Vad kul att det är liv och rörelse i tråden igen..kan det månne ha med nyårs"löften" att göra ;-D
Välkomna alla nya passar jag på att säga. Ett tips som fler kommit med i tråden är att läsa på och inte tappa modet.
Många har svårt för omgivningens reaktioner och de tror att LCHF är en livsfarlig kost. Jag tror alla står och velar och funderar i början och får man inget resultat på ngn veck tror man att det inte fungerar eller man mår så pass dåligt av omställningsfasen att man inte tror att det är nyttigt för en och när man sedan återigen äter en tallrik pasta eller äter en smörgås så mår man toppen igen. En liten tanke på vägen är att man mår dåligt av att sluta röka med men likförbannat går det över och man kommer göra en hälsovinst, skulle man under ett rökstopp ta en cig så kommer du må strålande igen men likförbanat är det farligt att röka.
Ang fettet som de flesta motsätter sig så håller jag fullt ut med termos ingen reagerar på en normalkostares fettintag av transfetter, härdade fetter, omestrade fetter etc blandkostaren ligger oftast på ett lika högt fettintag som vi gör med det är förklätt och av dålig kvalitet och de lägger dessutom till mat som vi undviker framförallt gluten och andra livsmedel som är rika på saker som vi människor inte tål ngt vidare.
Mat är känsloladdat vi måste äta för att överleva men det är oerhört svårt att gå in i en affär och inte bli påverkad av mördande reklam, frestad av alla varor som är fullproppade med socker och dessutom svårt att stå emot suget om man är känslig. Jag är fullt ut medveten om mina svagheter vad jag har svårt att stå emot. Har aldrig varit sockerberoende men har varit en smörgåsnissa som älskat mackor god pasta etc.Har med kunskap och erfarenhet lärt mig att jag kan ta snedsteg en lördagsgodisbit, eller lite glutenfritt som potatis, ris mm gör mig ingenting det går obemärkt förbi men gluten är för mig ett gift och en trigger för mer sug så det håller jag mig ifrån.
Läs på, håll ut ge LCHF minst ett par månader ät varierat minska gärna på mjölkprodukterna, hitta argument mot alla förståsigpåare som vet att du kommer få en hjärtinfarkt av naturlig mat. Ofta har vi ätit sönder våra kroppar, jojobantat och det tar tid att läka kroppen, en "trasig" sköldkörtel är det många som har och då kan du följa konstens alla regler och vara hur strikt som helst och trots att du får alla hälsofördelar från LCHF så släpper inte kroppen ett enda gram.
Vi som ärhär i tråden har en klar fördel mot tex smala personer som tror att de är hälsosamma;-D Vi har ett fungerande varningssytem därför har vi tagit tag i vår vikt och hälsa. Vårt varningssystem har gett oss många extrakilon runt magen rumpa mm så vi har förstått att ngt inte är som det ska. Smal är inte lika med välmående och lika många smala hälsosamma människor får stroke och hjärtinfarkter som oss "tjockisar" men som sagt de saknade ett fungerande varningssystem så de visste aldrig att ngt var fel på dem.