• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-22 15:59:11 följande:
    Samtidigt beror det mycket på bönor och så vidare. Älskar lindts 90 % men deras 86 % är för sur så den kan jag inte ens tvinga i mig
    Håller med! Den 90%iga är väldigt runt och god i smaken.

Haft en liten fika-utmaning idag. Jag, sambo och dotter åkte till Frölunda Torg (vilket är ett stort shoppingmecka för er som inte vet) för att fika, handla present-vin samt köpa Mildisonkräm till dotterns köldutslag. Vi landade på Espressohouse. Hm.... Dottern drack MER och åt en mini cupcake och sambon drack latte och åt en stor chokladmuffins. Jag? Jag drack en kopp kaffe med vispgrädde. I kaffet ingick en liten cupcake  - den tog jag hem i påse, som någon kan äta sen, och denna någon är inte jag! Galet erbjudande: kaffe+cupcake 20:- Vanlig kaffe kostar 32:- Haha... Jag är mycket nöjd över mitt ickeätande idag iaf...

Tips: Om man inte orkar laga mat så finns Dafgårds nya köttbullar. HELT utan tillsatser och 4% kolhydrater. Visst, det är lite potatisflingor i osv, men inga egentliga konstigheter och ett väldigt bra alt om man inte orkar laga nåt. Ligger i frysdisken i svart lite "lyxig" påse. Som om tillsatsfritt skulle vara lyx... jaja.... 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    helene306 skrev 2011-02-22 16:49:56 följande:
    Är de goda? Jag är fullkomligt allergisk mot färdiga köttbullar. Jag tänker på mamma Scans och de äckliga studsbollarna som smakade a***e i skolan. Jag ska ha egna men maken och sonen kan käka färdiga köttbullar. Nu var det iofs flera år sen vi köpte hem såna. Jag gör alltid egna.
    Ja, faktiskt. Visst - de är inte riktig som hemgjorda, men de luktar inte sopor när man öppnar påsen, och steker man dem i smör så KAN man nästan tro att man gjort dem själv. Jag åt dem idag ihop med pones till middag, och sambo+dotter åt pasta. Världens lataste middag, men helt ok....
  • Linda1976
    mills skrev 2011-02-22 17:58:13 följande:
    Jag blev lite nyfiken på det här receptet men då jag är otroligt dålig på att baka så skulle jag behöva höra hur man gör blandar man ihop i någon speciell ordning och hur gräddar man det? 
    Blandar alla torra ingredienser. I med ägg, 1 burk kesella och det smälta smöret. Blanda med händerna tills det blir en deg som hänger ihop. Den blir lite kort i konstistensen, inte som en seg deg utan mer som sandgegga liksom.... Låt den vila medan ugnen blir varm och rulla sen 6-9 bullar, beroende på hur stora du vill ha dem. Jag gör 9, eftersom till kvällsfikat vill jag bara ha en liten och då blir det bara ca 1,5 gram carbs/st! Perfekt.
  • Linda1976

Pofiber finns på typ ICA Maxi och tillverkas av Semper. Jag kan inte tänka mig nåt annat med samma egenskaper faktiskt....

• Linda1976
    Tullish skrev 2011-02-22 19:14:05 följande:
    Du förstod rätt Flört
    Jag menade hur dom som äter under 5 g under en hel dag äter..
    Ah! Då äter man typ 2-3 ägg och smör till frulle, köttfärsbiff med kryddsmör och ett par broccolibuketter till lunch, kyckling, kryddsmör och ½ tomat till middag. Alltså väldigt mycket kött, fisk, kyckling, smör och grönt i princip enbart som dekoration. Kanske ett par msk grädde i kaffet om dagen också.  Jag testade i höstas. Jag dog av tristess
  • Linda1976
    Tullish skrev 2011-02-22 19:33:34 följande:
    Okej en kanske dum fråga, men vad är kryddsmör för nåt?

Jag förstår att  du dog av tristess..  Skulle nog orka äta så i 2 dagar.
    Borde kanske testa o se... hahha Tungan ute
    Smör blandat med vad du vill... vitlök, persilja, citron, timjan..... vadsomhelst!
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 19:44:34 följande:
    Då har jag oxå provat Pones, slängde ihop en sats för en halvtimme sen, och nu sitter jag här mkt mätt, nöjd och belåtenGlad!

Jag vågade mig på att ändra liiite i receptet, tog två ägg och lite mer smör samt toppade bullarna med lite riven parmesan som jag fått över, resten enligt receptet.

De blev riktigt smarrigt, kommer att bli repris mkt snart, fick MVG av maken oxå!
     Kanske man ska testa då, så blir det bättre proteinmängd i, och mer fett också för den delen!
    Denebola skrev 2011-02-22 19:46:51 följande:
    Ha! *räcker ut tungan åt Linda* {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jäjä...... *himlar med ögonen*
    Faile skrev 2011-02-22 20:15:47 följande:

En fråga om dryck.

Finns det nåt annat som är ok att dricka än vatten, för jag börjar bli riktigt less på det.

De flesta tycker nog inte att det är ok, men jag dricker Pepsi Max. Ja, det innehåller sötningsmedel, nej - det kanske inte är supernyttigt för kroppen, men just nu känner jag att jag är supernoga med maten annars, och Pepsi Maxen vill jag inte släppa. Den triggar inte mitt sockersug, och jag blir inte hungrigare.... så jag fortsätter...

Men du kan ju dricka smaksatt vatten (gurka, lime, citron, hallon), kaffe, te, äggmjölk... Jag vet att många dricker svag Fun light också... men det är ju beroende på hur man ser på det här med sötningsmedel....

• Linda1976
    Emeraldy skrev 2011-02-22 19:27:22 följande:

Jag är nybörjare och har massor med frågor men jag börjar med en.

Jag läste nånstan att Finn Crisp skulle vara okej att äta om man äter enligt LCHF. Kolhydratvärdet (av 100) ligger på ca 60 medan en skiva har ett innehåll på typ 3. Hur ska jag tänka? Jag har tagit för givet att man alltid utgår från 100 och då kan man ju knappast äta Finn Crisp!

Tycker du att det är jättegott med Finn Crisp så ät 1 skiva då och då. För egen del tycker jag inte att det är värt det. En skiva innehåller 4 gram har jag för mig, och jag som försöker hålla mig på max 15-20 kan inte äta det utan att försaka annat... Då äter jag hellre en pones som mättar mer och innehåller mindre än ½ av kolhydraterna...

Men det beror ju på hur strikt du vill vara och om du äter lchf för att gå ner i vikt eller för nåt annat. Ska du inte gå ner i vikt, så räcker det ofta med att hålla sig runt 50 gram/dag och då får du ju lätt plats med ett par FinnCrisp i carbs-budgeten sas....

Hm... blev du klokare? 
  • Linda1976
    Lady Dahmer skrev 2011-02-22 21:58:14 följande:
    är det nån som testat pones som pizzabotten??
    Nope, men som pajskal, och det funkade fint. Alltså borde pizza också funka. Däremot så brändes kanterna väldigt snabbt, men de gick ju att bryta bort.
  • Linda1976
    Boothwalker skrev 2011-02-23 02:29:10 följande:
    Kanske en konstig fråga. Men  är det ok att dricka vatten med äppelcidervinäger?
    Ja, det borde inte vara några konstigheter. 

Äppelcidervinäger ättiksyra 7 % 30kcal 7g (100 ml) så det är ju knappast några mängder....  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**