• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • annanas15

Tack Lina Sofi!!!

Nu har jag ägg och baconmuffins i ugnen. Är faktiskt inte ett dugg lockad av julmat och godis i år =) Mycket går ju bra att äta på julbordet ändå. God jul och gott nytt år!

• Allrona
    annanas15 skrev 2011-12-20 08:37:48 följande:
    Hej alla målmedvetna! Jag och min mamma är skvatt galna som börjar Lchf idag, Innan jul och nyår...Men det ska nog gå, jag har läst och läst men tycker inte jag hittar klar info om hur man ska börja. Jag tänker max 20 kolhydrater om dagen, sen då....Ska jag mäta/väga fett och protein också eller är det bara att köra på en höft. Såg någon rekomendation om ca 1 gr protein till kroppsvikt och någon siffra på fett också. Men detta känns väldigt krångligt.

Hur gör ni andra, och ursäkta om den här frågan ställts en triljon gånger men jag orkar inte gå igenom alla tusen inlägg =) 
    Det är ju lite olika hur man vill göra. Här inne verkar vi göra på lite olika sätt och man får nog hitta ett sätt som passar en själv bra.

Jag rekommenderar att strunta i att räkna annat än kolhydrater första veckorna. I alla fall första två veckorna är man (i alla fall jag) så hungrig och det är bättre att äta sig mätt och undvika kolhydrater för att "rena kroppen". Efter de första två veckorna brukar den där hungern och övriga eventuella övergångsbesvär försvinna och då kan man börja kolla på sin fördelning av kolhydrater, fett och protein. Jag har använt mig av matdagboken och knappat in allt jag ätit under några dagar för att se att jag ungefär ligger rätt i energiprocent. Du ska fördela energiintaget ungefär max 5% kolhydrater, 75% fett och 20% proteiner.

Sen räknar vissa gram proteiner och andra kalorier och vissa håller bara koll på att livsmedlen inte har mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Man får hitta sin egen väg. Lycka till! Glad
  • Joggi

Jag började oxå utan att räkna som många andra! Jag gick ner och allt fungerade jättebra. Sen efter ett tag så blir man "skadad" och börjar räkna lite ändå. Detta händer för dom flesta när man har lärt sig hela lchf tänket ordentligt. Sen efter yttligare ett tag så slutade jag räkna, man har lärt sig nu vad som fungerar och inte.. Och testräknar jag ligger jag oftast precis som jag vill ligga:)

• Zenia

Hej.
    Nu har jag ätit ganska strikt lchf i 2,5 vecka och har inte gått ner någonting. Börjar tappa hoppet :(

• Dagsländan
    Zenia skrev 2011-12-20 20:20:51 följande:
    Hej.
    Nu har jag ätit ganska strikt lchf i 2,5 vecka och har inte gått ner någonting. Börjar tappa hoppet :(
    Tror det tog över en månad innan jag märkte någon skillnad på vågen. Men plötsligt så hände det snabbt. Gick ner 16kg på knappt tre månader, sen har jag haft plattåer när jag stått still, men nu efter 7månader har jag gått ner 23kg. Ge inte upp. Mät dej i stället, för där märker man oftast skillnaden först.
    Lycka till.
  • BeccaStina

håller med alla ovanstående om att du även ska mäta dig, de veckor jag går ner mycket syns inget på måttbadet och de veckor jag står still så sys det i cm i stället så på så sätt så minkar jag ju varje vecka även om det inte är på båda sätten ;)

beccastina.blogg.se - mamma till två fantastiska pojkar <3
  • mamman i skogen
    Zenia skrev 2011-12-20 20:20:51 följande:
    Hej.

Hur mycket har du att tappa, har du jojobantat innan ätit fettsnålt gått på olika dieter? Man ska ge LCHF minst ett par månader helst 6 månader utan fusk innan man utvärderar det kan ta lång tid innan kroppens termosat sköldkörteln svarar och förstår och ställer om.

Man får ibland skruva till titta på vad man stoppar i sig är det är mycket kolhydrater i ngt kanske äter man för mycket kalorier vilket inte är helt ovanligt innan kroppen gått igenom omställningsfasen som tar ett par veckor. Man kompenserar gärna för förlusten av kolhydrater genom att äta lite för mycket av annat. Kalorilagarna gäller hur man än vrider och vänder på det däremot så är kaloriberäkningarna som man ofta ser att man ska äta si och så mycket inte alltid det som stämmer för en själv utan enbart ett medeltal för vad en "normalkvinna" med den vikten bör äta. 

Du kanske måste titta över ordentligt vad du äter har du mycket mjölkprodukter får du kanske kapa ordentligt på detta har du en sköldkörtel som inte fungerar optimalt kanske du bör kolla upp det om inget händer inom ett par veckor. Finns fler i tråden som har problem och är experter påhur man ska gå tillväga.

LCHF funkar omedelbart på undefär 6 av 10 kvinnor de övriga 4 får kämpa och hålla ut ofta beror det på tidigare jojobantning och en otrygg kropp men håller man ut och låter kroppen läka brukar det ge sig somliga får vänta många månader på resultat.

Orättvist nog så funkar LCHF på 9 av 10 män omedelbart vilket jag tycker ger en bild av att vi kvinnor ofta har mixtrat lite för mycket med våra kroppar med olika bantningsmetoder och stört gansak mycket på det sättet medans män ofta "skiter" i sin övervikt och sedan bestämmer sig och går rakt över till LCHF och får strålande resultat..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Zenia

Tack för era svar. Det känns lite bättre nu.
    Jag har 25 kilo att tappa så har en hel del att ta av. Jag tror jag åt alldeles för mycket första veckan men nu försöker jag begränsa intaget lite och inte falla för allt sug. Jag ska börja mäta mig istället och se vad som händer. Jag har tyvärr jojobantat en hel del innan.
    Sover dock mycket bättre nu så det är en stor hälsovinst för mig så det känns riktigt bra.

• mamman i skogen
    Zenia skrev 2011-12-21 11:09:02 följande:
    Tack för era svar. Det känns lite bättre nu.
    Jag har 25 kilo att tappa så har en hel del att ta av. Jag tror jag åt alldeles för mycket första veckan men nu försöker jag begränsa intaget lite och inte falla för allt sug. Jag ska börja mäta mig istället och se vad som händer. Jag har tyvärr jojobantat en hel del innan.
    Sover dock mycket bättre nu så det är en stor hälsovinst för mig så det känns riktigt bra.
    Suget försvinner när kroppen ställt in sig på fettdrift..din hjärna skriker förmodligen åt dig att du ska äta mer kolisar nu Stor omställning är det att byta kost.

Apropå stress är det en riktig viktbov. Vid långvarig stress man behöver itne ens märka att man är stressad själv så utsöndras kortisol och detta höjer blodsockret det är den fysiologiska effekten och blodsockerhöjning är ju det vi inte vill ha för det är en signal att vi behöver fylla på. Possitivt att du sover bättre brukar bli en effekt av LCHF. Binjurarna blir trötta av stress och det kan visa sig i dålig sömn och svårigheter att komma igång på morgonen man har mao svårt att vakna till. 

Hoppas din kropp ställer om sig snabbt nu så du inte tappar sugen..och att du får resultat...Ett tips är att börja med ett vitamintillskott.Jag brukar rekomendera vitamin d3 4000E, omega31-3 gram med epa och dha, magnesium iallfall i början av LCHF, vitmin c minst ett gram och eventuellt även en multivitamintablett...  Du kan läsa om vitken av vitmin d på kostdoktorn...och magnesiumbrist är vanligt när man går över till LCHF   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**