• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Stjierna och Sigrid: Tusen tack för era förslag!

Ska göra bounybollarna från din blogg Stjierna
    och chokladmuffinsen från din sida Sigrid.!

Tack så mycket för inspirationen!!     
  • Boost
    huldaskarin skrev 2012-05-30 09:32:02 följande:
    Jag har hyfsad koll på vad jag stoppar i mej, men det bästa med lchf är att man inte har mat- eller gottesug mellan måltiderna och det är något som iaf min hjärna har lite svårt att fatta, för jag var alltid småhungrig förr och tog en macka eller två för att dämpa det. Nu springer jag aldrig och tittar i kylskåpet efter nåt att knapra på utan är helt nöjd med 2 måltider om dagen.
    Oj vad jag håller med dig! Detta är verkligen den största vinsten för mig också, att slippa vara sugen/hungrig på något i princip konstant.
    Förr kunde jag gå till köket fram och tillbaka hela tiden för att leta efter något att äta, och även om jag tog en macka så nöjde jag mig inte med det, utan då skulle jag äta ännu mer.
    Så skönt att slippa allt det där nu och vara jämnt nöjd under hela dygnet.   
  • Boost

Spökplumpen: Ska du fortsätta äta smör? Är det bara grädden du plockar bort då?

• Boost
    Kayla skrev 2012-05-30 12:49:15 följande:
    Hej på er! 

Jag är ganska ny som LCHF-are och håller på att lära mig allt. Jag och sambon började tillsammans för 2½ vecka sedan och första veckan (drygt) gick jag ner 1,3 kg och ca 1-1,5 cm här och där på kroppen. Jag fortsatte äta likadant men 5 dagar senare hade jag gått upp allt igen! Läste på lite mer och tog bort turkiska yoghurten bl a som jag ätit till frukost tillsammans med hallon och lite grädde. Har inte fuskat en enda gång med sötsaker, chips, fikabröd eller något! Det jag unnar mig är något glas cola light varje dag. Idag ställde jag mig på vågen igen och fick en chock och nästan en gråtattack... Hade gått upp ytterligare 3 kg!! Jag förstår inte...

Vet att jag har ägglossning nu och i samband med mens kan jag samla på mig en massa vätska, men vid ägglossning?

Någon med tips, råd, tankar...? Är redo att ge upp snart, inte värt det liksom Gråter 
    Nu står mitt hopp hos er Flört 

Kan ju tillägga att min sambo rasat 5 kg dessa veckor. Det enda som skiljer oss åt är att han inte äter någon frukost (får honom inte till det) + att han inte äter yoghurten.
    Hur ofta äter du och hur stora portioner?
    Är svårt att svara på om du gör något "fel" eller inte.
    Du bör räkna hur mycket kalorier du får i dig till att börja med innan du börjar utesluta saker.
    Sen tycker jag du kan minska cola-drickandet lite ;)   
  • Boost

Blev en bountyboll och solrosbröd till lunch idag stjierna :)
    Mycket gott, tack för receptet på dem!  

• Boost
    stjierna skrev 2012-05-30 13:14:51 följande:
    Boost: så lite så ;) åt (som vanligt) 2 pumpafröbröd med tonfiskröra till frukost o jag är proppmätt fortfarande ;)

De bröden är bäst! Håller mig också riktigt mätt på dem hur länge som helst :)
    Skönt att de är lätta att göra också, eftersom det tycks vara någon mer än jag som går och norpar dem ur frysen :) 
  • Boost
    Kayla skrev 2012-05-30 13:32:35 följande:
    Boost: Jag äter 3 mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Oftast blir det ngt framför tv:n på kvällen oxå men inom lchf såklart t ex gurkstavar/blomkålsbuketter & dip, grädde med hallon eller ngn bit mörk choklad. En dag kan typ vara så här: frukost - två ägg, två finn crisp, brie, lunch - äggröra och bacon, middag - tonfisksallad/kebabsallad el likn med dressing. Förra veckan åt jag turkisk yoghurt med grädde och hallon ganska många frukostar plus ngn kväll. Idag har jag ätit några kesoplättar m grädde och jordgubbar till frukost, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde plus några skivor bacon till lunch. Usch ja, har så svårt att sluta med cola lighten, men jag kämpar!! Och jag ska sluta helt och bara "kalasa" till det ibland Frajda: Jag har ingen aning... Hur veta?

Meeen det där tycker ju jag ser jättebra ut, hur har du lyckats gå upp i vikt av det :)?
    Jag har hört talas om de som samlar på sig vätska även under Ägglossning.
    Håll koll på vikten och fortsätt som du gör, så kan det säkert lossna efter en tid.  
  • Boost

Spelar det någon roll var fettet kommer ifrån?
    Tanken är väl bara att man ska få i sig en viss del bra fett? 

• Boost
    stjierna skrev 2012-05-30 16:10:39 följande:
    Boost: jag har som sagt inte läst någonstans att det spelar roll om det är mättat eller omättat, däremot att man inte ska undvika mättat fett!

Bra, då har vi nog läst och uppfattat samma då :) Blev så konfunderad när det skrevs om att fettet huvudsakligen ska komma från mättat fett, då skulle jag ha gjort fel hela tiden :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**