• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-02-24 15:21:59 följande:
    Äter du ordentligt så kommer du förmodligen inte att behöva mellanmål. Man ska äta när man är hungrig, så innan du äter mellanmål, känn efter om du är hungrig, eller om du äter för att andra äter, eller för att det råkar va fikarast på jobbet...  Men mellanmål om du är hungrig kan vara:

Ska man inte va tredje-fjärde timme?? Eller de har jag kanske fått från gi, gäller de inte lchf?
    jag är inte hungrig så ofta, men jag trodde man aldrig skulle låta de gå mer än tre,fyra timmar imellan.
    så har försökt få in mellanmål, men tycker de är svåra.
    Som sagts ovan: Du ska äta när du är hungrig och sluta när du är nöjd. Ät dig inte proppmätt för att det är gott (även om det är lätt hänt). En del äter bara 1 eller 2 ggr om dagen. Det passar förstås inte alla, men de allra flesta äter 3-4 ggr /dag gissar jag. 

Jag äter frukost kl 8 ca, lunch 14, middag 18-19 och kanske lite ost på kvällen. På helgerna blir det långfrulle vid 10-11, och sen middag kl 20.00. Då äter jag oftast bara 2 ggr. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-24 16:42:40 följande:
    och tack för svar. Jag trodde man skulle äta var tredje timme. Har hört de nånstans ifrån ??? så har haft en himla jobb få i mig mat hela tiden. (värst att komma på vad) kanske därför de blev dyrare för mig nu?? :P För mig skulle de nog med räcka med tre måltider per dag. Håller sig blodsockret på jämn nivå ändå?
    Eftersom du äter lchf så får du ju inte någon blodsockerhöjning att tala om alls.... Ta inte detta på fel sätt, men har du läst på alls om lchf innan du började? Det är helt ok med nybörjarfrågor i tråden, men om man inte läst på och förstår sammanhanget så är det lätt att göra onödiga misstag. Äter du lchf var 3:e timme så lär du tex inte gå ner i vikt (inte upp heller iofs), om det nu är det du behöver...

• Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-24 16:51:20 följande:
    Nej jag har väldigt dålig koll måste jag erkänna. Har letat efter de böcker ni pratat om men inte hitta dom. Så har fått beställa hem.
    Förlåt för väldigt duma frågor. Har dock fått väldigt bra svar.
    Sen är jag en gammal GI anhängare, och tror tyvärr jag tar med mig för mkt därifrån. Måste försöka nollställa mig och börja om från början..
    Det är HELT ok med frågor!! Men Matrevolutionen finns på närmaste ICA Maxi och den är suverän. De flesta e-bokhandlar som Adlibris osv har också. Ja, för sin egen skull är det bra med iaf basic kunskaper innan man kör på. Fråga på om vad du vill, men läs böcker också... 
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-24 17:02:02 följande:
    Bor i en liten håla så närmsta Maxi ligger 5 mil bort. Har beställt en bok som jag hoppas kommer nästa vecka.
    Är väldigt tacksam för svar om hur många måltider man ska äta om dagen. Det kommer förenkla väldigt mycket.(vääldigt jobbigt äta var tredje timme, hehe)
    Jag vill ju gärna börja äta efter detta nu direkt även innan boken kommer. så inställd på detta och vill inte ha i mig kolhydrater eller äta på fel sätt.
    Tack för tålamod med mina frågor!
    Innan riktiga hungerkänslor infinner sig så sikta på frukost, lunch och middag. Känn om det är lagom! Eller kanske t o m för mycket...
    mills skrev 2011-02-24 16:53:28 följande:
    Du som verkar ha stenkoll, har du ett hum om hur mycket kolhydrater det blir per pannkaka ungefär? Mitt stora problem är att jag är jättedålig på att räkna ut sånt när jag lagar mat och jag behöver veta för att ta rätt mängd insulin. Jag är väldigt insulinkänslig och tar oftast för mycket  
     Hm.... 4 ägg: typ noll carbs (en del hävdar 1 gram/100 gram men tja... jag går efter minmat.se och den säger 0 gram), 1 dl grädde: 2-3 gram carbs, fiberhusk 0 gram, vaniljpulver 0 gram.... Och på det blir det kanske 4-5 pannkakor beroende på storlek på stekpannan. Oavsett så högt räknat säg 1 gram kolhydrater / pannkaka. Och ägg är nåt av det nyttigaste man kan äta... summa sumarum: LCHF-pannkakor är jättenyttigt! (ja, det tar ett tag att ställa om hjärnan till detta tänk! )
  • Linda1976

Jag använder bara Lindts, 70, 85 eller 90, beroende på... Ffa så försöker jag undvika choklad som innehåller sojalecitin. Läs på förpackningarna!

