-
japp!Mandel skrev 2011-02-26 09:04:17 följande:Ska man smälta smöret innan man har i det i ponesdegen?
-
Nikhita skrev 2011-02-26 09:34:12 följande:Ja och sen så är det ju så att man måste utgå utifrån sig själv och anpassa kosten därefter. En del känner att de måste ta bort alla mejerier för att gå ner i vikt, för andra funkar det lika bra med.
Så om jag känner att jag kan ta lite funlight till bären, mår bra och går ner i vikt - så gör jag det -
Men kesella är ju en färskost/kvarg med lite andra egenskaper. CF är ju syrad grädde... hm..... testa och se!Ziggystardust skrev 2011-02-26 13:31:05 följande:Pröva, det borde gå bra!
Sist jag gjorde pones gjorde jag hälften med lite linfrö och solrosfrö. Andra hälften sötade jag med 2 msk sukrin och kryddade med 1 tsk kardemumma. Jättegott, de söta bullarna smakade som sockerkaka!Och avlägg rapport. Jag tror det blir sura bullar.
-
Så gör jag också, men utan persilja och med rödlök och vitvinsvinäger. Ibland morot i också.Southern Belle skrev 2011-02-26 14:53:37 följande:Måste bara tipsa om min favorit-cole slaw! Underbart god till kyckling, kött, köttbullar, korv.....
400 g vitkål
1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
1 msk fransk senap
1 msk pressad citron
hackad persilja
salt o peppar
Jag brukar finhacka vitkålen och blanda tillsammans med röran. Vill man kan man koka upp den först för att få den mjukare.
Mums! -
Jag hade den till pajbotten och det funkade ok. Kanterna brändes dock.... Kanske 10 min, och täck kanterna m folie om de mörknar. Det går jättefort!The Kittycats skrev 2011-02-26 17:29:30 följande:Tänkte prova att använda pones-receptet till pizzabotten. Har för mig att jag läste någonstans här i tråden att man borde förgrädda botten, hur länge då tror ni?
-
Hm... när jag gör ischoklad så smälter jag chokladen i micron först, så den är halvsmält. Sen slänger jag ner den i kastrull ihop med kokosfettet (ekologiskt med smak). 100 gram choklad, 50 gram kokosfett och 1 msk kanel. Rör till allt smält och smeten är blank. Häller sen upp i formar. Har aldrig råkat ut för att det skurit sig...
Gjorde du det i vattenbad? För kommer det vattenånga/vatten i så skär det sig, annars har jag ingen teori...
-
En aning.The Kittycats skrev 2011-02-26 17:51:33 följande:Linda1976: Jäser ponesdegen i ugnen, så att man bör lägga ut tunnare botten än vad man vill ha?
-
Kall grädde! Det är boven förmodligen!Faile skrev 2011-02-26 18:20:49 följande:Jag blandade ner chokladen i det smälta kokosfettet och rörde om. Sen hade jag i kakao ( enligt ett recept i en tråd här på fl ) men det blev alldeles för bittert så då blandade jag i grädde för att mildra smaken lite. Allt gick jättebra tills precis sekunden innan jag skulle hälla upp det.
Men vi lade upp det chokladiga först i formarna och det smälta kokosfettet över, och det blev faktiskt helt ok. Ser ut som ischoklad ala tigerkaka typ
-
Haha, det var snabbt
Skrev just i gamla tråden
-
Rapport från mitt kök, numera känt som experiment-köket.
Använde den numera heliga ponesdegen och gjorde kex till kvällens ostbricka.... Degen faller sönder lätt, så de blev inte jättetunna, men bra ändå. Orkade bara göra 6 st a 5*5 cm (för hade de blivit oaätliga så hade jag lagt ner låååång tid i onödan). Kryddade med sesamfrön, paprikapulver och linfrön. Hade i ett ägg extra i smeten för jag inbillar mig att det skulle hålla ihop bättre då.
Alltså: Ponesdegen funkar att göra kex på. Om än aningen tjockare och segare än vanliga!