• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-20 13:36:47 följande:
    Phew. Tänkte bara ta det säkra före det osäkra Allvarliga grejer ju
    *fniss* ja, bästa namnet på en tråd ever!!

Nu har jag och en jobbkompis promenerat runt i skogen i 1,5 h. Tyvärr inte i den fart man önskar då det är så jävla isknöligt överallt, men det gick bra ändå...

Än en gång vill jag sjunga Ponesens lov. SÅÅÅ gott! Jag har bara testat det receptet jag skrev i andra tråden, men det finns andra varianter ser jag. Nån som testat detta?

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=462.0
    http://matbrod.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1d9e6d80-c2c5-451b-ab66-af3e896a478a
    http://knuff.se/recept/lchf-broed--pones-7je47
    http://56kilo.se/2010/11/10/pones/

Finns ju 100 olika varianter, och perfektionisten i mig undrar... Vilket är det ULTIMATA??? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Southern Belle skrev 2011-02-20 14:09:45 följande:
    Nyfiken! Men blir det som "vanligt" bröd? Jag är lite emot substitut ...
    Ja, det är ju det bästa!! Det är som fluffiga scones! SÅÅÅ GOTT!! Jag har alltid älskat mackor, hur jag än vridit och vänt på det så ersätter inte oopsie och lembas på nåt sätt bröd. Men det gör Pones... ÅHH, det är så gott! Nygräddat med Bregott Havssalt.... Åh.....  I´m in heaven!!!
  • Linda1976

Jag har lömska planer på att blanda i kardemumma och göra semlor idag Hemköp på min gata har väl aldrig sålt så mycket kesella som nu! Tyvärr har de inte Pofiber, så jag köpte 4 paket på Ica maxi igår

• Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-20 14:16:11 följande:
    Recept 1 och 3 är ju typ samma i alla fall...
    Ja, det kanske det va Jag länka bara till en hel hög recept jag tyckte så olika ut Cool
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-20 14:17:32 följande:
    Går det att få dem till bullar då? Allt LCHF-bröd jag har testat har antingen blivit tekakor, stor platta man skär i bitar, eller en brödformslimpa man skivar. Skulle ju vara roligt med en semla som är högre än 3 cm inkl. fyllning
    Ja, de blir högre! Typ 4-5 cm beroende på storlek. Och med grädde i blir det ju nästan riktig semmelhöjd!
  • Linda1976

Pones-utforskandet fortsätter! Har både pajdeg (som förgräddas och ska blir västerbottenpaj) och kardemummapones i ugnen just nu! Jag är som en unge på Tivoli  

Jag återkommer med rapport...

En sak vet jag... De är enormt mättande. Imorse vid 10.30 åt jag 2 med smör&ost och promenerade sen 1,5 timme i kuperad teräng. Kom hem och åt en till vid kanske 14.00... Jag inte inte i närheten av hungrig... Och allt som allt är det 1,7 gram kolhydrater/bulle. Jag gör dem lite mindre, 8-9 st/batch. 

• Linda1976

Sådärja, nu har vi provat allt (jag tvingar sambon att prova som inte har samma lchf-smaklökar som jag för att få ett objektivare synsätt )

Pajen blev jättebra! Jag förgräddade lite och kanterna blev brända fort fort, men jag bröt bort dem så blev det en kanonpaj. Enkel också! Fyllde bara med ägg, västerbotten, salt&peppar.

Och det mest spännande.... KARDEMUMMAPONES. Flickor! Jag är i semla-himlen!! Jag hade inget suckrin hemma, så det blev bas-smeten med ca 1,5 tsk kademumma. Hade nog kunnat ha i ännu mer, men men..... De blev jättebra!! Blir nog ännu bättre om man tar i lite suckrin kan jag tänka. Vispgrädde med vaniljpulver i så blev det en semla som heter duga!!

HURRA!!! 

• Linda1976

Det jag kopierade in i förra tråden.

3 dl pofiber
    2 tsk bakpulver
    2 tsk fiberhusk
    1 ägg
    1 dl grädde
    1 burk kesella

Nu hade jag inte så mycket grädde hemma eftersom det skulle räcka till semlorna, så det blev ½ dl vatten för att dryga ut och det märktes ingen skillnad alls. 

• Linda1976
    starkrose skrev 2011-02-20 18:38:45 följande:
    Hej hopp. Jag vet inte om jag är i rätt tråd. Jag har kört Lchf i 4 veckor nu och minskat en del i vikt, fått mer energi och allt är frid och fröjd....förutom att jag har en hjärtklappning hela tiden. Äter sedan länge Seloken för blodtryck + hög puls men nu sedan ca 10 dagar har Seloken (betablockerare) ingen effekt ALLS verkar det som. Kan det vara kostomläggningen? Någon sade det...och så undrar jag hur länge man ska ha det så. Kan man hoppas att det går över när kroppen vant sig.

jobbigt och oroande att ha en vilopuls runt 90. Ska ringa Vårdcentralen i morgon bitti och be att få komma upp och ställa om medicinen. kan vara något annat, men kan ju även vara kosten. Vad tror ni?? Jag är ganska så strikt Lchfare.
    Sånt vågar jag inte uttala mig. Har verkligen ingen aning... Hoppas att du får bra hjälp på vc imorgon! {#emotions_dlg.flower}Jag TROR dock inte att det har med lchf att göra.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**