annanas15 skrev 2011-12-20 08:37:48 följande:
Hej alla målmedvetna! Jag och min mamma är skvatt galna som börjar Lchf idag, Innan jul och nyår...Men det ska nog gå, jag har läst och läst men tycker inte jag hittar klar info om hur man ska börja. Jag tänker max 20 kolhydrater om dagen, sen då....Ska jag mäta/väga fett och protein också eller är det bara att köra på en höft. Såg någon rekomendation om ca 1 gr protein till kroppsvikt och någon siffra på fett också. Men detta känns väldigt krångligt.
Hur gör ni andra, och ursäkta om den här frågan ställts en triljon gånger men jag orkar inte gå igenom alla tusen inlägg =)
Välkommen hit!
Mina först två veckor åt jag fritt av allt utom kolhyderater i princip.
Därefter under två månader vägde och mätte jag allt och höll mig till 1,5 g protein per kilo målvikt, 20 kh per dag och under mitt rekomenderade intag av kalorier i förållande till mitt fysiska behov.
Senaste månaden väger och mäter jag inte så exakt då jag vant mig vid vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dock ligger jag ofta runt dem siffror jag angav om jag testräknar någon dag.
Andra rekomenderar detta sätt:
http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-for-dummies/
Hade jag varit du i dagsläget hade jag över jul och nyår struntat i proteiner och kalorier och ätit mig mätt i första hand. Att sluta med kolhyderater över julhelgen kan vara ett tillräckligt stort steg och om det blir för rörigt är det lätt att man struntar i det. Sedan hade jag sett resultaten och justerat efter helgerna. Vissa överäter protein (läs jag) och andra har svårt att få i sig tillräckligt. Ja, det tar ett tag att hitta blans och nivå och kanske kommer du och din mamma ha olika toleransnivårer för ert ätande då det är väldigt personligt.