Ska jag finäta köper jag gärna 2-3 st mörka chokladpraliner på Flickorna Kanolds. Där vet jag inte exakt kakaohalt, men å andra sidan är det sällan! 

• Linda1976
    MrsQuitaz skrev 2011-02-24 20:56:07 följande:
    linda1976: Jag gjorde mina pannkakor som du dina, men använde 1 dl mjölk istället för 1/5 dl vatten. När dem blev för tjocka så hade jag i mer mjölk. Det jag verkligen ogillade var smaken. Jag tyckte att det smakade beskt och ja jag kan inte förklara det men jag var väldigt besviken. Jag har hört att man kan göra pannkakor på kokos, stämmer det?

Jag äter 3 ggr om dagen, max! Mellan det dricker jag svart kaffe. Jag har för det mesta svårt att känna hunger men äter för att det tex är frukosttid, lunch, middag. Emellan äter jag dock ingenting. Jag har ju gått ner en del sen jag började men jag är lite orolig att jag kanske borde äta annorlunda. Jag blir liksom inte proppmätt när jag väl äter heller. Min kropp har väl börjat balla ur eller något.

Sen har jag en fråga angående fakir. Är det att utesluta alla mjölkprodukter, förutom smör , och grönsaker helt?
    Hm.... konstigt det där med beska. T o m min kräsna 6åring gillar dem och äter som vanligt. Har inte alls märkt att nåt skulle vara beskt? Är det den gula påsen Fiberhusk du använder?
  • Linda1976
    Tullish skrev 2011-02-24 21:48:06 följande:
    Nu har jag kollat efter pofiber i 2 olika coop och ica maxi. Hittar den inte.. Nån som vet exakt vart i sthlm man kan köpa den..?
    Det finns garanterat på alla större mataffärer. Finns på den glutenfria hyllan där även fiberhusk och en massa produkter från Semper finns. Typ havregryn, glutefria kex.... Kan också finnas på "allergi"-hyllan där äggersättning, mjölkfri choklad osv finns. På vårt ICA maxi är hela den avdelningen på samma plats.
  • Linda1976
    Lycka 1 skrev 2011-02-25 07:15:37 följande:
    Är det någon mer en jag som inte går ner i vikt?
    Tycker det låter som att alla går ner i början men sen kan stå still.

Jag har ätit lchf i drygt två veckor nu och har vägt mig två fredagar. Jag har gått upp i vikt båda veckorna!
    Känns inte speciellt roligt...
    Äter du rätt? Det drar inte iväg med kolhydrater utan att du tänker på det? Är du sönderbantad sen innan? Äter du mycket mat för att det är så gott? En massa faktorer spelar in.... Nu måste jag strax susa till jobbet, men jag återkommer ikväll, så får vi klura!
  • Linda1976
    Lycka 1 skrev 2011-02-25 08:36:30 följande:
    Jag vet faktiskt inte om jag äter rätt. Försöker läsa så mycket som möjligt för att lära mig så mycket som möjligt.
    Jag äter oftast 3 mål om dagen och klarar mig bra på det.
    *Jag har dock ätit blåbär varje morgon men slutat med det nu. ½-1 dl blåbär med 125g keso.
    *Sönderbantad kan man nog säga ja, har hållt på med en massa pulver och mått dåligt av det.
    * För mycket mat? Ja kanske ibland för att det är gott men i det stora hela tror jag inte det. Men jag har inte exakt koll på kolhydraterna, räknar in. Men jag är i ketos iaf enligt stickorna.

Jag har skrivit upp varje dag vad jag äter. Du får gärna titta på det sen och återkomma med dina synpunkter. All mat finns i min blogg i kategorin matdagbok.
    Det ska jag göra, just nu är jag hemma med en sjuk 6åring som är klängig och febrig.... Jag återkommer, promise!
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-25 18:18:54 följande:
    Någon som berätta hur en dag med LCHF ser ut?
    Hur ofta du äter, och vad varje måltid kan innehålla?
    Idag har jag ätit såhär:

Frukost kl 8: 1 Pones med Bregott Havssalt & räksallad, 1 dl Kesella med 50 gram hallon
    Lunch: 1 Pones med Bregott & räksallad 
    Kl 16 åt jag 100 gram färska jordgubbar med en klick vispgrädde
    Ikväll blir det en bit oxfilé med antingen vitlökssmör eller bea om vi orkar göra. Till det blir det sallad på tomat, rödlök, vitkål och champinjoner. Dressing: olivolja&vitvinsvinäger.

Totalt antal carbs (på en höft): 24 gram. Aningen högt för mig, men enligt kostdoktorn är det ändå strikt (tror han satt gränsen 40 eller 50). Men det blir så ibland. Jobbade ½ dag och sen hemma med febrig, hostig, klängig 6åring....

Imorgon ska vi nog på matmässa! http://www.passionformat.se/ Spännande! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**