosten för barnen? Har själv en tjej som äter utan mjölk, ägg, soja, baljväxter och alla sädesslag.
Ajnas - jag har det i smothie och steker i det.
Clanica - västerbottenpaj!
Tommon - rotfrukter, frukt, mer mejeri, bär, mörk choklad. Öka på det som är ok i små mängder vid strikt kost
Sigrid - jag har också lite soja i maten ibland. Det blir ju så lite per portion så jag kan inte se faran med det!
Jag fick mina provsvar på kolesterol i fredags. Efter ett år på lchf är även mina värden väldigt bra. Enligt kostdoktorn är det totalkolesterol/hdl som är viktigast. Det ska helst vara under 4, jag hade 3,1. Total hade jag 5,6, hdl var 1,8, ldl var 3,3 och triglycerider var 1,01. Jag hade ju lite högt ldl (ska helst vara under 3) men eftersom triglycerider är låga så tyder det på att jag har stora snällare ldl-partiklar. Och eftersom total/hdl var så pass bra ansåg läkaren att mina värden var väldigt bra!
Sara377 - jag gick bara ner första veckorna och har sen dess legat stabil. Har trots det bra kolesterolvärden efter ett år.
Våra matkostnader ligger nog i genomsnitt på nästan 7000 (det varierar mellan 6-8000 per månad). Vi är två vuxna som äter lchf och två barn 8 och 3 år varav en av dem är multiallergiker. Tycker inte det är för mycket då vi prioriterar att köpa bra råvaror, mycket grönsaker och mycket ekologiskt.
Jag har varit på flera konferenser under min tid som lchf:are och det har gått jättebra. Oftast är det ju buffé till lunch och då är det ju enkelt. På kvällen brukar det vara någon typ av kött med sås och någon typ av potatis och då låter jag bara potatisen ligga orörd på tallriken och äter upp resten. Hittills har jag inte gått hungrig från någon middag och inte heller behövt fuska