• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lättja: Jag håller absolut med dig! Det jag mest är rädd för är inte frestelserna - utan att jag inte ska få tag på alternativ liksom. Det är ju en sak om man går på restaurang, då är det ju bara att beställa kött liksom, men just om man är ute på stan osv.... Familjen vill ju trots allt fika ibland Nu ska vi bo på fint hotell i sommar, som förhoppningsvis har bacon&ägg-frulle (även om det inte är en favvo direkt) och sen får jag stå mig på det hela dan om det skulle vara så....

Men jag håller med dig i ditt resonemang, absolut. Det är som om jag själv skrivit det! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-02-28 17:02:39 följande:
    Någon som vet vad något gott man kan göra med vitkål? typ stuvad vitkål eller nått. hur gör man det på lchf-vis
    Coleslaw!

Finstrimlad vitkål, rödlök, majjo, cf, Dijonsenap, svartpeppar, vitvinsvinäger. Kan inte säga några mängder, tills det blir lagom liksom. Men alltid mer majjo än cf. 
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-28 19:09:13 följande:
    Fast tre matskedar socker är ju inte så lite...
    Nej, jag tänkte det också.... Det är typ 60 gram rena kolhydrater
  • Linda1976
    stolla skrev 2011-02-28 19:58:19 följande:
    Hello, ni missade väl inte "halv åtta hos mig"? Det lagades LCHF mat av en tjej från karlstad. Tror det är repris imorrn kl 17.30 om det är nån som vill se :)
    Ja,och nu är hennes hemsida överbelastad! lifezone.se 

Men hon kunde lagat roligare mat! Förrätten var ju booooring. Finns även att se på tv4play.  
  • Linda1976
    Lady Dahmer skrev 2011-02-28 20:16:25 följande:
    vi brukar göra en chokladmousse med grädde, choklad (70%) och äggulor, blir mjuk och så god. ställer en stund i frysen och serverar med hallon.
    Det låter bättre Bättre fetthalt på det också! 

Kvällens experiement i köket: jag har skurit tunna skivor av pones. Ska nu försöka rosta dem i ugnen och se om de kan bli krispiga. Eller iaf aningen knapriga. Har penslat ½ med olja... . Jag återkommer med rapport! 
  • Linda1976
    Tullish skrev 2011-02-28 21:11:14 följande:
    Har äntligen hittat alla ingredienser o bakat pones,
    Är det meningen att dom ska vara "degiga" i? Hade dom i ugnen först i 15 minuter men märkte att dom inte var färdiga o då fick dom vara där 15 minuter till. Dom är fortfarande degiga..

Linda, väntar på din rapport. Vill ha krispiga pones..Skrattande 
    Jag gräddar mina 20 min max, och de blir inte degiga alls? Gör du exakt enligt receptet? Kom du ihåg bakpulver? För degigt vettefan hur du lyckats med?

Mina ugnsrostade ponesskivor i ugnen blev ett helt ok alternativ till ostbrickan. Kanterna blev riktigt skorpaktiga och goda, och innanmätet fick godkänt, även av sambon. Ok att de inte blev som crostini, men helt ok. Funderar på om man kan smaksätta med typ chili & parmesan och sen rosta på samma sätt. Borde funka!

*funderar på att bygga altare åt ponesens uppfinnare* 
  • Linda1976
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 07:45:26 följande:
    Nu äter jag frukost Glad '
    Idag fick det bli ett paket bacon och ca 2 dl hemmagjord coleslaw (rester från igår). Smaskens!

Vad äter ni till frukost idag? Solig
    1 Pones med Bregott havssalt och skinka,  ett par msk hallon m vispgrädde. 

Till lunch blir det köttfärsbiff, bacon och coleslaw. 
  • Linda1976
    P3E skrev 2011-03-01 10:00:11 följande:
    Ska ha Me&I party imorgon. Nån som har några bra förslag på vad jag kan bjuda på till fikat? Nåt som funkar både till mig och till kolhydratätarna?
    Fruktsallad och vispgrädde, eller lchf-plättar med bär&grädde (they will never know what hit them!)
  • Linda1976

Recept har efterfrågats, så här kommer det en gång till, med risk för upprepning!
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.

6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!)
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-03-01 16:29:24 följande:
    Hej tackså mycket för tipset om hur du gör köttfärssås de ska jag testa med bulljong de har jag aldrig provat . Jag tål inte laktosfri grädde så går de bra med sojagrädde?
    Är du allergisk mot mjölkprotein?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**