• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-02-25 19:20:30 följande:
    Ja detta kan ju inte vara lätt att följa livet ut. Funkar absolut till man nått målvikten, men sen måste man ju kunna få in lite kolhydrater i livet. eller?

Jag är en potatisälskare. Funkar hur bra som helst utan potatis nu, och kan säkert fixa månader utan. Men inte föralltid. det måste finnas en framtid med potatis??

skönt du har hittat pones för ditt brödbehov.
    Med allra största sannolikhet kommer jag att äta lchf for life. Med tanke på hur BRA jag mår, och vilket inre lugn jag känner så finns det inga alt. Kanske när jag känner mig nöjd viktmässigt att jag kommer att äta lite rotfrukter, nån frukt och så.. men aldrig att jag går tillbaka till stärkelsebaserad mat igen, never. Det vore som att öppna dörren för sockerjävulen - och det vill jag inte.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Lyckligamamman skrev 2011-02-25 19:22:08 följande:
    Så här har jag ätit idag:

Frukost 1,5 st pones med makrill, i kopp kaffe med en skvätt grädde

Lunch 3 st fiberhuskpannkakor med vispad grädde och ett halvt tärnat äpple stekt i smör och kanel

Middag 2,5 st baconinlindade järpar med gräddkokt vitkål

Nu ska jag snart lyxa till det med en kopp te och lite mörk choklad....och lite nötterDrömmer.

Funderar på att köra tre veckor Fakir, pallar man det?
    Jag försökte fakira, det sket sig. Jag orkar inte.... Försökte UFO - no, orkar inte det heller. För att känna att jag faktiskt lever och får äta god mat går min personliga gräns vid 10 gram om dan. Men det är rätt tufft det också. Men prova! Även om du bara fixar det ett par dar, så vet du ju hur det är!
  • Linda1976
    MrsQuitaz skrev 2011-02-25 20:45:17 följande:
    släkten kommer på mat imorgon och jag har hjärnsläpp. Vad kan jag laga som även jag kan äta? Släkten är kolhydratomaner som gärna äter både ris och bröd på en gång. Jag har gärna emot tips på god mat. jag har kyckling i alla former, köttfärs och lax samt vitfisk hemma.
    Stek torskfiléer och servera med knaperstekt bacon, skirat smör, blomkålsmos, citron och tomatsallad. Ingen kommer att märka avsaknad av stärkelsemat.
  • Linda1976
    MrsQuitaz skrev 2011-02-25 21:18:05 följande:
    stekt torsk låter också gott men bacon går bort. Får klura lite, kan kanske göra flera rätter =)
    Nu ikväll åt vi oxfilé, bea (hemgjord åffkårs) och sallad på tomat, vitkål, rödlök, vitvinsvinäger, olivolja, salt&peppar. Vill du kan du ju göra klyftpotatis till dem som vill.
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 21:19:03 följande:
    Det blev falukorv och blomkålsmos här i kväll - med en lite twist (det är ju ändå fredag )

I blomkålsmoset tog jag i några skivor ost, lite smör och ett litet ägg + kryddor. Skippade grädde eftersom det hade blivit för rinnigt. Sedan klickade jag ut det på en plåt och toppade med riven parmesan - voila, blom duchesse!
    Måste testa!!
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 21:38:25 följande:
    Men vad blir då skillnaden på fakir och UFO? Nu är jag inte säker på om jag har uppfattat fakir rätt, men för att klara sig under 5 g/dag, så kan man väl inte äta så mycket mer än fett och protein...
    fakir: Kött, ägg, fisk, kyckling, smör, ghee, olja

UFO: UnderFemgramOm dagen.

jag pallar inget av det. 
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-25 23:20:13 följande:

hur räknar man ut hur många kolhydrater man håller sig under en dag.
    Är det svårt hamna under fem?

Läs på förpackningarna och räkna ut hur mycket du äter. Kött, fisk, ägg, fett är utan carbs öht.... Finns bra tabeller på nätet också.
  • Linda1976
    Sofiaochjonas skrev 2011-02-25 23:26:18 följande:
    Hej! Jag hoppar in här. =) Började på LCHF måndag 14/2, har hittills gått ner ca 4 kg. Känns toppen, jag älskar detta! Har aldrig mått så bra i mitt liv som med LCHF.

Har någon här inne bra tips på snacks? Jag saknar något att "tugga på" vissa kvällar när vi har gäster, eller ser på film. Ostsnacks i ugnen vet jag redan om ^^
    ölkorv, oliver, salami, salamichips (3-4 min i 200 grader), fläsksvålar, hallon&vispgrädde, 90% choklad.....
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-25 23:37:26 följande:
    Men vad är skillnaden rent praktiskt i vad man äter? Eller är de typ samma sak, fast fakir är striktare, att man kanske kan ta sig lite kaffe på UFO till exempel?
    Äter man fakir så är det ju NOLL gram kolhydrater. Punkt. UFO kan man ju typ äta ett par gurkskivor, en klick cf, kanske en skvätt grädde i kaffet.... 5 gram är verkligen inte mycket, men det kan ju ändå piffa upp tillvaron lite Fakir är ju verkligen nolltolerans.
  • Linda1976

Japp, och det verkar vidrigt!

Nu e det natt! Sov gott, tråden! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**