• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThePointOfItAll skrev 2011-05-01 13:48:39 följande:
    Gjorde en väldigt god (lchf)mandel-tårta igår till sonens födelsedag, trots lite väl mycket av det goda hade jag gått ner 0.4 kgsen igår, 800 ner sen i torsdags då påskkilona+lite extra försvann Fan vad nice att man kan äta för mycket tårta och ändå gå ner!

Bara 200g kvar till -10kg!
    Härligt! Solig
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    sasod skrev 2011-05-03 12:40:54 följande:
    Hur gör ni förresten på restaurang? Tycker det är så svårt. I mitt umgänge går vi ofta ut och äter och mina kompisar tycker jag är trist med min LCHF.. Jag bor i Göteborg och här finns inga bra restauranger för LCHF vad jag vet? Mn kan ju ibland ta bort potatis/pasta/ris men då blir man sällan mätt samt känns oekonomiskt.

Klart man kan be om grönsaker istället men tycker det är lite omständigt.

Dessutom är ju snabbmat omöjligt! Ibland behöver man köpa något litet att äta vad köper ni då?

Frukt/nötter och annat smidigt är ju inte godkänt vad jag förstår.
    Man får inte vara rädd för att vara omständig. Hade du haft allergier så hade du inte tvekat om att be dem utesluta vissa saker eller hur!

När jag var uta och åt sist (grekiskt) så sadej  g vid beställningen att jag inte äter vare sig bulgur/couscous eller potatis varpå servitören genast sa att då tar vi extra grönsaker istället och så bad jag om lite extra mycket sås också. Inga som helst problem! Fick massa extra isbergssallad och gurka istället för potats/pasta plus en massa extra sås. Jag tror de flesta restauranger vill ha nöjda kunder, den här fick det i mig iaf och jag går gärna dit och äter igen.

När det gäller snabbmat så äter jag ibland lowcarbburgaren minus tomat (delifreshburgare inlindad i salladsblad istället för bröd) på MAX när vi är ute och åker. Ber om extra majonnäs och grönsallad till sen petar jag bort mororten och tomaten. Inte fullkomligt men absolut inte det värsta man kan proppa i sig iaf.
  • Asereht
    Faile skrev 2011-05-03 12:50:34 följande:
    Grekiskt kan jag rekommendera. Kunde i stort sett välja och vraka i menyn utan att vara krånglig alls, för man får ofta mycket sallad och kött, och sedan kan man lätt beställa sidotallrikar med tex ost eller/och tzatsiki.
    Dessutom är det ju jättegott.
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-05-03 12:57:19 följande:
    Hela burgaren ska ju bara ha 6g kolhydrater. Jag beställer utan dressing och extra ost istället. Och så väljer jag två green&garlic dressingar på bara 1g nånting så hela burgaren hamnar väl på 3-4 g istället ^^
    Mycket möjligt men jag nollar inte så 6 kh är inte så farligt om det är fråga om lunch eller middag. Tar man bort tomaten som är kolhydratrik så sjunker det ju rätt bra bara där.
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-05-03 13:00:47 följande:
    Ne tycker jag inte heller egentligen såvida jag itne vet att jag kommer äta mkt kolhydrater senare :P. Är ju nästan optimalt för mig och det är det en vanlig måltid brukar ligga på. Man håller sig dessutom mätt några timmar
    Man gör ju det. Jag brukar försöka hålla kolhydraterna till måltiderna för att kunna få lite mer variation på tillbehören så får man fika på ost, korv eller kanske fläsksvålar om behov uppstår. Ska jag festa till det med något så håller jag nere på någon av måltiderna istället osv.

Nu händer det itne så ofta att jag äter på snabbmatsrestaurang men om/när jag gör det så blir det MAX eftersom de är de enda i mitt tycke som ahr ett vettigt alternativ för min del. Vid de tillfällena är man ju väl medveten om vad man stoppar i sig iaf. Är man ute och åker långt så har man inte alltid så mkt att välja på heller så hellre en lowcarbburgare på maxen än någon trist vägkrog som serverar skit.
  • Asereht
    sasod skrev 2011-05-03 12:59:49 följande:
    En helt annan grej.. Båda gångerna jag börjat med LCHF samt en gång när jag ätit GI har jag fått mellanblödningar.

Äter P piller och har aldrig haft det innan eller vid annat tillfälle. Är det bara jag? De försvann efter ett tag men man blir ju lite orolig att pillren inte fungerar lika bra?

Tog upp detta med min gynekolog (man 65 år) han sa att jag inbillade mig men det kan väl inte vara en slump.
    Har inte haft något sådant men när jag började lchf:a så gick jag ned väldigt snabbt i vikt och i samband med det så upphörde min mens helt i dryga fem månader!
  • Asereht
    Bonanza skrev 2011-05-03 16:11:28 följande:
    En vecka med lchf och jag saknar något fluffigt och krispigt något enormt! Typ pommes, hårt utanpå och mjukt inuti. Allt med lchf är antingen slemmigt eller segt typ. Jag saknar det krispiga och hårdare att suga upp sås med till exempel.
    Sesamkex/knäcke. Crunchigt och gott.
  • Asereht

Det här sesamknäcket brukar jag göra (mer som kex).

Sesamknäckebröd

LCHF Knäckebröd

Antal: 6 st

Tid: 25 minuter

Ingredienser

1,5 dl skalade sesamfrön

1 dl riven ost

1 ägg

Gör så här

Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 10-15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.

Variation

I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.

II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.

III. Med lite flingsalt samt olivolja, blir det ettgott tv-snack.

IIII. Med lite Sambal Olek blir det gott snack.

• Asereht
    Linda1976 skrev 2011-05-03 18:42:47 följande:
    Förra året på BK på Liseberg bad jag om en hamburgare utan bröd. Tjejen tittade på mig och sa "Det går inte". Jo, det går, lägg allt i papper utom brödet! "Nä, så gör vi inte". Eh nähä? Jag beställde då en vanlig, inför henne öppnade jag paketet, tog bort brödet, la på disken framför kassan och sa "Detta ville jag INTE ha, så det får du tillbaka. Hejdå!".

(ibland blir jag en jävul) 
    *gilla*
  • Asereht

Jag har spenderat kvällen med att steka upp ett kilo bacon vilket resulterade i en yoghurthink med färdigstekt bacon att ta av vid behov. En del av baconet blev en stor sats av Airams baconröra. Sen har jag stekt upp ett storpack fläskkotletter. Nu finns det mat att fixa snabbt för flera dagar. Jädrans vad gott (på mer än ett sätt).

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**